Kirjoittaja Aihe: ... kappas vaan maestroa  (Luettu 19208 kertaa)

penttitanska

Vs: ... kappas vaan maestroa
« Vastaus #30 : 26.04.2020 / 17:55:31 »
Yppäri sijaitsee Pyhäjoella ja veikkaan että yppäriläisistä hyvin harva osaa ruotsin kieltä.  ;)

speedy

• suomi tanssii ja kitara soi.
« Vastaus #31 : 01.05.2020 / 16:49:47 »
Vappu 2020
Ahoi väki ja vappua että pätkähti.
Tänä vappuna olenkin kotijalassa enkä keikkareissulla enkä Vanhan kuppilassa enkä Sea Horsessa, minne vielä 80-luvulla soittajat kokoontuivat vappupäivänä pistämään niinsanotusti tilin sileäksi, eli mitä oli aattona tienattu pistettiin menemään ja samalla lujitettiin ammattikunnan yhteishenkeä ja kaverisuhteita. Se oli aikaa ennen asuntolainoja, ei kauhean fiksua ehkä, mutta hauskaa oli ku happikaapissa. On kait muutenki alettu ottaan iisimmin. Kirjat on hyvä tapa ottaa etäisyyttä välillä niin ankeaan ja koettelevaan todellisuuteen. Olen ollut skloddista lähtien kova poika lukemaan. Siinä on ollut vähän tällasta, en oikein tiedä eikä hommaa ole tutkittu, mut jonkin näköistä lukuhäikkää mulla on. Hidasta on mun lukeminen, mutta siinä on auttanu sama lääke kuin kaikessa muussakin - täyspuupäinen periksiantamattomuus ja itsepäisyys. Älkää kokeilko kotona...
Posti toi uuden Donner elämänkerran ja Tommi Liimatan (Absoluuttinen nollapiste) toimittaman kokoelman ennen julkaisemattomia Pentti Saarikosken päiväkirjoja. Nää on ihan aarteita mulle, jäbien aiempi tuotanto löytyy hyllystä jo ennestään. Kirjastossa, eli lainastossa, kuten ennen sanottiin, aloin rämppäämään jo ihan nuorena ja ne on aina olleet mulle läheisiä ja tärkeitä paikkoja. Diggaan enemmän vanhanliiton kirjastoja, joissa on vielä se orginaali kirjojen döfis ja hiljaisuus. Uuden tyylisuunnan myötä kirjastot ovat alkaneet muistuttamaan enemmän hotellien loungeja ja melutaso on noussut. Tää on vanhan miehen piipitystä, mutta onneksi tiedän olevani oikeassa, nykypäättäjien harkintakyky on hämärtynyt koska ne kuuntelee nykymusaa, joka on vähän kuin noi uudet kirjastot. Vappu on työläisten, opiskelijoiden ja soittajien juhla! Hyvää vappua T. Esa

(fb lainattu)
"Kun kansi pannaan kiinni, sitten ollaan eläkkeellä"

speedy

« Vastaus #32 : 10.05.2020 / 14:39:17 »
Karanteeni

Päivää pöytään että pätkähti!

C-studiolla ollaan oltu karanteenissa, nimittäin digi-karanteenissa. Jokunen viikko sitten sanoi studion aina luotettu moniraitanauhuri poks! ja silloin tuli hiljaista. Normaalisti tässä tilanteessa otetaan puhelu Raisioon ja tilataan huoltopäälikkö Mikko Lammi hätiin, mutta nytpä oli Uudenmaan raja posessa, eikä apuja saatu paikalle. Byylingeille ei varmaankaan olisi kelvannut selitykseksi että siellä on Otari MX-kasikymppisessä löystyny kapstaanmoottorin holderit ja se ottaa osumaa optiseen lukijaan tai eihän sitä tiedä, vaikka reinikainen ois sanonu no sitten on kiire, anmennä...

Hommia oli pakko jatkaa digitekniikalla. Se on tekniikkaa johon en kajoa mielelläni ilman lateksihanskoja ja hengityssuojaa. Täytyy kyllä myöntää, ettei siinä soundillisesti ollutkaan sitten niin paljon ongelmaa, mutta ylpäätään digitaali on vähän pempusta. Kaikki on hitaampaa ku analogina ja se koivertaa vanhan hosupekan närviä.

Aukesihan se rajakin sitten ja Lammi pääsi huoltohommiin. Pelkkä ruuvimeisseli aseenaan hän kävi Otarihirviön kimppuun ja kone saatiin pelittämään taas. Siinä samalla Mikko laittoi vasemmalla kädellä kondikseen myös mun mono Nagrani. Nagran magnetofonit on holigreilejä nauhaitallennin maailmassa. Niiden mekaaninen estetiikka skabaa sveitsiläisten kellojen ja Cadillacin moottoreiden kanssa.

Nauha rullaa taas studiolla ja Esa on omppuna. Saatiin studiolle tässä myös hiljattain arvovaltaisia vieraita. Kuvassa Toni miettii Laineen Pekan kanssa niitä kadonneita Perfidian beeosan sointuja.

Noin! sanoi Saima. T. Esa

(fb lainattu)

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #33 : 10.05.2020 / 15:20:52 »
Kiitos taas, Speedy kiitos :-*  Kiva, kun viitsit ja jaksat välittää maestron kuulumisia ja "aivopieruja" meidänkin iloksi.

Jotain kiinnostavaa/mukavaa luettavaa sentään, kun kirjastot ovat ja ainakin tällä korkeudella pysyvätkin kiinni vielä  ainakin toukokuun loppuun asti 🙄😫.
- musiikin maailma on suuri ja avara -

speedy

« Vastaus #34 : 24.05.2020 / 15:32:43 »
Ahoi väestö!

On hienoa omistaa monta kitaraa. Paljon kitara - paljon ilo, mutta niiden iskussa pitäminen ei sitten olekaan niin hauskaa. Varsinkaan jos on tällainen tiukkapipo kuin minä. Mä haluan, että jokainen soitin on täydessä tikissä koko ajan ja se vaatii aikalailla duunia. Kieliä palaa kokoa ajan, nyt vähemmän kun ei keikkailla. Normaalisti soitan samoilla kielillä yhden tai kaksi keikkaa, koska käytän paksuja kieliä, jotka pysyy hyvin vireessä mut lopahtaessaan ovat raskaat soittaa. Ostan joka vuosi kuusisataa kitarankieltä + akustisten ja bassojen kielet. Nää pitää hankkia aina irtokielinä, koska oikeanlaisia valmissettejä ei saa. 50-luvulla kun Fenderin tehtaalta lähti kitara, se oli strung with 0.52- 0.12 kielisetillä ja tähän mä perustan munkin kielivahvuudet. Leo Fender tiesi kyllä. Merkki on tätänykyä D`Addario ja ne mulle toimittaa F-Musiikki, jonka asiakas olen ollut 52 vuotta. Ekoja kertoja, kun asioin musafasulla oli skittaosaston pomona myöhemmin paremminkin tutuksi tullut kitaralegenda Herbert Kazt. Ensimmäisen stratocasterini jouduin palauttamaan, koska kaula taittui väärään suuntaan. Häkä tsekkas skeban ja sanoi - tää on kukkakeppi, antakaa pojalle uusi. Myöhemminkin fasulla oli tunnettuja muusikkoja duunissa mm. Frank Robson, Leif Kiviharju, Kuloniemen Esa ja monia muita. Edesmennyt Mika Alku oli kaikkien kitaristien luottojäbä, joka tiesi skitoista ja styrkkareista kaiken ja osasi aina opastaa, kun itsellä meni käsi päähän.

Joo, korona rulettaa, mutta kyllä tässä hommia koitetaan tehdä. Kämäräisen Timo soitti ja sanoi, että nyt ei aleta piilosille vaan tehdään töitä. Niinpä poljen aamulla studiolle ja äänitän oman osuuteni kappaleeseen Il Mio Mondo, ikiaikainen suosikkini, johon Timo on tehnyt hienon sovituksen ja soittaa kitaraosuudet kanssani. Hienoa saada soittaa hienojen muusikoiden kanssa!

Valppautta veljet! T. Esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #35 : 01.06.2020 / 21:31:23 »
Ylläs 2020

Ahoi porukat ja hyvää alkavaa kesää.
Tänne tultiin taas Lappiin muttei tällä kertaa hiihtohommiin, vaikkei kyllä tiedä. Lunta olis vielä mäessä jos vain jaksais kavuta ylös. Outo juttu tapahtu, tultiin hoodeille iltamyöhään ja ekaksi tietty tsekkaamaan missä kuosissa rinne on. Aavemainen meininki, valtavasti lunta, ei ketään missään, lämpötila 23 astetta ja täys auringon paiste. Siihen tuli toinenkin pariskunta smyygailemaan ja potkimaan lunta. Vaihdettiin kait pari sanaa ja sitten jatkettiin matkaa. Sanoin autossa Mapelle et se jäbä muistutti vähän Kovasen Pepeä. Istu ja pala! Aamulla soitin Pepelle ja hää kertoi olevansa Ylläksellä, eli siinä me seistiin hiihtohissin ala-asemalla vierekkäin eikä 30 vuotta toisensa tunteneet jäbät tunnistaneet toisiaan. Molemmilla tietty lappituristioutlookki, aurinkolasit päässä ja Pepellä vielä lippis väärin päin ku paremmallakin lastseason räppärillä.
Vanhuutta...? Loosing hold... liikaa rokin kuuntelua...? Voi meitä! Olkaa te valppampia. Hyvää kesää. T.esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #36 : 07.06.2020 / 15:56:44 »
Pienet styrkkarit vs. isot

Ahoi väki, nyt täältä Lavian skuugenista käsin!

Juu, Lapista palattiin. On se vaan kaukana, ei meinaa aina muistaa kuinka pitkä toi matka on. Mape skujas lappu lattiassa normaalityyliinsä ohitellen ainakin sata lottokupongin palauttajaa, mut koko päivä siinä taas paloi. Hillittömät tulvat Yli Tornion hoodeilla.

Styrkkarit : Täällä spönellä ei tarvitse isoja vahvistimia kun soittaa vaan itselleen, siks mulla onkin täällä mukana noita skyfämpiä comboja. Pienten vahvistimien soundissa on jotain hienoa, niitä on ensikskini helppo äänittää, johtuen varmaan alhaisesta volyymista. Mikrofonin sijoituksella ei ole niin väliä koska seisovia aaltoja ei synny kun äänenpaine ei ole suuri.

Koko 80-luvun, eli Topin ajan, käytin studiossa ainoastaan Vox AC kolmekymppistä comboa jonka olin ostanut uutena v. -74 Ms - Audiotronista henkilökuntahintaan 1750 markkaa! Aatteles. Audiotronin edesmennyt perustajaomistaja Sarapaltion Matti olis kait antanut sen mulle vaikka ilmaiseksi, se oli tosi kannustava jäbä ja sanoi mulle aina et lopeta Esa nää roudaushommat ja ala soittamaan sitä skittaas. Finnvoxin B- studiossa oli teipattu lattiaan merkit mun Voxille ja Neumann U - neljäseiskalle joka sijoitettiin aina noin metrin päähän Voxin eteen. Vox on nykyään eläkkeellä Raisiossa Lammin Mikolla ja Neumann U-47 tekee edelleen päivittäin hommia mun studiolla. Se on erikoinen mikrofoni, soi ja kukkuu hienosti vaikka on valmistettu 50-luvulla. Tuolloin valmistettiin muutakin skodenkestävää kamaa, kuten meikäläinen. Topi halusi aina levytyksissä käyttää tätä mikkiä laulunsa taltiointiin , samoin Finnvoxin ääniinssit. 90 - luvulla aloin käyttää muitakin vahvistimia äänityksissä esim: Fender, Marshall, Groove tubes, Ampeg. Ei ole yksi ja ainut totuus että pieni combo olisi aina parempi äänityksissä. Ollaan menty myös satawattisella Marshallilla, soundi on todella hyvä, mutta volyymi on pieneen studioon aika murhaa.

80- luvulla meillä oli Agentseissa isoja vahvistimia ennenku vaihdettiin Voxeihin, niitäkin mulla oli aluksi lavalla kait kolme että varmasti kuuluu. Enimillään omistin 9 kpl AC. kolmekymppisiä. No, KooPeellä oli kans sellaset perkeleenmoiset Ampegit jotka se oli vaihtanu Lindholmin Daven kanssa marshalleihinsa. Kuultiin et Hanoi Rocksit tarvii stydimmät bassokamat. Mentiin jonnee itä helsiinkiin niiden jäbien kämpille ja siellä Sami smyygas niitä Ampegeja ja epäröi. Siihen tuli Andy ja se hiffas sellasen snadin badgen sieltä styrkkarin takaosasta missä luki englanniksi et tätä laitetta ei saa laittaa täysille koska se voi tuhota kuulon. Andy lätkäs Samia selkään ja sanoi, Sami nää on sun kamat.

Noissa kuvissa on kolme pientä vahvistinta ja Blaubunktin putkiradio. Arvatkaas missä on paras soundi. Oikein vastanneiden kesken arvotaan palkinto : patikkaretki Karkkilaan, perillä vapaa oleskelu. Juu, jäät lähti Äkäsrannasta ja eiku uimaan, kylmää oli, pemppu sinertää vieläkin.

Valppautta jäbät, kyltäätästäHä Terv. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #37 : 28.06.2020 / 16:40:22 »
Terve

Päivää että pätkähti porukat. Melkein alkoivat keikat ja sitten eivät alkaneetkaan. Koko tälle viikolle sovittu neljän päivän tapahtuma Teiskon raviradalla on peruttu. Tietysti harmittaa mutta minkä teet. Kitarat ja vahvistimet studiolla pölyyntyy ja muistikirjapino pöydällä kasvaa.
Tästä huolimatta hyvää kesää kaikille. ps. EP & MrBeen kymppituumainen vinyyli "Happy Rokkenrol" ilmestyy elokuun puolella.
Terv. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #38 : 05.07.2020 / 22:16:30 »
spöne vs. kaupunki

Ahoi kaikki. Oli kiva käydä välillä kaupungissa, vaihtelua kuulkaas, sanoi kissa ku akalla pöytää pyyhki.
Kyllä kaupungissa on puolensa, olen ehdottomasti kaupunkilainen ja liputan aina kaupunkiasumisen puolesta. Kampin poika, syntynyt vanhalla kättärillä, Neitsyt polulla,justennen ku se yhty happeen ja näin lehmän ja hevosen livenä vasta kuusivuotiaana mummolassa. Silloin loppui muuten mun maidonjuonti kun selvisi mikä on tämä omituinen lempeäsilmäinen alihankkija. Hevosta (Perho) en aristellut yhtään vaan dyykkasin suoraan sködään, Perho ei edes tainnut huomata kun pikkujäbä tuli selkään. Asemani luomakunnan kruununa oli selkiö, olihan smyygannut telsasta ponantsat ja haitsapparallit. Hienoja spönekokemuksia tuonajan kivipihan kaupunkilaiskloddille.
Parasta spönellä on mun mielestä hiljaisuus, kun olen tällainen audioherkkä hermoraunio. Kaupungissa puretaan meidän naapuritaloa ja leka alkaa heilua seitsemältä aamulla. Siinä alkaa vituttamaan hiljaisempaakin seppoa. Kerran oltiin ravintolakeikalla ja siinä sitä humppaa vedeltiin, tuli selanen staili oldtimeri puhuttelemaan snadisti hiilenä, että voitteko jäbät pistää vähän sordinoa kun hän on ollut sodassakin eikä sielläkään ollut tällaista meteliä. Meni potikat het pienemälle , ei puolta sanaa.
Tämä tapahtui arvatenkin lapissa jonne meidän Brita lähti eilen. Pikkumuija valitti kun on tuo laukun pakkaaminen niin työlästä, en voinut sanoa muuta kuin että neljässäkymmenessäviidessä vuodessa siihenkin jotenkin tottuu kun joka luojanarmaan viikonloppuna sen joutuu tekemään keikalle lähtiessä.
Britahan sitten otti Kasperinsa kanssa meidän auton ja me jouduttiin ottamaan vuokrabilika että päästiin takasin tänne satakunannan guantaamoon. Kerranki skujas Mape rajoituksien mukaan kun ei tollasella japanialaisella kaljapurkilla pääse kovempaa. Ei tarvinnu studaa päädytäänkö skuugeniin tai ollaanko perillä ennen ensilunta. Itsehän olen kortiton polkupyörämies, mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että autot on luotu kulkemaan eikä stondaamaan tulppina baanalla olen senverran elämässäni erinnäissä bilikoissa saanut istua.tana.
Näin sanoi Saima ja hyvää kaikkea kaikille T. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #39 : 12.07.2020 / 16:26:36 »
terve
Ahoi ja päivää pöytään.
En tarkalleen tiedä miten tämä tsydeemi menee, mutta ilmeisesti jonkinlaisessa facebookissa tässä ollaan. Toimitan aina tekstit vanhalle kunnon Laajalahden Latejäbälle, joka sitten varmaan kiipeää mastoon ja laittaa ne tulemaan teille.
Kysymys oli lähetetty koskien mun rumpukonetta, joka on kuultavissa monilla meidän levytyksillä, vasiten C-Combon ensimmäisellä levyllä. Laite on merkkiään Korg Rythm 55. Aivan kingikone, jota 70-luvun raflabändit käyttivät taajaan. Laitteen erikoisuus on kaukosäädinspedu, jossa on start/stop toiminnon lisäksi Fill In ja Swing Only valinnat. Korvaa sujuen useimmat rumpalit, etenkin opistoja käyneet. Nykylevytuotannoissa käytetään koneellista rumpubiittiä enemmän kuin normikuulija hiffaakaan. Laitteeet on nykyjään niin hienoja ettei soundillisia eroja aitoon soittoon pysty erottamaan eskokaan. Mutta näinhän tämä on, koneilla korvataan jo basistit ja kitaristitkin muusta paskaporukasta puhumattakaan.
Yleltä tuli värilähetyksiä kesäfestareilta. Aikalailla oli esityksiä joissa joku tyttö hihkui ja voimisteli uikkareiltaan ja taustalla saattoi nyökytellä joku pujopartapoika keskittyneenä levariin tai läppäriin. Yleisö sojottaa käsiä taivaalle ja hoilottaa mukana.
Festarikäyttäytyminen taitaa olla jonninmoinen standardi, mitä en ihan tajua. Viimekesänä me tehtiin paljon festareita ja usein samoilla seuroilla esiintyi myös J. Karjalainen huippubändeineen. Jiin laulaessa traagisenkaunista ja koskettavaa laulua StindePindestä yleisö mölisi mukana sidukapurkit koholla kesäonnellisina. Kamoonheivähän. Tana.
Spönesunnuntaisin on hienoa kuunnella Ylen aamuiset musiikkiohjelmat putkiradiosta, tai rariosta niinku nää paikalliset talonpojat sanoo. Tänään Tarja Närhin iskelmärario keskittyi, ja aiheesta lähestyvän merkkipäivänsä johdosta, Helena Siltalan tuotantoon ja sieltähän se tuli - Pieni Midinetti, mun ja Mapen häävalssi.
Juu, terve mies ei tanssi ja jos haetaan pitää sanoa, että lennä kotka aurinkoon, mutta häävalssia ei voi feidata Esakaan. Mulla oli snadi episodi kun sen hetki koitti. Bändinä oli mun vanhat frendit ja liiderinä onneksi Helinin Pekka, joka osaa nää askeljutut. Se nappas yhden tarjoilijalikan mulle siitä keittiöstä partneriksi ja hetkessä opetti homman. Jos vielä olisi pakko joskus tanssia, pitäisin amputaatiota vahvana vaihtoehtona.
Pieni Midinetti tosiaan. Varmaan sen takia että Mape ompeli mulle tohon aikaan mun esiintymiskuteet ja muutamalle muullekin stadilaiselle soittajalle. Kuvassa näkyy mun vanha sotaratsustratocasterini ja 80 - luvun stagerotsi. Ei mahtunu perkele enää päälle. Kutistunu kait vaikka piti olla hyvästä kankaaasta.
Sitten mä kerron teille ja varsinkin rautalankamusiikin ystäville, että Spotnicksien viimeinen elossa ollut jäsen Bob Starander (aka. Lander) on kuollut. Hiljattainhan menetimme myös bändin liiderin, Bo Windbergin. Nämä ovat minulle surullisia uutisia. Spotnicksien musiikki tulee elämään ja säilymään vaikka jäätiköt sulaisivat ja trumppi valittaisiin uudestaan.
Voimaa ja valppautta veljet ja siskot T. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #40 : 19.07.2020 / 13:49:38 »
Terve täältä Laviasta käsin
Ahoita pöytään kaverit. Kuvassa näette jotain mitä ette taatusti uskoneet mun työpöydällä ikinä näkevänne. Kyllä, syntetisaattori eli syntsa. Vielä 80 - luvulla mun halveksuntani syntsia kohtaan oli niin diippiä, että kun Pet Shop Boysit ilmoittivat haastattelussaan sähkökitaran ajan olevan ohi, ne jätkät kiilasivat suoraan Agentsien lyöntilistan ykkösiksi.
Toi aika olikin musiikkia vallitsevan instrumentaatiostailin louvistspot. Normitanssibänditkin, joita silloin vielä oli, hurmaantuivat syntsasoundeihin ja värjäsivät niillä perinteiset tanssimusiikin klassikot. Kesäyössä voihki Arp-6000 lemmestä rantakoivun alla. Silloin itketti meikäläistä, nimittäin vitutuksesta. Koenkin, että toimme Topin ja Agentsin kanssa nuoremman yleisön lisäksi sähkökitaran takaisin tanssilavoille.
Ikä hioo mielensärmiä, mutta ikäväkyllä myös pullentaa keskivartaloa, minkä myötä suhtautumiseni syntsiin on loiventunut. Monet kasaribiisit rumpukoneineen, syntsineen kuulostaa nykyään hienoilta. Enemmän olen kyllä viehättynyt modulaarisiin äänipakkeihin ja käytänkin omissa äänikokeiluissani pääasiassa signaaligeneraattori muokattavalla aaltomudolla plus ääninauhaa, nauhan montteerausta ja kitaraefektilautoja.
Tuolaisen moderninkin syntetisaattorin ostin. Sitä tarvittiin VV&Agents keikoille ja sitä kitaransa lisäksi soitti Toni. Sillä toistettiin livenä esim: Baddingin itsensä laulamat osuudet sekä kaikenlaiset usvaefektit, jotka olisollu vaikea vetää livenä geniksillä ja nauhureilla.
Täällä spönellä tota on ollut kiva studeerata ja luoda efektejä.
Innostuin uudestaan efektien maailmasta ku työstimme alkukesästä Laineen Pekan tulevaa instumentaalilevyä, jolla mun osuuteni oli lähinnä äänittää ja koostaa Tonin kanssa kaottisia usvamaailmoja sitomaan Pekan biisejä yhteneväksi kokonaisuudeksi. Vähän soitan myös kitaraa lisäväriä antamaan. Käytettiin mun vuosiensaatossa kotona tekemiäni usvanauhoja, ei todellakaan mitään perinteistä rautalankaa eikä hi-fiä.
Efektien duunaaminen tuntuu täällä maalla jotenkin mielekkäämmältä kuin kitaransoittaminen. Varmaankin yhdistän kitaran niin voimakkaasti kotiin ja studiolleni. Ylpäätään tän pitkän spönelläolon aikana mun on ollut vähän vaikea keskittyä soittamiseen. Täällä rulettaa eri asiat. Kun vaikka alat puljaamaan kitaran kanssa, mitä todennäköisimmin napurissa vedetään moottorisaha käyntiin, joku kävelee ikkunan ohi harava olalla... rokkenrol siinä sitten vaan.
Mutta ilmat on hienot, vähän ikävä kaupunkiin.
Terv. esa
Tulevaa : EP & MrBeen keikat alkaa näillänäkymin Hamina 7.8 Hirvensalmi 8.8. Levy Happy Rokkenrol julki 28.8. Tällä sivulla aukeaa loppukesästä A-Market, myytävänä kaikkea vähän spesiaalikamaa.

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #41 : 26.07.2020 / 23:18:29 »
hoks
Ahoi väki !
Mistä tietää että on ollut maalla vähän liian pitkään. No, perkele, siitä että laulaa kärpäslätkään- "Sabina sä kaunehin tyttöni mun" ja kuvittelee pitelevänsä jotain mikrofonia.
Kyllä täältä kohta päästään.
Mistä tietää että on tarpeeksi kova kankkunen. Hirttämättömän Pedro Hietasen mukaan siitä, että katsoo sunnuntaiaamuna telkkarista Pieni Talo Preerialla, ja huomaa itkevänsä.
Mistä tietää että nyt on hyvä kitarasoolo. Siitä tietenkin että sen soittaa Albert Järvinen.
Abe oli erikoismies sillai erillaialla kuin me muut. Tsennattiin ihan hyvin muttei oltu miltenkään muuten niinku läheisiä. Olen kirjottanut tästä kait aiemminkin, joten en palaa, mutta sen kerron, että meillä oli suunitelma tehdä yhteislevytys. Biisikin oli päätetty - Fall Rise Of Flingel Blunt (the Shadows) Ei sitten ikinä keritty tekemään.
Viikatejäbä on muutenkin tässä esitellyt huonoa harkintakykyään. Nyt menetimme Peter Greenin, Kitaristien kitaristin. Tällai ihan pikaisesti kerron asiaan vihkiytymättömille, että Green oli yksi brittiblues kitarakingeistä, Claptonin ja Mick Taylorin ohessa.Jäbiä jotka muuttivat meidän suomipoikienkin käsityksen kitaran soitosta täysin ja pysyvästi.
Äkkiseltään sanoisin että meitä Greenviruksen saaneita täällä suomessa ovat ainakin Esat, Kuloniemi ja Pulliainen ja Dave Lindholm. Kuuntele Fleet Wood Mac Lp Then Play On ja määrittele oma tarpeesi tarvitaanko testejä.
Voimaa ja valppauta veljet ja siskot T. esa

(Fb lainattu)

speedy

« Vastaus #42 : 02.08.2020 / 18:37:01 »
Fuzz/Overdrive
Päivää että pätkähti väki !
Mistä tietät että on vanhuus on tullut : siitä että tytär kertoo hänen poikakaverinsa isoisän diggaavan sitä sellaista samaa musiikia kuin sinäkin... voi armias taivas.
Kitarasärösoundeista kyseli joku. En ole varsinainen särökitaristi, pikemminkin puhtaan soundin lipunkantaja, mutta kirjoitan mielelläni asiasta, säröt kiinostaa. Mulla on parikymmentä erillaista säröttäjää, fuzzeja, overdriveja ja preampeja. Jos ei puhuta fuzzsoundeista, paras särö syntyy mun mielestä tokkaamalla vahvistin vähän yli klippirajan ja antamalla palaa.Vahvistinbrändi on sitten makuasia. Itse käytän Vox Ac- 30 tai Fender Bassmania Voxin kaiuttimien kautta jolla yhditelmällä soitin meidän uuden EP. & MrB Happy Rokkenrol levyn. Ei pedaaleja. Marshallkin on loistava , mutta silloin ei saa olla lasitavaraa eikä vanhoja ihmisiä lähistöllä, volyymi on järisyttävä.
Pedaaleista: Hyytävin fuzzsoundi lähtee vanhoista Ibanez standardeista. Kuvassa perusmalli ja Wah - pedaalilla varustettu isompi versio. Näiden 70-luku orginaalien hinnat on lähtenyt nyttenmiten uistimen matkaan kun niitä käyttävät useat raskaanrockin huippujäbät vaikkapaesim. Dan Auerbach ( The Black Keys) ja Linde ( Him) plus sadat muut tuonelantienviitat ympäri maailman.
Pro-Co Rat pedaali on ihan kingi. Nämä tulivat markkinoille 80- luvulla eikä niitä saanut Suomesta. Frendini Floyd (Nights of Iguana) muutti Amerikkaan ja hommasi mulle sieltä sellaisen.
Mullon myös siitä uudempi versio joka ei kuulosta jostain syystä samalta. Vanhassa versiossa ei ole edes on/off merkkivaloa ja sehän aiheutti välillä tilanteen jossa jäbä ei tiedä onko spedu päällä vai ei ja alkaa helvetinmoinen polkeminen päällepoispäällepoispäälle... Tossa tilanteessa Topi aina huusi mulle lavan poikki, Esa saatana, onko siellä matto tulessa ?!!
Jos haluaa kalliin kuuloista säröä, se onnistuu putkietuvahvistimilla. Marshall JMP- 1 on ollut hyvä, myös vuosia keikoilla käyttämäni Hugnes& Ketner on hoitanut homman.
Nykyään mun keikkapedaalit on kaikki ihan standardikamaa, koska haluan pitää homman yksinkertaisena, mutta funtsaan kyllä paluuta mun putkispedulautaan.
Tämä pedaaliaihe on mielenkiintoinen, kiitos kysymyksen lähetäjälle. Palaan vielä asiaan ja kerron sitten parista tulevasta uutuuspedaalista, toinen Hehkulta ja toinen meidän omalta lafkalta. Eli palataan.
Tarkkavaisuutta ja valppautta kaverit !
T.esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #43 : 09.08.2020 / 16:23:12 »
viikkokatsaus
Ahoi ystävät kalliit. Kyllä kuluneen viikon ykkösjuttu oli se että päästiin taas keikoille. Edellinen keikkamme olikin maaliskuussa joten pientä ruosteen pöllyä ja saranoiden natinaa oli odotettavissa. Mutta huoli pois, soitto sujui. Talven kova treenaminen palkitsi. Perjantaina esiinnyttiin Haminan legendaarisella Vanhalla Työskillä. Mestaan liittyy paljon historiaa, Hurriganesin henki oli vieläkin aistittavissa. Ganesin Live in Haminan kansikuvassa näkyvä innostunut pikkujäbä padet päässä on muuten nuori Pelle Miljoona. Lauantaina Hirvensalmi. Vaikka olen 46 vuotta kiertänyt, tää oli eka kerta noilla kulmilla. Olipas kaunista hoodia. Ylpäätään keikoilla oli lämminhenkinen, kiva tunnelma. Bändi ja yleisöt viihtyivät. Näissä reissuhommissa tullaan vuosien saatossa myös tutuiksi ja kavereiksi monien ihmisten kanssa. Heidän jälleennäkeminen on aina mukavaa.
Olin lupaillut kirjoittavani tällä kertaa jatkoa noista efektipedaaleista, mutta jäänee varmaan ensikertaan. Testit on vielä kesken eikä meidän A-Marketin tuoterosterikaan ole vielä ihan valmis, mutta edetty ollaan. Uuden Agents paidan on suunitellut varmalla vapisemattomalla kädellään Potatoesin Hirkka Hirvonen. Olen aina kadehtinut Pottujen hienoja T-paitoja ja levykansia, joten olen iloinen kun saamme Hirkan varmaa tatsia mukaan tähän meidänkin hommaan. EP & MrBeen paidan on suunnitellut vanha kaverimme Antti Ahlgreen samoin kuin tulevan Etnomono paidan.
Levy, Happy Rokkenrol ,on jo myynnissä meidän keikoilla ja Äxässä 28. 8. alkaen.
Viikonlopun keikoilla soitimme erityisellä fiiliksellä levyn avausbiisiä Metsämökin Tonttua, jonka myötä lähetimme pikaisen toipumisen toivotukset sydiksestä toipuvalle vanhalle kunnon Raittisen Jussille. Yleisö osoitti Sarchalle salutea ja lähetti lämpimiä terveisiä. Jäbä kertoi palaavansa keikoille syyskuun lopuilla, mutta jos Jussia tunnen niin eiköhän tuo ole jo ensiviikolla jossainpäin Suomea sjungaamassa se on aina ollut sillain tietyllä tavalla pitelemätön kundi.
Helsingin seudun musadiggarit, pankaas hoks! että Haaviston Janne on alkanut taas pyörittämään Sunday Night Music Clubiaan Roihiksessa sunnuntaisiin. Laatu musaa, myös vierailijoita luvassa. Itse tulen jonain sunnuntaina soittamaan instrua Jannen kanssa.
Nyt toivotan hyvää loppukesää, elokuu on mun mielestä kesän paras kuukausi vaikkakin se aina tarkoittaa töiden alkamista ja paluuta kaupunkiin. Luvalla sanoen, tuli siellä spönellä oltuakin enkä halua nähdä yhtään lapioa enkä maalipensseliä vähään aikaan.
Rock ! T.esa

(Fb lainattu)

speedy

« Vastaus #44 : 17.08.2020 / 00:05:26 »
takaisin kaupunkiin
Ahoi jengit. Kaupunkiin palaamiseen liittyy myös paluu duuniin ja studiolle. Pieni kuvaesitys miten erasetaan rahvaanomaisesti mutta tehokkaasti kahdentuuman moniraita nauha. Noi leveät nauhat kuluu ja hiulaantuu käytössä jossain määrin, sanotaanko että 2-3 kolme proggista uskaltaa samalla nauhalla tehdä. Sitten alkaa ferroaine irtoilemaan. Mä yleensä tyhjennän kelat ja lataan tilalle uuden nauhan tuhannen jalan isoilta keloilta, normaali kela on siis 500 jalkaa ja normaali nauhanopeudella sen kesto on 33 minuuttia. Se on myös aika hintavaa, noin 10 euroa minuutti.
Olisi siis tässäkin mielessä perusteltua käyttää digitaalisia tallentimia, mutta minkäs teet kun olet siunattu tällaisella paskamaisella luonnolla että vastavirtaan pitää aina vetää vaikka kuinka pärskyisi. Tietokoneella vastaavan tempun tekeminen kestäisi yhden napinpainalluksen verran.
Soundi vertailu digitaali/analoogi välillä kääntyy eittämättä nauhan hyväksi, mutta muokattu digiääni kehittyy ja paranee kokoajan. Eli kysymys on aikatavalla fiiliksestä ja siitähän mun mielestä musiikissa loppuviimeksi onkin kysymys.
Sitten kerron miten C-kasetti erasetaan tehokkaasti. Keksin sen kerran kun skujailtiin Helinin Pekan Ski-Bandin kanssa takas keikalta jostain Savon perukoilta Pekan Dodgella, jossa oli vähän ylimitoitetut stereot. Pianistimme Kuorikosken Pekka oli ostanut The Simple Redin uuden kasetin ja luukutti sitä tauotta ympäri ja ympäri. Ja ympäri. Kehuen kokoajan bändiä vuolaasti. Mulla alkoi jotenkin hatun hikinauha kiristään ja tempasin sen kasetin ikkunasta ulos täydessä vauhdissa. Tuli mukavan hiljaista. Ei siinä enää sitten oikein paljon juteltukkaan mitään, tosi mukavan rauhallista ja hiljaista. Jos olis Kuoris kuunnellut levyänsä tietokoneella, en mä sitä olis uskaltanut paiskaa pajukkoon. Jälleen yksnolla analoginauhan ja yleisen rauhan hyväksi.
Sitten kerron vähän kryman jutun. 14. päivä mulle tehtiin silmäoperaatio ja joudun ottamaan pariviikkoa iisiä, vähän meinasivat etten saisi ajaa pyörääkään ja se on kova paikka. Homman hoiti proihmiset että uskon heitä ja otan iisiä, tutkin himassa vaikka arkistojani.
Noin sanoi Saima. Olkaa ihmisiksi sanoi taasen Topi !
t.esa

(FB Lainattu)