Rautalanka.org

Rautalanka => Yleistä => Aiheen aloitti: Orbitson - 04.02.2011 / 12:14:13

Otsikko: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Orbitson - 04.02.2011 / 12:14:13
Tulipa ajatus, että mitenkähän hyvin se toimisi, jos vahvistincomboa mikittäessä tekisi vaikka parista paksusta vanhanajan täkistäpienen teltan vahvarin eteen. Just sen kokoisen että mikin saa haluamaansa paikkaan. Vaimentaisi ulkoapäin tulevat hälyäänet, ja voisi olla niinkuin hyvin akustoidussa tilassa tuo soundi. Onko kukaan kokeillut??
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: PS - 04.02.2011 / 12:48:27
Ei ole tullut kokeiltua, kysäise tuolta muusikoiden.netistä, siellä se tieto on  ;D

Itse tein sellaisen isolation boxin, eli vanerilootan, johon sisään elementille paikka ja mikin saa sinne. Vuorattu jämäkällä superlonilla. 10mm intialaisesta rahtilaatikosta lainattua vaneria.

mnetin kaikkitietävät sen tiesi, että ei toimi, äänet kuuluu läpi. Pitäisi olla tuplalaatikko, ilmatila siellä välissä ja jämäkämpää tavaraa yms. Joka tapauksessa rautalankaa - jees vol.2 levy on nauhoitettu tuon laatikon kera, niin että loota oli bassarin ja sen mikin vieressä. Sieltä bassoraidasta ei kuulu kitaraa yhtään mutta rumpalin puheet ennen ja jälkeen kappaleiden kyllä kuuluu, muuten vain tumps tumps. Alkuun oli kyllä ongelma, kun laitoin hienot lukot siihen lootan kanteen pitämään kiinni, niin sen verran se tärisee, että helat kilisi. Se oli onneksi helppo poistaa.

Siis teoriassa tuo täkkiviritys ei voi toimia mutta kokeile kuitenkin käytännössä.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Maza - 04.02.2011 / 12:54:43
Tässä joku aika sitten katsoin Youtubesta erään kaverin käytännön, jossa heitti vain paksun viltin niin että mikki ja vahvari jäi sinne viltin alle. Sanoi sitä erittäin toimivaksi systeemiksi.

Tuossa meidän bändin kotisivuilla olevat näytteet on äänitetty, niin että koko bändi vetää kerralla kaikki sisään -kaikki otetaan vaan eri raidoille. Rummuille on 4-raitaa(BD,Sn ja OHL ja OHR, kaikki tietysti mikitetty), 1 raita laulu (Shure58), 1 raita kitara (Vox,strato, efektit ja Samson mikki), 1 raita Basso (Markbass ja linjalähtö äänikorttiin), steroraita hanuri+synat (linja sisään).

Kun kuuntelin raitoja erikseen niin kanavavuoto oli melko pientä ja voi sanoa että ei lainkaan häiritsevää. Siihen tietenkin auttoi se että meillä volyymit on yleensäkin melko alhaalla ja tila on kuitenkin 25-30m2. Käytännössä tuo kytkentä on siis se sama mitä käytämme treeneissä ja keikoillakin (pois lukien OH:t). 
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Mr.Kopo - 04.02.2011 / 13:27:11
Minä nauhoittelin (rautalankaa jees 2) levyn kitarat siten että heitin mikitetyn styrkkarin päälle muuttolaatikon ja hirmu kasan peittoja myös jokun patja tais olla lattialla..... eipä tainnut ketään kerrostalossakaan häiritä vaikka sunnuntai päivä menikin aamusta iltaa soitellessa...
Kitaravahvistimena  toimi pieni rumpumonitori(trankku) kun voxi piti noilla sähköillä niin pirun moista hurinaa... Kyllä hätä keinot keksii ;D
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 04.02.2011 / 17:01:49
Siis teoriassa tuo täkkiviritys ei voi toimia mutta kokeile kuitenkin käytännössä.

Basson (20 Hz) hukuttamiseen tarvittais 17 metriä vaikkapa maavallia  ;D Siispä kaivinkoneet töihin.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Maza - 04.02.2011 / 17:48:22
Siis teoriassa tuo täkkiviritys ei voi toimia mutta kokeile kuitenkin käytännössä.

Basson (20 Hz) hukuttamiseen tarvittais 17 metriä vaikkapa maavallia  ;D Siispä kaivinkoneet töihin.

Riittää reilu 4 metriä kun vaimennus voidaan laskea 1/4-allonpituudesta. Paksu täkki silti ;D mutta totta puhuttaessa niin aaltoenergiaa alle 50Hz biiseissä on yleensä aika vähän.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Zammy - 04.02.2011 / 18:22:11
Onkos se nyt niiiiiiin nuukaa, vaikka taustalla kansitakki kahisee ja pakastin hörähtää käyntiin, häh?  ;D
Eikös saundipolitiikkaan autenttisella ajattelutavalla kuuluisi se, että koko tuotos vedettäis yhdellä orkan keskelle sijoitetulla nauhamikillä talteen?
Olettaen tietty, että tehdään bändin kanssa.

SamiKoo
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Zoni - 04.02.2011 / 22:35:15
Onkos se nyt niiiiiiin nuukaa, vaikka taustalla kansitakki kahisee ja pakastin hörähtää käyntiin, häh?  ;D
Eikös saundipolitiikkaan autenttisella ajattelutavalla kuuluisi se, että koko tuotos vedettäis yhdellä orkan keskelle sijoitetulla nauhamikillä talteen?
Olettaen tietty, että tehdään bändin kanssa.

SamiKoo
Niimpä niin. voi että mitä ne pojat vielä keksiikään.. ???.sanopa muuta (mutta tuo kansitakki homma nauratti--Höh Höh ...mahtavaa,,,ja pakastin hörähtää..mutta soitto jatkuu..ja eikun nauhamikillä talteen..voi -ja. Prkl..homma toimii. ;)..
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Plektra - 05.02.2011 / 21:00:01
Mä hommasin hiljattain kotiäänityksiä varten Reflexion Filterin eli sellaisen puolisylinterimäisen kaarevan tötsän, joka laitetaan mikin taakse. Filtteri on tehty taivutetusta reikäpellistä, jonka sisäpuoli on vuorattu ääniheijastuksia vaimentavalla tavalla muotoillulla vaahtomuovilla. Tötsän saa ruuvattua suoraan mikkitelineen kierteeseen tai sitten voi käyttää härvelin mukana tulleita tilpehöörejä, joilla samaan hässäkkään saa kiinni sekä Filtterin että mikin niin, että ei tarvitse käyttää kahta eri mikkitelinettä. Ainakin laulun äänittämisessä kotioloissa se on toiminut hyvin erityisesti 8-kuvioisen nauhamikin kanssa (josta toinen puoli piti vaimentaa) ja herttakuvioisen konkkamikin kanssa. Kitaravahvistimen mikityksessä en ole vielä sitä ehtinyt kokeilemaan, mutta varmaan toimii hälyäänien ja huoneheijastusten vaimentimena siinä missä vokalistin mikityksessäkin.

Edit: Reflexion Filtteriä käytin sellaiseen äänittämiseen, jossa koko bändi ei soita samaan aikaan, vaan taustaraidat oli äänitetty kunkin soittimen osalta erikseen ja vokalisti kuunteli niitä luureilla samalla kun lauloi lurituksensa mikkiin. Filtterillä olit tarkoitus eliminoida huoneheijastukset, äänittäjän raskas hengitys ja vaatteiden kahina, muista huoneista kuuluva jääkaapin hyrinä ja seinäkellojen tikutus, talon ulkopuolelta tuleva liikenteen melu ja talon katolle putoilevien lumihiutaleiden aiheuttama ropina (konkkamikit ovat hyvin herkkiä).
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 06.02.2011 / 00:06:18
Eikös saundipolitiikkaan autenttisella ajattelutavalla kuuluisi se, että koko tuotos vedettäis yhdellä orkan keskelle sijoitetulla nauhamikillä talteen? Olettaen tietty, että tehdään bändin kanssa.
SamiKoo

KYLLÄ ! Mutta kyllä nauhamikin sijaan 'tavan' Neumannikin tms aikalaisensakin kelpaisi. Eikä muutama apumikki hommaa vielä ihan ojaan kaada, kunhan soitetaan kerralla purkkiin. Vaatii vaan tosiaan bändiltä aikalailla.. näkemystä ja taitoa.

PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

(http://www.keikalla.jossain.com/vko/rene.jpg)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Orbitson - 08.02.2011 / 09:16:40
Onkos se nyt niiiiiiin nuukaa, vaikka taustalla kansitakki kahisee ja pakastin hörähtää käyntiin, häh?  ;D
Eikös saundipolitiikkaan autenttisella ajattelutavalla kuuluisi se, että koko tuotos vedettäis yhdellä orkan keskelle sijoitetulla nauhamikillä talteen?
Olettaen tietty, että tehdään bändin kanssa.

SamiKoo

Heh, no itteäni nyt ei nii ihmeesti haittaa jos sinne jotakin hälyääniä sekaan tulee. Elämäähän se on, mutta seisovat aallot ovat ikävämpiä, kun ne vaikuttavat siihen soundiin, mitä halutaan.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: amme - 16.02.2011 / 10:07:24


PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

(http://www.keikalla.jossain.com/vko/rene.jpg)
[/quote]

Valokuvan on ottanut Norman Nicols, Iskelmä-lehden usein käyttämä valokuvaaja. Valokuva on julkaistu keväällä 1965. Lehden toimittaja Kaukokalevi (Erkki Pälli) kirjoitti kuvaan liitetyn jutun "Valloittavat Luopiot - The Renegades -ovat jälleen Suomessa. Siteraan alkuososasta..

"Tuttu Renegades-auto studion ulkopuolella on kuin majakka. Se kertoo kaikille asioista kiinnostuneille, että "Luopiot" ovat jossain lähistöllä.

Mutta itse studiota outo ei löydäkään aivan noin vain. Se sijaitsee entisessä elokuvateatterissa, joka joutui lopettamaan toimintansa kannattamattomana yrityksenä ja jonka tilat valtasi sitten muuan äänilevyyhtiö itselleen. Ovia on mahdoton määrä, mutta vain yksi niistä on auki. Sitten on edessä mystilliset portaat, jotka johtavat jonnekin alas. Portaiden puolivälissä on 90 asteen käännös oikealle ja entinen pääsylippukassa, joka palvelee nykyisin jonkinlaisena vartiokojuna. Vartijaa ei näy, mutta kuiskaamme kuitenkin varmuuden vuoksi tunnussanan. Se on tänään "kenkä".

Kun on päässyt sisälle ulko-ovesta, ei tarvitse pelätä eksyvänsä. Kulkee vain musiikin mukaan, niin löytää varmasti perille. Soolokitaran nau`unta, basson yksitoikkoinen jumputus ja rumpujen kumina kielivät, että jossain tehdään musiikkia miljoonille.

Studiona toimii melko jyrkästi alaspäin viettävä sali, jonka alapäähän on rakennettu sivusuunnassa seinästä seinään ulottava esiintymislava. Lavalla on monenmoisia puomeja, vahvistimia, johtoja ja nuori mies, joka näppäilee kitaraa. Kun katsoo maisemaa ylhäältä käsin, erehtyy helposti luulemaan, että tämä nuorukainen on keksinyt kitaran, joka vastaa yksinään kokonaista yhtyettä. Lähemmäksi ehdittyään löytää teknillisen välineistön takaa kuitenkin kolme muutakin soittajaa. Siinä he ovat kaikki: Ian, Kim, Denys ja Graham."
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 06.03.2011 / 22:11:28


PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

(http://www.keikalla.jossain.com/vko/rene.jpg)

Valokuvan on ottanut Norman Nicols, Iskelmä-lehden usein käyttämä valokuvaaja. Valokuva on julkaistu keväällä 1965. Lehden toimittaja Kaukokalevi (Erkki Pälli) kirjoitti kuvaan liitetyn jutun "Valloittavat Luopiot - The Renegades -ovat jälleen Suomessa. Siteraan alkuososasta..

"Tuttu Renegades-auto studion ulkopuolella on kuin majakka. Se kertoo kaikille asioista kiinnostuneille, että "Luopiot" ovat jossain lähistöllä.

Mutta itse studiota outo ei löydäkään aivan noin vain. Se sijaitsee entisessä elokuvateatterissa, joka joutui lopettamaan toimintansa kannattamattomana yrityksenä ja jonka tilat valtasi sitten muuan äänilevyyhtiö itselleen. Ovia on mahdoton määrä, mutta vain yksi niistä on auki. Sitten on edessä mystilliset portaat, jotka johtavat jonnekin alas. Portaiden puolivälissä on 90 asteen käännös oikealle ja entinen pääsylippukassa, joka palvelee nykyisin jonkinlaisena vartiokojuna. Vartijaa ei näy, mutta kuiskaamme kuitenkin varmuuden vuoksi tunnussanan. Se on tänään "kenkä".

Kun on päässyt sisälle ulko-ovesta, ei tarvitse pelätä eksyvänsä. Kulkee vain musiikin mukaan, niin löytää varmasti perille. Soolokitaran nau`unta, basson yksitoikkoinen jumputus ja rumpujen kumina kielivät, että jossain tehdään musiikkia miljoonille.

Studiona toimii melko jyrkästi alaspäin viettävä sali, jonka alapäähän on rakennettu sivusuunnassa seinästä seinään ulottava esiintymislava. Lavalla on monenmoisia puomeja, vahvistimia, johtoja ja nuori mies, joka näppäilee kitaraa. Kun katsoo maisemaa ylhäältä käsin, erehtyy helposti luulemaan, että tämä nuorukainen on keksinyt kitaran, joka vastaa yksinään kokonaista yhtyettä. Lähemmäksi ehdittyään löytää teknillisen välineistön takaa kuitenkin kolme muutakin soittajaa. Siinä he ovat kaikki: Ian, Kim, Denys ja Graham."

[/quote]

Mahtavaa

Kiitos Amme !  :o

Tuo oli paljon enemmän kuin vain vastaus kysymykseen!

- entinen elokuvateatteri - siis Scandia ? Siellähän on nauhotettu aikalailla muutakin hyvää kamaa, ei sentään emmaa/m-beattiä ? mutta muuta saundsia, johnnyä, strangersia, needlesiä jne jne ?
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: amme - 21.06.2011 / 08:55:57
Jep, entinen elokuvateatteri Bio Alppi.  Siitä juontuu tuo nimitys jonka Scandia levy-yhtiö omaksui, ns. "Alppi-studio".
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: amme - 13.10.2011 / 14:48:09


PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

(http://www.keikalla.jossain.com/vko/rene.jpg)

Valokuvan on ottanut Norman Nicols, Iskelmä-lehden usein käyttämä valokuvaaja. Valokuva on julkaistu keväällä 1965. Lehden toimittaja Kaukokalevi (Erkki Pälli) kirjoitti kuvaan liitetyn jutun "Valloittavat Luopiot - The Renegades -ovat jälleen Suomessa. Siteraan alkuososasta..

"Tuttu Renegades-auto studion ulkopuolella on kuin majakka. Se kertoo kaikille asioista kiinnostuneille, että "Luopiot" ovat jossain lähistöllä.

Mutta itse studiota outo ei löydäkään aivan noin vain. Se sijaitsee entisessä elokuvateatterissa, joka joutui lopettamaan toimintansa kannattamattomana yrityksenä ja jonka tilat valtasi sitten muuan äänilevyyhtiö itselleen. Ovia on mahdoton määrä, mutta vain yksi niistä on auki. Sitten on edessä mystilliset portaat, jotka johtavat jonnekin alas. Portaiden puolivälissä on 90 asteen käännös oikealle ja entinen pääsylippukassa, joka palvelee nykyisin jonkinlaisena vartiokojuna. Vartijaa ei näy, mutta kuiskaamme kuitenkin varmuuden vuoksi tunnussanan. Se on tänään "kenkä".

Kun on päässyt sisälle ulko-ovesta, ei tarvitse pelätä eksyvänsä. Kulkee vain musiikin mukaan, niin löytää varmasti perille. Soolokitaran nau`unta, basson yksitoikkoinen jumputus ja rumpujen kumina kielivät, että jossain tehdään musiikkia miljoonille.

Studiona toimii melko jyrkästi alaspäin viettävä sali, jonka alapäähän on rakennettu sivusuunnassa seinästä seinään ulottava esiintymislava. Lavalla on monenmoisia puomeja, vahvistimia, johtoja ja nuori mies, joka näppäilee kitaraa. Kun katsoo maisemaa ylhäältä käsin, erehtyy helposti luulemaan, että tämä nuorukainen on keksinyt kitaran, joka vastaa yksinään kokonaista yhtyettä. Lähemmäksi ehdittyään löytää teknillisen välineistön takaa kuitenkin kolme muutakin soittajaa. Siinä he ovat kaikki: Ian, Kim, Denys ja Graham."


Mahtavaa

Kiitos Amme !  :o

Tuo oli paljon enemmän kuin vain vastaus kysymykseen!

- entinen elokuvateatteri - siis Scandia ? Siellähän on nauhotettu aikalailla muutakin hyvää kamaa, ei sentään emmaa/m-beattiä ? mutta muuta saundsia, johnnyä, strangersia, needlesiä jne jne ?

[/quote]
Jep, entinen elokuvateatteri Bio Alppi.  Siitä juontuu tuo nimitys jonka Scandia levy-yhtiö omaksui, ns. "Alppi-studio".

Ajankohtainen aihe.. R.I.P Kim.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 15.10.2011 / 01:06:46


PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

(http://www.keikalla.jossain.com/vko/rene.jpg)

Valokuvan on ottanut Norman Nicols, Iskelmä-lehden usein käyttämä valokuvaaja. Valokuva on julkaistu keväällä 1965. Lehden toimittaja Kaukokalevi (Erkki Pälli) kirjoitti kuvaan liitetyn jutun "Valloittavat Luopiot - The Renegades -ovat jälleen Suomessa. Siteraan alkuososasta..

"Tuttu Renegades-auto studion ulkopuolella on kuin majakka. Se kertoo kaikille asioista kiinnostuneille, että "Luopiot" ovat jossain lähistöllä.

Mutta itse studiota outo ei löydäkään aivan noin vain. Se sijaitsee entisessä elokuvateatterissa, joka joutui lopettamaan toimintansa kannattamattomana yrityksenä ja jonka tilat valtasi sitten muuan äänilevyyhtiö itselleen. Ovia on mahdoton määrä, mutta vain yksi niistä on auki. Sitten on edessä mystilliset portaat, jotka johtavat jonnekin alas. Portaiden puolivälissä on 90 asteen käännös oikealle ja entinen pääsylippukassa, joka palvelee nykyisin jonkinlaisena vartiokojuna. Vartijaa ei näy, mutta kuiskaamme kuitenkin varmuuden vuoksi tunnussanan. Se on tänään "kenkä".

Kun on päässyt sisälle ulko-ovesta, ei tarvitse pelätä eksyvänsä. Kulkee vain musiikin mukaan, niin löytää varmasti perille. Soolokitaran nau`unta, basson yksitoikkoinen jumputus ja rumpujen kumina kielivät, että jossain tehdään musiikkia miljoonille.

Studiona toimii melko jyrkästi alaspäin viettävä sali, jonka alapäähän on rakennettu sivusuunnassa seinästä seinään ulottava esiintymislava. Lavalla on monenmoisia puomeja, vahvistimia, johtoja ja nuori mies, joka näppäilee kitaraa. Kun katsoo maisemaa ylhäältä käsin, erehtyy helposti luulemaan, että tämä nuorukainen on keksinyt kitaran, joka vastaa yksinään kokonaista yhtyettä. Lähemmäksi ehdittyään löytää teknillisen välineistön takaa kuitenkin kolme muutakin soittajaa. Siinä he ovat kaikki: Ian, Kim, Denys ja Graham."


Mahtavaa

Kiitos Amme !  :o

Tuo oli paljon enemmän kuin vain vastaus kysymykseen!

- entinen elokuvateatteri - siis Scandia ? Siellähän on nauhotettu aikalailla muutakin hyvää kamaa, ei sentään emmaa/m-beattiä ? mutta muuta saundsia, johnnyä, strangersia, needlesiä jne jne ?

Jep, entinen elokuvateatteri Bio Alppi.  Siitä juontuu tuo nimitys jonka Scandia levy-yhtiö omaksui, ns. "Alppi-studio".

Ajankohtainen aihe.. R.I.P Kim.
[/quote]

 :'(

Kahdesta syytä, se toinen on että tuo kuvan kotelo on nyt tyhjä. Olen onnistunut hukkaamaan PARHAAN levyni.

Mutta asiaa, mikä on tuo bassokitara ? Noita näkee juutubessa jostakin syystä vain ihan parhailla 60-l bändeillä??
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Ho Dad - 15.10.2011 / 08:34:24
Bassosta on vaikea sanoa kun minun silmään tuo kuva on siltäosin osaksi pimennossa. Gibsonilla oli se legendaarinen lyhytskaalainen EB-0, ja saman tapaisia puoliakustisia. Niistä on pidemmän skaalan versioita. Saman tyyppinen kaula oli monessa muussa tuon ajan bassossa. Höfnereissä saattoi olla pienemmät koneistot mutta en ole varma. Yks risa tuontapainen kaula on mulla varastossa, on vaan vähän murtunut lavan ja kaulan yhtymäkohdasta, pitäis liimata... 2000-luvulla tuli nähtyä Luopiot Lavalla, mutta eihän sitä jaksa muistaa bassosta mikä silloin oli, alkuperänen basisti kyllä lauteilla...

Mikrofonirintamalla jotain uutta

Zoomilla olisi taas mielenkiintoinen uutuus H2n jossa on kuulemma parhaat kapselit tähän saakka ja äänittää vaikka ortoperspektaa tai surround soundia, stereoinformaatiota voi lopputulokseen säätää kun sen saa erikseen talteen. Nauhamikrofonit on halventuneet kun Kiinassa tuotetaan. Niihin ei saa puhaltaa nimimerkki kokemusta on, purukumipaperilla paikkasimme sen.

http://www.thomann.de/fi/nauhamikrofonit.htmlhttp://

edit alkuaikojen levynkansikuvassa Gretsch PX 6070 basso...
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Orbitson - 30.10.2011 / 04:04:15
Kiinalaisella SE Electronicsilla on hinta-laatu aika hyvin kohdallaan. Itellä http://www.thomann.de/fi/se_electronics_se_2000.htm ja kotiäänittelyyn ainakin vähintään riittävä. Käytän tota behringerin putkietusen kanssa Line-6 GX USB äänimuuntimen kanssa. Toistaiseksi ei ole tarvetta kun äänittää yksi instrumentti kerrallaan, niin tuo riittää, mutta voi sitä pian joutua keksimään jotain parempaakin.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 06.04.2012 / 11:43:22
Kysytääs nyt tässä, että minkälaisia mikkejä käytätte kitaran äänittämiseen vahvistimesta.
Mikä mikki olisi hyvä hinta-/laatusuhteeltaan ??? Eli ei tarvii olla mikään Pro tason mikki...

Pistäkää jotain linkkejä...

Tarkoitus olisi hommata ZOOM R16 ja perehtyä tuohon äänittelyyn vähän enempi... :)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Smurffistrato - 06.04.2012 / 13:17:03
Shure SM57 on luottomikki, toimii niin harrastelijalla kuin ammattilaisellakin, satasen hintaluokkaa... ei paha!
On niitä halvempiakin harrastekäyttöön, mutta jos harrastus on vähäkin vakavammalla puolen, kannattaa hommata hyvä ja kestävä.
Hinta/laatusuhdehan myös tulee siitä, kauanko mikki kestää ja millainen jälleenmyyntiarvo sillä tarvittaessa on.
Olen soittanut about 35 vuotta, enkä ole nähnyt matkallani yhtään rikkonaista SM57 mikkiä.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: PS - 06.04.2012 / 13:42:16
Kysytääs nyt tässä, että minkälaisia mikkejä käytätte kitaran äänittämiseen vahvistimesta.
Mikä mikki olisi hyvä hinta-/laatusuhteeltaan ??? Eli ei tarvii olla mikään Pro tason mikki...

Pistäkää jotain linkkejä...

Tarkoitus olisi hommata ZOOM R16 ja perehtyä tuohon äänittelyyn vähän enempi... :)

No jos dynaamiset mikit kelpaa, niin se on melkein sama mikä. Tuon 57:n lisäksi Sennheiserin 606 tai vastaava on yleisesti käytetty. Meidän joskus ehkä valmistuvalla studiolevyllä äänittäjä otti ääntä talteen 606:lla ja laajakalvolla.
Mutta omasta mielestäni selkeästi parempi ääni saadaan talteen laajakalvokonkalla. Yleensä kun itsekin omaksi huvikseni jotain tallentelen niin mitään kallista ei ole SE Electronicsin putkilaajakalvo, sE2200T, löytyy ja sitten t.Bone SC1100 laajakalvo, millä on noita videojuttuja äänitelty myös. Ei ihan huipputasoa mutta melko kelvollista. Eron kyllä huomaa oikein kunnon mikkiin mutta eron huomaa myös tuollaisen dynaamiseen.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 06.04.2012 / 14:12:30
Thomanilla olisi tuollainen Shure SM57 LC, onko noita eri mallisia vai onko tämä oikeanlainen...
http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm (http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tami - 06.04.2012 / 18:19:40
Kysytääs nyt tässä, että minkälaisia mikkejä käytätte kitaran äänittämiseen vahvistimesta.
Mikä mikki olisi hyvä hinta-/laatusuhteeltaan ??? Eli ei tarvii olla mikään Pro tason mikki...

Pistäkää jotain linkkejä...

Tarkoitus olisi hommata ZOOM R16 ja perehtyä tuohon äänittelyyn vähän enempi... :)

1) Mikkiasiaa:
Mä olen tykästynyt noihin sennheisereihin.
http://www.thomann.de/fi/sennheisere_906.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e606_instrumentenmikrofon.htm

Molempiin törmää soittopaikoissa. Tuon E606 on halpa, se on kätevä ripustaa roikkumaan piuhasta kajarin eteen ( hyödyllistä pienissä paikoissa), eikä ole yhtä tarkka sijoituksesta kuin SM57. Soundi vähintään samaa luokkaa. Tuo 906 sitten hiukan kalliimpi, isoimpana erona kytkin jolla pääsee kiinni taajuustoistoon.

2) Zoomista kommentti:
Itse kun tykkään nauhoitella enimmäkseen itekseen, en ole jaksanut syventyä noihin erillisiin raitureihin. Jotenkin musta on simppelimpää nauhoitella suoraan tieskarille ja käsitellä raidat siinä koneella.
Ilmaisia ohjelmia on netissä ja mahdollisuuksia monia.

USB- pohjaisia äänikortteja on miljardi, eivätkä maksa paljoa. Itsellä on tuommoinen http://www.stpaulssound.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=2892  ja thomannilla mikin kanssa: http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc_x2u_bundle.htm.

http://www.youtube.com/watch?v=htlmIgxQNS0

Toi on pieni, mutta kätsä monelaisten mikkien kanssa silloin kun nauhotellaan vain yhtä kanavaa kerrallaan. Isommat jutut sitten adatin kautta...

Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: plastic badding - 06.04.2012 / 21:59:46
Mä en hirveesti tykkää 57.sta kitaraäänityksissä. Oon saanu parempaa jälkeä (omasta mielestä)ihan 58.lla ilman grilliä Mutta isokalvonen konkka on ihan selkeesti parempi kun dynaaminen. Nauhamikkiäkin on kokeiltu ja sillä saa vintagesaundia kyllä. MUTTA se on erinomainen rumputilamikkinä...Kylläpä basari jytkyy ja pellit EI kihise kun ylätaajuudet ei juurikaan tallennu, Reilusti putkikompuraa vielä niin sehän on siinä..
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Smurffistrato - 07.04.2012 / 07:25:56
Jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta oletinkin että haetaan perusedullishyvää mikkiä.
Sm58 on hyvä, mutta siinä on preesensalueen korostus, mitä ei taas 57 omaa, joten 58 on enempi laulajien valinta.
Mutta jos pöydässä on parametriikka keskialuella... nou hätä, sillä saa halvallakin mikillä hyvää jälkeä... halpojen runkoäänet vaan haittaa joskus jos mikkitelineen/lattian kautta tulee meteliä.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tami - 07.04.2012 / 09:50:52
Jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta oletinkin että haetaan perusedullishyvää mikkiä.
Sm58 on hyvä, mutta siinä on preesensalueen korostus, mitä ei taas 57 omaa, joten 58 on enempi laulajien valinta.
Mutta jos pöydässä on parametriikka keskialuella... nou hätä, sillä saa halvallakin mikillä hyvää jälkeä... halpojen runkoäänet vaan haittaa joskus jos mikkitelineen/lattian kautta tulee meteliä.


Juu ja noilla shureilla ei mene metsään, itse nuukana miehenä tuli heti ajatus nauhoituksen lisäksi livekäytöstä.. :o

Vielä näkökulmaa mikin valintaan:
Jos ajatuksisssa on sijoittaa abaout satanen mikkiin, niin itsellä siintäisi mielessä sen monikäyttöisyys... Voiko samaa mikkiä käyttää livenä, sopiiko se myös muuhun kuin kitaran sieppaamiseen...

Jos sijoittaisin kotistudioon yhteen mikkiin, valkkaisin yhden laajakalvoisen konkan. Käytettynä Röden NT1A on linkkarityyppinen monitoimimikki jolla ollaan laulettu kansanmusaa livenä, siepattu rumpuja OH:na ja kotona nauhoiteltu kaikkea.
Toinen hyviä sanoja saanut halpis on tuo: http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm... Muusikoiden.netin studiopalstalla on kokemuksia melkoisen monesta mikistä

Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 07.04.2012 / 10:17:15
Tallennin tulee olemaan todennäköisesti se ZOOM R16, se tuntuu jotenkin selkeältä pidemmälle ajateltuna... :)

Mutta mites on tarvitaanko noihin äänityksiin vielä muita laitteita(dynaaminen vs. laajakalvo), vai onko se vaan että mikki+piuha kiinni raituriin ja äänittämään  :)

Tyhmiä kysymykiä, mutta nämä on ihan "uusi" juttu mulle ;)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: plastic badding - 07.04.2012 / 11:29:40
Periaatteessa toi riittää mutta äänityshommathan on loputon suo. Eli tavaraa markkinoilla riittää jokalähtöön ja makuun. Ehkä joku kunnollinen etuaste olis seuraava hankinta? Noissa raitureissahan ei taida olla mitenkään ihmeelliset. Zoomista ei ole tosin kokemuksia.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 07.04.2012 / 12:16:29
Periaatteessa toi riittää mutta äänityshommathan on loputon suo.

Jep, ja ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksia loppukäyttäjä, eli tavallinen tossunkuluttaja ei löydä mitään eroa siinä, millä mikillä tms. on äänitetty. Tämä koskee mitä suurimmilta osin myös itseäni.   :(

Laajakalvomikeissä on huomioitava, että ne tarvitsevat lähes poikkeuksetta +48 voltin jännitesyötön mikille, ja jos on vielä putkietusen sisältävä mikki, niin siinä tarvitaan dedikoitu virtalähde sitä varten, ja myöskin mikkipiuha on 7-napainen. Jos tuolle tielle lähtee, pitäisi oikeastaan olla jonkin sortin kiinteä "studio".

Zoomilla ja hyvällä äänikortilla mennään pitkälle muutaman satkun kustannuksin.  

Laajakalvomikki (alkaen $200-500) + kohtuullinen etunen (vaikkapa LA-610 MK II kompuralla $1500) + hyvä A/D muunnin ($ ?) nostavat kustannukset useille tuhansille. Hyvä mikki menee hukkaan, jos ei perässä seuraa samantasoista kamaa.

Sähkökitaran äänityksessähän ei kovin kummoista mikkiä tarvita, ja S/N suhde on huono jo alunperinkin. Akustiset jutut ovat sitten oma maailmansa.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tami - 07.04.2012 / 15:59:52

Jep, ja ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksia loppukäyttäjä, eli tavallinen tossunkuluttaja ei löydä mitään eroa siinä, millä mikillä tms. on äänitetty. Tämä koskee mitä suurimmilta osin myös itseäni.   :(

Laajakalvomikeissä on huomioitava, että ne tarvitsevat lähes poikkeuksetta +48 voltin jännitesyötön mikille, ja jos on vielä putkietusen sisältävä mikki, niin siinä tarvitaan dedikoitu virtalähde sitä varten, ja myöskin mikkipiuha on 7-napainen.

Zoomilla ja hyvällä äänikortilla mennään pitkälle muutaman satkun kustannuksin.  

Laajakalvomikki (alkaen $200-500) + kohtuullinen etunen (vaikkapa LA-610 MK II kompuralla $1500) + hyvä A/D muunnin ($ ?) nostavat kustannukset useille tuhansille. Hyvä mikki menee hukkaan, jos ei perässä seuraa samantasoista kamaa.
Sähkökitaran äänityksessähän ei kovin kummoista mikkiä tarvita, ja S/N suhde on huono jo alunperinkin. Akustiset jutut ovat sitten oma maailmansa.

No mie olen sillai eri mieltä ja samaa mieltä...
Oiskohan se kuitenkin ennemmin niin, että tuolla etusella ei ole niinkään suurta vaikutusta soundiin kuin mikillä. Eli itse sijoittaisin enempi mikkiin kuin noihin etusiin ja ad-muuntimiin. Hyvällä mikillä pääsee pitkälle. Nuo nykyiset "äänikortit" (eli siis joku laite joka muuttaa äänen tieskarin ymmärtämään muotoon) tarjoavat jo melkoisen hyvää tasoa. S/N suhteet sinne ja tänne. Luulempa, että suurin ongelma on siinä lähtöäänen saamisesta kuosiin (soundit kohilleen) ja sitte oikean mikin asettamisesta oikealle kohdalle... ???
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 07.04.2012 / 17:10:35
No mie olen sillai eri mieltä ja samaa mieltä...
Oiskohan se kuitenkin ennemmin niin, että tuolla etusella ei ole niinkään suurta vaikutusta soundiin kuin mikillä. Eli itse sijoittaisin enempi mikkiin kuin noihin etusiin ja ad-muuntimiin. Hyvällä mikillä pääsee pitkälle. Nuo nykyiset "äänikortit" (eli siis joku laite joka muuttaa äänen tieskarin ymmärtämään muotoon) tarjoavat jo melkoisen hyvää tasoa. S/N suhteet sinne ja tänne. Luulempa, että suurin ongelma on siinä lähtöäänen saamisesta kuosiin (soundit kohilleen) ja sitte oikean mikin asettamisesta oikealle kohdalle... ???

Juu, kyllähän se soundin löytäminen on toki tärkein juttu, ja otit tuossa esiin yhden tärkeän pointin; eli mikin sijoittelun. Toki tietysti hyvä mikki on hyvä mikki. Aloittaja kaipaili sähkökitaran äänitykseen sopivaa kalustoa, ja siihen eivät vaatimukset ole kovin kummoiset. Kohtuullinen yleismikki tai äänitin, jolle on muutakin käyttöä on hyvä hankinta. Akustinen äänitys jossa tarvitaan yhtäältä hyvää herkkyyttä ja transienttitoistoa kuin toisaalta hyvää dynamiikkaa hyvällä S/N suhteella on taas vaativampi ympäristö. Yritin tuoda vain esille sen, että kokonaisuus on osiensa summa. Hyväsoundista pääsiäisen jatkoa :)


Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 08.04.2012 / 08:30:19
Kiitos vinkeistä :)

Kyllä on vaikea valinta tuon Shure SM57 ja Sennheiser e906 välillä, mutta jotenkin tuntuu, että tuo Sennheiser voisi olla monikäyttöisempi ja olen lukenut, että se ei ole niin tarkka sijoittelusta kuin tuo SM57... :)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Smurffistrato - 08.04.2012 / 09:49:21
Itse pitäisin 57 jopa monikäyttöisempänä kuin 906, se toimii erinomaisesti kitaralle, puhaltimille, lyömäsoittimille, tomien mikitykseen ja se on vielä erinomainen virvelimikki.
Kestävyyden vuoksi valitsisin 57... olen nähnyt millaista jälkeä saa humalainen rumpali aikaan tuollaiselle sennheiserille kun sitä hulluna mätetään kapulalla virvelimikityksessä (terveisiä Jussille Joensuuhun, joka omisti mikin ja kirosi rumpalin alimpaan kadotukseen)... siitä ei ollut jäljellä kuin se ulkokehä ja roikkuvat johdot.... pa#¤*ksi hakattu kela/kalvo löytyi lopulta tanssilattialta...heh heh.

Toinen seikka jonka huomasin tehdessäni livekeikkoja 906 mikitettyjen kitaravahvistimien kanssa:
Jos basistin kaappi oli kitarastyrkkarin välittömässä peesissä, niin basistin soitto vuoti tuon mikin kautta sotkien yleissaundia vaikka mihin asentoon sen olisi laittanut. Sama ongelma pienillä lavoilla jos joutui soittamaan rumpalin lähellä... kannut kuuluivat häiritsevästi kitarakanavan kautta. Vaihdettuani mikit 57 ongelmaa ei ollut.

En puolusta periaatteestani johtuen 57 vaan kerron miksi itse käytän kyseistä mikkiä kokeiltuani ensin kaikkia mahdollisia mikkejä.
Ja jos kyse on vaan pelkästä äänityskäytöstä, mahdollisia erinomaisia vaihtoehtoja on muitakin.

Onnea mikinvalintaan
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 08.04.2012 / 10:06:10
Itse pitäisin 57 jopa monikäyttöisempänä kuin 906, se toimii erinomaisesti kitaralle, puhaltimille, lyömäsoittimille, tomien mikitykseen ja se on vielä erinomainen virvelimikki.
Kestävyyden vuoksi valitsisin 57... olen nähnyt millaista jälkeä saa humalainen rumpali aikaan tuollaiselle sennheiserille kun sitä hulluna mätetään kapulalla virvelimikityksessä (terveisiä Jussille Joensuuhun, joka omisti mikin ja kirosi rumpalin alimpaan kadotukseen)... siitä ei ollut jäljellä kuin se ulkokehä ja roikkuvat johdot.... pa#¤*ksi hakattu kela/kalvo löytyi lopulta tanssilattialta...heh heh.

Toinen seikka jonka huomasin tehdessäni livekeikkoja 906 mikitettyjen kitaravahvistimien kanssa:
Jos basistin kaappi oli kitarastyrkkarin välittömässä peesissä, niin basistin soitto vuoti tuon mikin kautta sotkien yleissaundia vaikka mihin asentoon sen olisi laittanut. Sama ongelma pienillä lavoilla jos joutui soittamaan rumpalin lähellä... kannut kuuluivat häiritsevästi kitarakanavan kautta. Vaihdettuani mikit 57 ongelmaa ei ollut.

En puolusta periaatteestani johtuen 57 vaan kerron miksi itse käytän kyseistä mikkiä kokeiltuani ensin kaikkia mahdollisia mikkejä.
Ja jos kyse on vaan pelkästä äänityskäytöstä, mahdollisia erinomaisia vaihtoehtoja on muitakin.

Onnea mikinvalintaan

Tämä taas helpotti vielä enemmän mikin valitsemista :-\ Tuntuu olevan molemmilla merkeillä omat kannattajansa, kohta joutuu ostaa molemmat, kun ei osaa päättää.
Tuo on kyllä plussaa että SM57 on hyvä mikki snarelle, sillekkin olisi käyttöä...

Vaikeaksi menee :)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tami - 09.04.2012 / 22:11:42
Tallennin tulee olemaan todennäköisesti se ZOOM R16, se tuntuu jotenkin selkeältä pidemmälle ajateltuna... :)

Hep. Tuolla oli muutes juttua tuosta digiraituri vs tieskaripohjainen systeemi.... Molemmilla on kannattajansa ja omat lussat ja miikat.. ;)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=209093&o=0



Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 14.05.2012 / 13:37:19
Tänään tuli postista ZOOM R16 ja Shure SM57... :)
Onko jotain vinkkejä tuon kyseisen mikrofonin asettelusta kaijuttimen eteen?

Tässähän tämä loppu kesäloma menee mukavasti, kun opettelen käyttämään tätä laitetta ;)

Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Johnny - 14.05.2012 / 18:53:40
Tänään tuli postista ZOOM R16 ja Shure SM57... :)
Onko jotain vinkkejä tuon kyseisen mikrofonin asettelusta kaijuttimen eteen?

Tässähän tämä loppu kesäloma menee mukavasti, kun opettelen käyttämään tätä laitetta ;)

Kokeilemalla kannattaa varmaan sitä mikin parasta paikkaa hakea. Mitä keskemmällä kartion keskustaa sitä kireämpi soundi ja vastaavasti kartion reunalla pehmeämpi. Suosittu etäisyys etukankaasta 2-3 senttiä. Mitä kauempana sen ohuempi ja taas lähempänä tukevampi.

(http://www.l2pnet.com/sites/default/files/guitar_amp_miking.jpg)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Tatu - 14.05.2012 / 20:05:43
Kiitos! Tuo kuva selvensi paljon :)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 08.12.2012 / 17:08:41

Tuommoinen tuli vastaan sattumalta, ja kertoo aika paljon, miten se asento vaikuttaa. Itse olen muutamissakokeiluissani käyttänyt tuota viistoon suunnattua mikkiä, ja vähän kauempana elementistä kuin videolla.

http://www.youtube.com/watch?v=gQX71Ycrg28
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: LautaRanka - 08.12.2012 / 17:36:00
Tässä on vielä yksi asiallinen demo kitaravahvistimen mikityksestä. Kaikkia variaatioita vertaillaan blues-, country-, jazz- ja rock-tyylisillä soittonäytteillä.

http://www.youtube.com/watch?v=GcD9-yQjDfM (http://www.youtube.com/watch?v=GcD9-yQjDfM)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Penal1 - 22.02.2014 / 14:57:20
Hei! Renegades -basisti Ian Mallett soitti paljon Graez -bassolla. -Pena
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 27.02.2014 / 10:08:09
Tänään tuli postista ZOOM R16 ja Shure SM57... :)
Onko jotain vinkkejä tuon kyseisen mikrofonin asettelusta kaijuttimen eteen?

Tässähän tämä loppu kesäloma menee mukavasti, kun opettelen käyttämään tätä laitetta ;)

Tatulta ja muilta kommentteja Zoom R16- tai R24-rintamalta. Kun tässä joskus toipuu lompakko kärryn hankinnasta, niin voisi vanhoille päivilleen harkita moista, kun tietsikan kanssa pelaaminen käytännön tilanteissa ei oikein innosta. Saisin talteen Peppi-karhun aamutossut, ja kaikki muut mahtavat jatsikappaleeni  ;) :P
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: amme - 03.02.2015 / 17:54:30
Jep, entinen elokuvateatteri Bio Alppi.  Siitä juontuu tuo nimitys jonka Scandia levy-yhtiö omaksui, ns. "Alppi-studio".
Jaakko Salon ,(1930 - 2002), suomalaisen musiikin pitkäaikaisen vaikuttajan kertomaa:

"Renegadesin ulkomuoto herätti järkytystä Jaakko Salossa ja Jouko Aherassa, kun Antti Einiö toi yhtyeen Scandian studioon syksyllä 1964. Aheran mukaan kadulle pysäköi "katsauskelvottomuutta uhkuva pakettiauto, josta kömpi esiin lauma siivottomimman näköisiä pitkätukkia, mitä konsanaan on nähty".
Yhtyeen jäsenet olivat asuneet ajokissaan parin viikon kiertueen aikana, joten he näyttivät likaisilta ja haisivat pahalle.

Renegadesin soittotaito oli kuitenkin astetta parempi kuin sen ajan nuorilla suomalaismuusikoilla keskimäärin, mikä herätti Scandian ammattilaisissa kunnioitusta. Salo onkin todennut ytimekkäästi, että yhtyeestä "ei ollut muuta huolta kuin päästää ne studioon".
Salo ja Ahera joutuivat Renegadesin sessioiden myötä tutustumaan sellaiseenkin uuteen "kummallisuuteen", että kitaravahvistimen soundi väännettiin studiossa särölle."


Ylläolevan tekstin on kirjoittanut Juha Henriksson teoksessaan "Musiikki: Jaakko Salo". Kustantaja Suomen Jazz & Pop arkisto, 2014.

Suosittelen, aivan mainio kirja luettavaksi iltojen ratoksi, etenkin jos on kiinnostunut jazz-iskelmistä, tai tietämään esim.
"Miten Laila Kinnunen ja Kirka oppivat laulamaan suomeksi ?
Kuka johdatti Olavi Virran ja Juha Vainion takaisin parrasvaloihin ? Miksi Spede-elokuvien musiikki toimii niin hyvin ?"
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: amme - 28.11.2017 / 00:16:04
Joulu lähestyy, pukin  konttiin sopivia musakirjoja on vuoden aikana julkaistu kiitettävästi, varsinkin suomalaisen populaarimusiikin tienoilta kertovia henkilötarinoita on lukuisia. Kustantajat ovat kirjojen kuvitukseenkin nykyjään kiitettävästi paneutuneet.

 Esim. Hector joka tarinoi kirjassaan mm. nuoruuden rautalankainnostuksestaan. Sakari Kukon muisteloissa kerrataan mm. miten instrumentaalikipaleen "Konevitsan kirkonkellot" sovitus toteutettiin  studiossa lopulliseen muotoonsa. Ja tietenkään ei pidä ohittaa uusi Jake Nyman, "Kielletyt levyt"

Esa Kuloniemen monen vuoden työn alla ollut projekti "The Renegades - Luopiotarina" (Like) kertoo, kirjan takakannen tekstin mukaan "yhtyeen alkuhistorian, sen hurjat menestysvuodet ja myöhemmin ajat kaunistelematta ja suoraan. Yhtyeen ura pitää sisällään järkyttäviä ihmiskohtaloita, rajuja kusetuksia, uskomattomia nousuja ja aallonpohjia."

Luettuani kirjan voin todeta että Esan teksti tempaisee lukijansa vauhdilla mukaansa .Kirjan lukuisista henkilöhaastatteluista nivoutuu, Reneiden tarinan myötä, myös  osa kotimaisen äänilevystudioiden aikalaisvaikuttajien tarina. Nostalgisena huomiona, siis ennen digiaikaamme, edustakoon Alppi-studion äänittäjän Jouko Aheran haastattelu
 .
Esa kirjoittaa, "Määrätietoinen Ahera seurasi tarkasti alan kehitystä ja päätti päivittää studiokalustoa. Alppi-studion nauhuriksi ostettiin Tanskasta käytettynä Lyric TR50-4, markkinoilla vuonna 1962 tullut neliraituri, joka käytti puolen tuuman nauhaa.
Alppi-studiossa oli käytössä myös EMT:n stereokaikulaite, joka on puukehikon sisälle asennettu sängyn kokoinen peltilevy ja asetettu sivuttain pituussuunnassa lattialle.
Merkittävimmän lisähankinnan Ahera teki tilatessaan amerikkalaisen Fairchild 670 - stereokompressorilimitterin suoraan valmistajalta. Ilman sitä Ahera ei omien sanojensa mukaan olisi koskaan voinut äänittää The Renegadesin sessioita."


"Kyseinen studiokompressorien Graalin malja oli Suomessa aikanaan ainoa alkuperäinen. Hankintana tämä Fairchildin lippulaiva oli niin hintava, että sitä ei ollut edes Lontoossa EMI:n Abbey Roadin studiossa. Esimerkiksi The Beatlesin Sgt. Pepper`s Lonely Hearts`Club Band on äänitetty Fairchildin monoversiolla."

Edellen, tarinan jatkuessa voi lukea miten Scandia-musiikin 1970-luvun alussa tapahtuneen myynnin yhteydessä myös studiotoiminta kalustoineen siirtyi Musiikki-Fazerin ja sen tytäryhtiön Finnlevyn omistukseen.
Uuden ajan äänittäjät astuivat kehiin. Jouko Aheran custom-tehdylle äänipöydälle ja huippukalliille limitterille ei ollut käyttöä. Mitä kotiäänittäjän unelmalaitteille on tapahtunut/tapahtui ? Se selviää vain lukemalla kirjan osiolta "Graalin malja".

Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 28.11.2017 / 08:48:24
Uuden ajan äänittäjät astuivat kehiin. Jouko Aheran custom-tehdylle äänipöydälle ja huippukalliille limitterille ei ollut käyttöä. Mitä kotiäänittäjän unelmalaitteille on tapahtunut/tapahtui ? Se selviää vain lukemalla kirjan osiolta "Graalin malja".

Täytyy vain toivoa, että se Fairchild 670 päätyi hyvään "kotiin". Se on edelleenkin omaisuuksien arvoinen.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 01.01.2018 / 19:46:52
Esa Kuloniemen monen vuoden työn alla ollut projekti "The Renegades - Luopiotarina" (Like) kertoo, kirjan takakannen tekstin mukaan "yhtyeen alkuhistorian, sen hurjat menestysvuodet ja myöhemmin ajat kaunistelematta ja suoraan. Yhtyeen ura pitää sisällään järkyttäviä ihmiskohtaloita, rajuja kusetuksia, uskomattomia nousuja ja aallonpohjia."

Luettuani kirjan voin todeta että Esan teksti tempaisee lukijansa vauhdilla mukaansa .Kirjan lukuisista henkilöhaastatteluista nivoutuu, Reneiden tarinan myötä, myös  osa kotimaisen äänilevystudioiden aikalaisvaikuttajien tarina. Nostalgisena huomiona, siis ennen digiaikaamme, edustakoon Alppi-studion äänittäjän Jouko Aheran haastattelu

Oli hyvä kirja, kiitos vinkistä. Youtubestakin löytyi paljon uusia Renegades biisejä, nyt kun tiesi mitä etsiä!


Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 02.01.2018 / 23:03:48
Luettuani kirjan voin todeta että Esan teksti tempaisee lukijansa vauhdilla mukaansa .Kirjan lukuisista henkilöhaastatteluista nivoutuu, Reneiden tarinan myötä, myös  osa kotimaisen äänilevystudioiden aikalaisvaikuttajien tarina. Nostalgisena huomiona, siis ennen digiaikaamme, edustakoon Alppi-studion äänittäjän Jouko Aheran haastattelu
 .
Esa kirjoittaa, "Määrätietoinen Ahera seurasi tarkasti alan kehitystä ja päätti päivittää studiokalustoa. Alppi-studion nauhuriksi ostettiin Tanskasta käytettynä Lyric TR50-4, markkinoilla vuonna 1962 tullut neliraituri, joka käytti puolen tuuman nauhaa.
Alppi-studiossa oli käytössä myös EMT:n stereokaikulaite, joka on puukehikon sisälle asennettu sängyn kokoinen peltilevy ja asetettu sivuttain pituussuunnassa lattialle.
Merkittävimmän lisähankinnan Ahera teki tilatessaan amerikkalaisen Fairchild 670 - stereokompressorilimitterin suoraan valmistajalta. Ilman sitä Ahera ei omien sanojensa mukaan olisi koskaan voinut äänittää The Renegadesin sessioita."


"Kyseinen studiokompressorien Graalin malja oli Suomessa aikanaan ainoa alkuperäinen. Hankintana tämä Fairchildin lippulaiva oli niin hintava, että sitä ei ollut edes Lontoossa EMI:n Abbey Roadin studiossa. Esimerkiksi The Beatlesin Sgt. Pepper`s Lonely Hearts`Club Band on äänitetty Fairchildin monoversiolla."

Edellen, tarinan jatkuessa voi lukea miten Scandia-musiikin 1970-luvun alussa tapahtuneen myynnin yhteydessä myös studiotoiminta kalustoineen siirtyi Musiikki-Fazerin ja sen tytäryhtiön Finnlevyn omistukseen.
Uuden ajan äänittäjät astuivat kehiin. Jouko Aheran custom-tehdylle äänipöydälle ja huippukalliille limitterille ei ollut käyttöä. Mitä kotiäänittäjän unelmalaitteille on tapahtunut/tapahtui ? Se selviää vain lukemalla kirjan osiolta "Graalin malja".

Tämän Alppi-studion innoittamana testasin nauhoittaa kitaraa perinteisesti kelamankalla. Ja perinteiseen malliin ketjussa vain kitara-kaiku-vahvistin. Ei ollut ihan helppoa eikä edes vintagesaundiautomaatti. Mutta äänen sain kuuluviin. Ja ymmärrän paremmin miksi Ahera halusi hyvän kompuran. Liiankin helppo on piikittää kattoon, näinkin.

Tuo kompura pitäisi ilmeisesti olla ennen kelamankkaa tuohon alppi-tyyliin jos nauhottaa? Signaali on siinä vaiheessa jo ollut linjatasoista, vai mitenkähän tuo ja muut sen aikaiset pöydät oli rakennettu, missä järjestyksessä esivahvistus jne moduulit ja levykaiku ja kompura?

Mitään rajua renegades meininkiä en edes yrittänyt nauhalle saada, tällainen oli helpommin hallittavissa:
https://youtu.be/L36VOdVXDY0 (https://youtu.be/L36VOdVXDY0)
En nyt vaan ole varma onko tuossa mitään orastavaa ideaa kuultavissa, että kannattaako testailua jatkaa? Pitäisi vähän parempi kelamankka sitten hommata ja edes jonkunlainen kompurakin kai..


Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 10.01.2018 / 12:02:45
En nyt vaan ole varma onko tuossa mitään orastavaa ideaa kuultavissa, että kannattaako testailua jatkaa? Pitäisi vähän parempi kelamankka sitten hommata ja edes jonkunlainen kompurakin kai..
,
Olen kaikkea muuta kuin äänittämisen asiantuntija, mutta; nauhuri itsessään jo muodostanee jonkilaisen kompression nauhasaturaation vuoksi, ja jos siinä on edessä nauhakaiku ja putkivahvistin, kompressiota tulee vielä niistä kummastakin. Käsittääkseni tuo nopea Farchildin kompressori oli kaiketikin alunperin ajatelut vinyylilevyä silmällä pitäen? Niiden valmistuksessa kai piti aika tarkkaan rajata kaiverrusura. Johtuiko se sitten itse kaiverrusprosessista, vai oliko syynä toistoon tarkoitettujen äänirasioiden/neulojen seurantakyvyn rajallisuus, siitä en mene sanomaan mitään. Ei myöskään harmainta aavistusta menneiden aikojen kitaraäänitysten teosta. Laulua itse äänittäisin niin, että (kokeilujen jälkeen) mikkietusen ja kompuran kautta vasta pöytään. Tämä näin perusjätkän ajatteluna.
 
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: The V i n c e n t s - 10.01.2018 / 19:18:49

Jostain vanhasta opuksesta voisi löytyä 60-luvun studiotyöskentelyn abc. Netistäkin varmaan löytyy oikealla hakusanalla. Googlesta Lyric TR50-4 antoi pintaraapaisulla huonosti osumia.

Mitään rajua renegades meininkiä en edes yrittänyt nauhalle saada, tällainen oli helpommin hallittavissa:
https://youtu.be/L36VOdVXDY0
Onhan tämä karvalankamattostudiossa tehdyksi aika pätevä.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 12.01.2018 / 21:30:33
En nyt vaan ole varma onko tuossa mitään orastavaa ideaa kuultavissa, että kannattaako testailua jatkaa? Pitäisi vähän parempi kelamankka sitten hommata ja edes jonkunlainen kompurakin kai..
,
Olen kaikkea muuta kuin äänittämisen asiantuntija, mutta; nauhuri itsessään jo muodostanee jonkilaisen kompression nauhasaturaation vuoksi, ja jos siinä on edessä nauhakaiku ja putkivahvistin, kompressiota tulee vielä niistä kummastakin. Käsittääkseni tuo nopea Farchildin kompressori oli kaiketikin alunperin ajatelut vinyylilevyä silmällä pitäen? Niiden valmistuksessa kai piti aika tarkkaan rajata kaiverrusura. Johtuiko se sitten itse kaiverrusprosessista, vai oliko syynä toistoon tarkoitettujen äänirasioiden/neulojen seurantakyvyn rajallisuus, siitä en mene sanomaan mitään. Ei myöskään harmainta aavistusta menneiden aikojen kitaraäänitysten teosta. Laulua itse äänittäisin niin, että (kokeilujen jälkeen) mikkietusen ja kompuran kautta vasta pöytään. Tämä näin perusjätkän ajatteluna.
 

Jostain vanhasta opuksesta voisi löytyä 60-luvun studiotyöskentelyn abc. Netistäkin varmaan löytyy oikealla hakusanalla. Googlesta Lyric TR50-4 antoi pintaraapaisulla huonosti osumia.

Mitään rajua renegades meininkiä en edes yrittänyt nauhalle saada, tällainen oli helpommin hallittavissa:
https://youtu.be/L36VOdVXDY0
Onhan tämä karvalankamattostudiossa tehdyksi aika pätevä.

Kiitokset kommenteista ja vinkeistä! Abbey roadista on ainakin kirja tehty, sitä voisi joskus metsästää. Toivottavasti siitä tai jostain muusta löytyy myös jotain tylsiä perusasioita vehkeiden käytöstä ja että millaiselle nauhalle on mihinkin aikaan nauhoitettu. Sellainen tuntuma tuosta testistä jäi että nauhalaatu merkkaa aika paljon, ehkä jopa enemmän kuin itse mankka.

Pitäisi innostua myös tuota omaa kelamankkaakin tutkimaan tai hommata uusi. En saanut sitä nauhoittamaan kuin toista raitaa. Joko se on jotenkin sökö tai sitten tuo minun tekemä din-piuha on väärin kytketty.

Mankastakin tulee mieleen että ei välttämättä kannata liian hyvää ja uuden aikaista osta, jos ja kun tavoittelee vanhaa hytinää. Mielessä vaan painaa joku kääriäisen aikainen agents levy jossa luki jotain että no computers used tms, mutta se silti valitettavasti kuulosti ihan yhtä tylsälle kuin kaikki muutkin..
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: jkarha - 26.01.2018 / 10:45:55
Tämä menee hiukan ohi aiheesta mutta kertokaapa miten basso kannattaisi tallentaa kotiäänittelyssä jos ei ole vahvistinta sille?
Olen aina kytkenyt basson suoraan digitaaliraituriin, ja ongelmana on että se on todella herkkä niille kolmen potikkansa (mikkivoluumit ja tone)
asennolle,  basso kuullostaa helposti diskanttiselta ja "vieterimäiseltä" eikä sitä oikein EQ:lla enää saa korjattua. Jotain varmaan tarttis väliin?


Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Maza - 26.01.2018 / 11:07:53
Tämä menee hiukan ohi aiheesta mutta kertokaapa miten basso kannattaisi tallentaa kotiäänittelyssä jos ei ole vahvistinta sille?
Olen aina kytkenyt basson suoraan digitaaliraituriin, ja ongelmana on että se on todella herkkä niille kolmen potikkansa (mikkivoluumit ja tone)
asennolle,  basso kuullostaa helposti diskanttiselta ja "vieterimäiseltä" eikä sitä oikein EQ:lla enää saa korjattua. Jotain varmaan tarttis väliin?

Itse olen aina äänittänyt suoraan mikseriin Hi-Z inputtiin. Sitten äänitysohjelmassa olen laittanut vahvistin simulaatioplugarin kautta. Toimii minusta hyvin... jopa paremmin kuin hyvin.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: lissu - 26.01.2018 / 16:26:02
Vieläkö Maza notkut kampuksella vai joko olet saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;D :D ;) :)

Tämä siis off-topic  8)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Maza - 26.01.2018 / 19:15:15
Vieläkö Maza notkut kampuksella vai joko olet saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;D :D ;) :)

Tämä siis off-topic  8)

Kyllä se lähtö tuli 2016 kesällä.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 26.01.2018 / 19:51:21
Tämä menee hiukan ohi aiheesta mutta kertokaapa miten basso kannattaisi tallentaa kotiäänittelyssä jos ei ole vahvistinta sille?
Olen aina kytkenyt basson suoraan digitaaliraituriin, ja ongelmana on että se on todella herkkä niille kolmen potikkansa (mikkivoluumit ja tone)
asennolle,  basso kuullostaa helposti diskanttiselta ja "vieterimäiseltä" eikä sitä oikein EQ:lla enää saa korjattua. Jotain varmaan tarttis väliin?

Itse olen aina äänittänyt suoraan mikseriin Hi-Z inputtiin. Sitten äänitysohjelmassa olen laittanut vahvistin simulaatioplugarin kautta. Toimii minusta hyvin... jopa paremmin kuin hyvin.

Mazan neuvo on varmaan oikein hyvä. Perus-eq ei ole bassolle mitenkään kovin järkevä, kun pitäisi olla aika tiuha jaotus sinne bassoalueelle. Sen vahvistinmallinnuksen voi saada paitsi äänitysohjelmalla, niin myös itse raiturilla, jos siinä on sisäänrakennettuja mallinnuksia, kuten mulla tuossa Zoom R24:ssä. R16:ssa on varmaan mallinnukset myös. Tuo Hi-Z, eli korkeaohminen sisäänmeno on tietysti järkevä, kun kitaraa tai bassoa tyrkytetään mikserille/raiturille. Matalaohminen syö korkeampia ääniä veks, ja sitäkin tietty voi käyttää, jos hakee yläpäästään valmiiksi dempattua soundia. Vanhoissa putki-Fendereissäkin oli kanavilla 2 sisäänmenojakkia, toinen 1M, toinen 140k impedanssilla. Mikserien/raiturien matalaohmiset sisäänmenot toki voivat olla luokkaa alle 1 kilo-ohmin.
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: lissu - 26.01.2018 / 20:52:34
Vieläkö Maza notkut kampuksella vai joko olet saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;D :D ;) :)

Tämä siis off-topic  8)

Kyllä se lähtö tuli 2016 kesällä.

Niimpä niin,  siinä aallossa lähti monet kamut ja mylly sen kus vaan jatkuu  8) kesällä sitten Esakalliolle  ;D
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 09.04.2018 / 08:38:53
Viikonlopun kevätaurinko antoi sen verran virtaa että tuli vähän soitettua kitaraa. Kokeilin Meazzin hännätöntä kaikua, eli pelkkä "Halo" päällä, näin tulee siis vain yksi delaytoisto per äänipää, ei yhtään enempää. Ihan oli hauska, sopii varmaan joihinkin juttuihin, mutta vähän orpo olo oli kyllä. Ääni on poimittu Zoom H2:lla.

https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ (https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: F-Jag - 09.04.2018 / 09:32:39
Viikonlopun kevätaurinko antoi sen verran virtaa että tuli vähän soitettua kitaraa. Kokeilin Meazzin hännätöntä kaikua, eli pelkkä "Halo" päällä, näin tulee siis vain yksi delaytoisto per äänipää, ei yhtään enempää. Ihan oli hauska, sopii varmaan joihinkin juttuihin, mutta vähän orpo olo oli kyllä. Ääni on poimittu Zoom H2:lla.

https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ (https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ)

Minulta ainakin peukut tälle. Ihan hienosti vedetty ja omanlaisensa autenttinen soundi :)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Renegade - 15.12.2018 / 21:09:56
Mielenkiintoinen juttu "Recording '50s style":
https://youtu.be/_Q-scxybnp0 (https://youtu.be/_Q-scxybnp0)
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: magnetman - 16.12.2018 / 13:44:17
Mielenkiintoinen juttu "Recording '50s style":
https://youtu.be/_Q-scxybnp0 (https://youtu.be/_Q-scxybnp0)

Tosi kiinnostava dokumentti yhden tai useamman mikrofonin liveäänityksestä 👍 Pari prinsiippiä: Himotuimmatkaan moulineksit vaikuttavat yllättävän vähän lopputulokseen verrattuna siihen, mitä akustisessa tilassa tapahtuu ja miten soittajat ja mikit tilassa on sijoiteltu. Toiseksi tällaisessa soittajien täytyy osata studiossa asiansa ja bändin toimia akustisesti: rumpalin osata soittaa hiljaa mutta hyvin, basistin (läskibasso) kaivaa soittimestaan parasta mahdollinen saundi jne. Itsellä on kauan ollut haaveena kokeilla yhden mikin analogiäänitystä, vartokaas vain...
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: The V i n c e n t s - 17.12.2018 / 19:07:28
Sugar ray’s vintage recording studiosta en löytänyt äkkipenkasulla eri tyylilajin nauhoituksia juurikaan. Rockabilly pätkistä en kuullut studion tuomaa merkittävää extraa verrattuna muihin alan bändeihin. Sugar ray’s studion countrybiisin saundista pidin.

https://www.youtube.com/watch?v=rNyM5b3qeIg

Vastaavanlaisessa museossa (Norman Petty Recording Studios) soittanut The Bluejays on iskussa, samoin studio.

https://www.youtube.com/watch?v=QjWHyiH7Vuo

https://www.youtube.com/watch?v=Vw7N7mg8_jo

https://www.youtube.com/watch?v=cT4JjDRM9PU
Otsikko: Vs: Kotiäänittely mikityksestä
Kirjoitti: Ho Dad - 18.12.2018 / 00:21:51
Viime vuoden keväänä kun kuvittelin joutuvani oloneuvokseksi tai sossun pummiksi niin testailin Zoomin sisäänmenoa ulkoisilla pallokuvioisilla elektreettikapseleilla ja kasasin niille myös vanerin kappaleista tuon tapaisen "sass" keinopään korvikkeen ja ainakin auttavasti linnun laulua ja stereoääntä tuntuu tallentavan. Voisi olla pienikohinaisempi etuvahvistin hiljaisemmille äänille noille kapseleille. 

http://caperteebirder.com/?page_id=304 (http://caperteebirder.com/?page_id=304)

Vielä hommasin Triton Audio "Fethead" härpäkkeen phantom versiona huokean hintaluokan nauhamikrofonin kaveriksi, tuntuu sillä saavan lisää potkua myös dynaamiseen mikrofoniin, Googlella löytyy tarinaa vaikka "fethead vs cloudlifter" noista ja vastaavista, väitteen mukaan auttaa hivenen jos on halvat ei niin vähäkohinaiset etuasteet ja noin poispäin.