Kirjoittaja Aihe: ... kappas vaan maestroa  (Luettu 14689 kertaa)

penttitanska

Vs: ... kappas vaan maestroa
« Vastaus #30 : 26.04.2020 / 17:55:31 »
Yppäri sijaitsee Pyhäjoella ja veikkaan että yppäriläisistä hyvin harva osaa ruotsin kieltä.  ;)

speedy

• suomi tanssii ja kitara soi.
« Vastaus #31 : 01.05.2020 / 16:49:47 »
Vappu 2020
Ahoi väki ja vappua että pätkähti.
Tänä vappuna olenkin kotijalassa enkä keikkareissulla enkä Vanhan kuppilassa enkä Sea Horsessa, minne vielä 80-luvulla soittajat kokoontuivat vappupäivänä pistämään niinsanotusti tilin sileäksi, eli mitä oli aattona tienattu pistettiin menemään ja samalla lujitettiin ammattikunnan yhteishenkeä ja kaverisuhteita. Se oli aikaa ennen asuntolainoja, ei kauhean fiksua ehkä, mutta hauskaa oli ku happikaapissa. On kait muutenki alettu ottaan iisimmin. Kirjat on hyvä tapa ottaa etäisyyttä välillä niin ankeaan ja koettelevaan todellisuuteen. Olen ollut skloddista lähtien kova poika lukemaan. Siinä on ollut vähän tällasta, en oikein tiedä eikä hommaa ole tutkittu, mut jonkin näköistä lukuhäikkää mulla on. Hidasta on mun lukeminen, mutta siinä on auttanu sama lääke kuin kaikessa muussakin - täyspuupäinen periksiantamattomuus ja itsepäisyys. Älkää kokeilko kotona...
Posti toi uuden Donner elämänkerran ja Tommi Liimatan (Absoluuttinen nollapiste) toimittaman kokoelman ennen julkaisemattomia Pentti Saarikosken päiväkirjoja. Nää on ihan aarteita mulle, jäbien aiempi tuotanto löytyy hyllystä jo ennestään. Kirjastossa, eli lainastossa, kuten ennen sanottiin, aloin rämppäämään jo ihan nuorena ja ne on aina olleet mulle läheisiä ja tärkeitä paikkoja. Diggaan enemmän vanhanliiton kirjastoja, joissa on vielä se orginaali kirjojen döfis ja hiljaisuus. Uuden tyylisuunnan myötä kirjastot ovat alkaneet muistuttamaan enemmän hotellien loungeja ja melutaso on noussut. Tää on vanhan miehen piipitystä, mutta onneksi tiedän olevani oikeassa, nykypäättäjien harkintakyky on hämärtynyt koska ne kuuntelee nykymusaa, joka on vähän kuin noi uudet kirjastot. Vappu on työläisten, opiskelijoiden ja soittajien juhla! Hyvää vappua T. Esa

(fb lainattu)
"Kun kansi pannaan kiinni, sitten ollaan eläkkeellä"

speedy

« Vastaus #32 : 10.05.2020 / 14:39:17 »
Karanteeni

Päivää pöytään että pätkähti!

C-studiolla ollaan oltu karanteenissa, nimittäin digi-karanteenissa. Jokunen viikko sitten sanoi studion aina luotettu moniraitanauhuri poks! ja silloin tuli hiljaista. Normaalisti tässä tilanteessa otetaan puhelu Raisioon ja tilataan huoltopäälikkö Mikko Lammi hätiin, mutta nytpä oli Uudenmaan raja posessa, eikä apuja saatu paikalle. Byylingeille ei varmaankaan olisi kelvannut selitykseksi että siellä on Otari MX-kasikymppisessä löystyny kapstaanmoottorin holderit ja se ottaa osumaa optiseen lukijaan tai eihän sitä tiedä, vaikka reinikainen ois sanonu no sitten on kiire, anmennä...

Hommia oli pakko jatkaa digitekniikalla. Se on tekniikkaa johon en kajoa mielelläni ilman lateksihanskoja ja hengityssuojaa. Täytyy kyllä myöntää, ettei siinä soundillisesti ollutkaan sitten niin paljon ongelmaa, mutta ylpäätään digitaali on vähän pempusta. Kaikki on hitaampaa ku analogina ja se koivertaa vanhan hosupekan närviä.

Aukesihan se rajakin sitten ja Lammi pääsi huoltohommiin. Pelkkä ruuvimeisseli aseenaan hän kävi Otarihirviön kimppuun ja kone saatiin pelittämään taas. Siinä samalla Mikko laittoi vasemmalla kädellä kondikseen myös mun mono Nagrani. Nagran magnetofonit on holigreilejä nauhaitallennin maailmassa. Niiden mekaaninen estetiikka skabaa sveitsiläisten kellojen ja Cadillacin moottoreiden kanssa.

Nauha rullaa taas studiolla ja Esa on omppuna. Saatiin studiolle tässä myös hiljattain arvovaltaisia vieraita. Kuvassa Toni miettii Laineen Pekan kanssa niitä kadonneita Perfidian beeosan sointuja.

Noin! sanoi Saima. T. Esa

(fb lainattu)

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #33 : 10.05.2020 / 15:20:52 »
Kiitos taas, Speedy kiitos :-*  Kiva, kun viitsit ja jaksat välittää maestron kuulumisia ja "aivopieruja" meidänkin iloksi.

Jotain kiinnostavaa/mukavaa luettavaa sentään, kun kirjastot ovat ja ainakin tällä korkeudella pysyvätkin kiinni vielä  ainakin toukokuun loppuun asti 🙄😫.
- musiikin maailma on suuri ja avara -

speedy

« Vastaus #34 : 24.05.2020 / 15:32:43 »
Ahoi väestö!

On hienoa omistaa monta kitaraa. Paljon kitara - paljon ilo, mutta niiden iskussa pitäminen ei sitten olekaan niin hauskaa. Varsinkaan jos on tällainen tiukkapipo kuin minä. Mä haluan, että jokainen soitin on täydessä tikissä koko ajan ja se vaatii aikalailla duunia. Kieliä palaa kokoa ajan, nyt vähemmän kun ei keikkailla. Normaalisti soitan samoilla kielillä yhden tai kaksi keikkaa, koska käytän paksuja kieliä, jotka pysyy hyvin vireessä mut lopahtaessaan ovat raskaat soittaa. Ostan joka vuosi kuusisataa kitarankieltä + akustisten ja bassojen kielet. Nää pitää hankkia aina irtokielinä, koska oikeanlaisia valmissettejä ei saa. 50-luvulla kun Fenderin tehtaalta lähti kitara, se oli strung with 0.52- 0.12 kielisetillä ja tähän mä perustan munkin kielivahvuudet. Leo Fender tiesi kyllä. Merkki on tätänykyä D`Addario ja ne mulle toimittaa F-Musiikki, jonka asiakas olen ollut 52 vuotta. Ekoja kertoja, kun asioin musafasulla oli skittaosaston pomona myöhemmin paremminkin tutuksi tullut kitaralegenda Herbert Kazt. Ensimmäisen stratocasterini jouduin palauttamaan, koska kaula taittui väärään suuntaan. Häkä tsekkas skeban ja sanoi - tää on kukkakeppi, antakaa pojalle uusi. Myöhemminkin fasulla oli tunnettuja muusikkoja duunissa mm. Frank Robson, Leif Kiviharju, Kuloniemen Esa ja monia muita. Edesmennyt Mika Alku oli kaikkien kitaristien luottojäbä, joka tiesi skitoista ja styrkkareista kaiken ja osasi aina opastaa, kun itsellä meni käsi päähän.

Joo, korona rulettaa, mutta kyllä tässä hommia koitetaan tehdä. Kämäräisen Timo soitti ja sanoi, että nyt ei aleta piilosille vaan tehdään töitä. Niinpä poljen aamulla studiolle ja äänitän oman osuuteni kappaleeseen Il Mio Mondo, ikiaikainen suosikkini, johon Timo on tehnyt hienon sovituksen ja soittaa kitaraosuudet kanssani. Hienoa saada soittaa hienojen muusikoiden kanssa!

Valppautta veljet! T. Esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #35 : 01.06.2020 / 21:31:23 »
Ylläs 2020

Ahoi porukat ja hyvää alkavaa kesää.
Tänne tultiin taas Lappiin muttei tällä kertaa hiihtohommiin, vaikkei kyllä tiedä. Lunta olis vielä mäessä jos vain jaksais kavuta ylös. Outo juttu tapahtu, tultiin hoodeille iltamyöhään ja ekaksi tietty tsekkaamaan missä kuosissa rinne on. Aavemainen meininki, valtavasti lunta, ei ketään missään, lämpötila 23 astetta ja täys auringon paiste. Siihen tuli toinenkin pariskunta smyygailemaan ja potkimaan lunta. Vaihdettiin kait pari sanaa ja sitten jatkettiin matkaa. Sanoin autossa Mapelle et se jäbä muistutti vähän Kovasen Pepeä. Istu ja pala! Aamulla soitin Pepelle ja hää kertoi olevansa Ylläksellä, eli siinä me seistiin hiihtohissin ala-asemalla vierekkäin eikä 30 vuotta toisensa tunteneet jäbät tunnistaneet toisiaan. Molemmilla tietty lappituristioutlookki, aurinkolasit päässä ja Pepellä vielä lippis väärin päin ku paremmallakin lastseason räppärillä.
Vanhuutta...? Loosing hold... liikaa rokin kuuntelua...? Voi meitä! Olkaa te valppampia. Hyvää kesää. T.esa

(fb lainattu)