Kirjoittaja Aihe: ... kappas vaan maestroa  (Luettu 15449 kertaa)

penttitanska

Vs: ... kappas vaan maestroa
« Vastaus #30 : 26.04.2020 / 17:55:31 »
Yppäri sijaitsee Pyhäjoella ja veikkaan että yppäriläisistä hyvin harva osaa ruotsin kieltä.  ;)

speedy

• suomi tanssii ja kitara soi.
« Vastaus #31 : 01.05.2020 / 16:49:47 »
Vappu 2020
Ahoi väki ja vappua että pätkähti.
Tänä vappuna olenkin kotijalassa enkä keikkareissulla enkä Vanhan kuppilassa enkä Sea Horsessa, minne vielä 80-luvulla soittajat kokoontuivat vappupäivänä pistämään niinsanotusti tilin sileäksi, eli mitä oli aattona tienattu pistettiin menemään ja samalla lujitettiin ammattikunnan yhteishenkeä ja kaverisuhteita. Se oli aikaa ennen asuntolainoja, ei kauhean fiksua ehkä, mutta hauskaa oli ku happikaapissa. On kait muutenki alettu ottaan iisimmin. Kirjat on hyvä tapa ottaa etäisyyttä välillä niin ankeaan ja koettelevaan todellisuuteen. Olen ollut skloddista lähtien kova poika lukemaan. Siinä on ollut vähän tällasta, en oikein tiedä eikä hommaa ole tutkittu, mut jonkin näköistä lukuhäikkää mulla on. Hidasta on mun lukeminen, mutta siinä on auttanu sama lääke kuin kaikessa muussakin - täyspuupäinen periksiantamattomuus ja itsepäisyys. Älkää kokeilko kotona...
Posti toi uuden Donner elämänkerran ja Tommi Liimatan (Absoluuttinen nollapiste) toimittaman kokoelman ennen julkaisemattomia Pentti Saarikosken päiväkirjoja. Nää on ihan aarteita mulle, jäbien aiempi tuotanto löytyy hyllystä jo ennestään. Kirjastossa, eli lainastossa, kuten ennen sanottiin, aloin rämppäämään jo ihan nuorena ja ne on aina olleet mulle läheisiä ja tärkeitä paikkoja. Diggaan enemmän vanhanliiton kirjastoja, joissa on vielä se orginaali kirjojen döfis ja hiljaisuus. Uuden tyylisuunnan myötä kirjastot ovat alkaneet muistuttamaan enemmän hotellien loungeja ja melutaso on noussut. Tää on vanhan miehen piipitystä, mutta onneksi tiedän olevani oikeassa, nykypäättäjien harkintakyky on hämärtynyt koska ne kuuntelee nykymusaa, joka on vähän kuin noi uudet kirjastot. Vappu on työläisten, opiskelijoiden ja soittajien juhla! Hyvää vappua T. Esa

(fb lainattu)
"Kun kansi pannaan kiinni, sitten ollaan eläkkeellä"

speedy

« Vastaus #32 : 10.05.2020 / 14:39:17 »
Karanteeni

Päivää pöytään että pätkähti!

C-studiolla ollaan oltu karanteenissa, nimittäin digi-karanteenissa. Jokunen viikko sitten sanoi studion aina luotettu moniraitanauhuri poks! ja silloin tuli hiljaista. Normaalisti tässä tilanteessa otetaan puhelu Raisioon ja tilataan huoltopäälikkö Mikko Lammi hätiin, mutta nytpä oli Uudenmaan raja posessa, eikä apuja saatu paikalle. Byylingeille ei varmaankaan olisi kelvannut selitykseksi että siellä on Otari MX-kasikymppisessä löystyny kapstaanmoottorin holderit ja se ottaa osumaa optiseen lukijaan tai eihän sitä tiedä, vaikka reinikainen ois sanonu no sitten on kiire, anmennä...

Hommia oli pakko jatkaa digitekniikalla. Se on tekniikkaa johon en kajoa mielelläni ilman lateksihanskoja ja hengityssuojaa. Täytyy kyllä myöntää, ettei siinä soundillisesti ollutkaan sitten niin paljon ongelmaa, mutta ylpäätään digitaali on vähän pempusta. Kaikki on hitaampaa ku analogina ja se koivertaa vanhan hosupekan närviä.

Aukesihan se rajakin sitten ja Lammi pääsi huoltohommiin. Pelkkä ruuvimeisseli aseenaan hän kävi Otarihirviön kimppuun ja kone saatiin pelittämään taas. Siinä samalla Mikko laittoi vasemmalla kädellä kondikseen myös mun mono Nagrani. Nagran magnetofonit on holigreilejä nauhaitallennin maailmassa. Niiden mekaaninen estetiikka skabaa sveitsiläisten kellojen ja Cadillacin moottoreiden kanssa.

Nauha rullaa taas studiolla ja Esa on omppuna. Saatiin studiolle tässä myös hiljattain arvovaltaisia vieraita. Kuvassa Toni miettii Laineen Pekan kanssa niitä kadonneita Perfidian beeosan sointuja.

Noin! sanoi Saima. T. Esa

(fb lainattu)

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #33 : 10.05.2020 / 15:20:52 »
Kiitos taas, Speedy kiitos :-*  Kiva, kun viitsit ja jaksat välittää maestron kuulumisia ja "aivopieruja" meidänkin iloksi.

Jotain kiinnostavaa/mukavaa luettavaa sentään, kun kirjastot ovat ja ainakin tällä korkeudella pysyvätkin kiinni vielä  ainakin toukokuun loppuun asti 🙄😫.
- musiikin maailma on suuri ja avara -

speedy

« Vastaus #34 : 24.05.2020 / 15:32:43 »
Ahoi väestö!

On hienoa omistaa monta kitaraa. Paljon kitara - paljon ilo, mutta niiden iskussa pitäminen ei sitten olekaan niin hauskaa. Varsinkaan jos on tällainen tiukkapipo kuin minä. Mä haluan, että jokainen soitin on täydessä tikissä koko ajan ja se vaatii aikalailla duunia. Kieliä palaa kokoa ajan, nyt vähemmän kun ei keikkailla. Normaalisti soitan samoilla kielillä yhden tai kaksi keikkaa, koska käytän paksuja kieliä, jotka pysyy hyvin vireessä mut lopahtaessaan ovat raskaat soittaa. Ostan joka vuosi kuusisataa kitarankieltä + akustisten ja bassojen kielet. Nää pitää hankkia aina irtokielinä, koska oikeanlaisia valmissettejä ei saa. 50-luvulla kun Fenderin tehtaalta lähti kitara, se oli strung with 0.52- 0.12 kielisetillä ja tähän mä perustan munkin kielivahvuudet. Leo Fender tiesi kyllä. Merkki on tätänykyä D`Addario ja ne mulle toimittaa F-Musiikki, jonka asiakas olen ollut 52 vuotta. Ekoja kertoja, kun asioin musafasulla oli skittaosaston pomona myöhemmin paremminkin tutuksi tullut kitaralegenda Herbert Kazt. Ensimmäisen stratocasterini jouduin palauttamaan, koska kaula taittui väärään suuntaan. Häkä tsekkas skeban ja sanoi - tää on kukkakeppi, antakaa pojalle uusi. Myöhemminkin fasulla oli tunnettuja muusikkoja duunissa mm. Frank Robson, Leif Kiviharju, Kuloniemen Esa ja monia muita. Edesmennyt Mika Alku oli kaikkien kitaristien luottojäbä, joka tiesi skitoista ja styrkkareista kaiken ja osasi aina opastaa, kun itsellä meni käsi päähän.

Joo, korona rulettaa, mutta kyllä tässä hommia koitetaan tehdä. Kämäräisen Timo soitti ja sanoi, että nyt ei aleta piilosille vaan tehdään töitä. Niinpä poljen aamulla studiolle ja äänitän oman osuuteni kappaleeseen Il Mio Mondo, ikiaikainen suosikkini, johon Timo on tehnyt hienon sovituksen ja soittaa kitaraosuudet kanssani. Hienoa saada soittaa hienojen muusikoiden kanssa!

Valppautta veljet! T. Esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #35 : 01.06.2020 / 21:31:23 »
Ylläs 2020

Ahoi porukat ja hyvää alkavaa kesää.
Tänne tultiin taas Lappiin muttei tällä kertaa hiihtohommiin, vaikkei kyllä tiedä. Lunta olis vielä mäessä jos vain jaksais kavuta ylös. Outo juttu tapahtu, tultiin hoodeille iltamyöhään ja ekaksi tietty tsekkaamaan missä kuosissa rinne on. Aavemainen meininki, valtavasti lunta, ei ketään missään, lämpötila 23 astetta ja täys auringon paiste. Siihen tuli toinenkin pariskunta smyygailemaan ja potkimaan lunta. Vaihdettiin kait pari sanaa ja sitten jatkettiin matkaa. Sanoin autossa Mapelle et se jäbä muistutti vähän Kovasen Pepeä. Istu ja pala! Aamulla soitin Pepelle ja hää kertoi olevansa Ylläksellä, eli siinä me seistiin hiihtohissin ala-asemalla vierekkäin eikä 30 vuotta toisensa tunteneet jäbät tunnistaneet toisiaan. Molemmilla tietty lappituristioutlookki, aurinkolasit päässä ja Pepellä vielä lippis väärin päin ku paremmallakin lastseason räppärillä.
Vanhuutta...? Loosing hold... liikaa rokin kuuntelua...? Voi meitä! Olkaa te valppampia. Hyvää kesää. T.esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #36 : 07.06.2020 / 15:56:44 »
Pienet styrkkarit vs. isot

Ahoi väki, nyt täältä Lavian skuugenista käsin!

Juu, Lapista palattiin. On se vaan kaukana, ei meinaa aina muistaa kuinka pitkä toi matka on. Mape skujas lappu lattiassa normaalityyliinsä ohitellen ainakin sata lottokupongin palauttajaa, mut koko päivä siinä taas paloi. Hillittömät tulvat Yli Tornion hoodeilla.

Styrkkarit : Täällä spönellä ei tarvitse isoja vahvistimia kun soittaa vaan itselleen, siks mulla onkin täällä mukana noita skyfämpiä comboja. Pienten vahvistimien soundissa on jotain hienoa, niitä on ensikskini helppo äänittää, johtuen varmaan alhaisesta volyymista. Mikrofonin sijoituksella ei ole niin väliä koska seisovia aaltoja ei synny kun äänenpaine ei ole suuri.

Koko 80-luvun, eli Topin ajan, käytin studiossa ainoastaan Vox AC kolmekymppistä comboa jonka olin ostanut uutena v. -74 Ms - Audiotronista henkilökuntahintaan 1750 markkaa! Aatteles. Audiotronin edesmennyt perustajaomistaja Sarapaltion Matti olis kait antanut sen mulle vaikka ilmaiseksi, se oli tosi kannustava jäbä ja sanoi mulle aina et lopeta Esa nää roudaushommat ja ala soittamaan sitä skittaas. Finnvoxin B- studiossa oli teipattu lattiaan merkit mun Voxille ja Neumann U - neljäseiskalle joka sijoitettiin aina noin metrin päähän Voxin eteen. Vox on nykyään eläkkeellä Raisiossa Lammin Mikolla ja Neumann U-47 tekee edelleen päivittäin hommia mun studiolla. Se on erikoinen mikrofoni, soi ja kukkuu hienosti vaikka on valmistettu 50-luvulla. Tuolloin valmistettiin muutakin skodenkestävää kamaa, kuten meikäläinen. Topi halusi aina levytyksissä käyttää tätä mikkiä laulunsa taltiointiin , samoin Finnvoxin ääniinssit. 90 - luvulla aloin käyttää muitakin vahvistimia äänityksissä esim: Fender, Marshall, Groove tubes, Ampeg. Ei ole yksi ja ainut totuus että pieni combo olisi aina parempi äänityksissä. Ollaan menty myös satawattisella Marshallilla, soundi on todella hyvä, mutta volyymi on pieneen studioon aika murhaa.

80- luvulla meillä oli Agentseissa isoja vahvistimia ennenku vaihdettiin Voxeihin, niitäkin mulla oli aluksi lavalla kait kolme että varmasti kuuluu. Enimillään omistin 9 kpl AC. kolmekymppisiä. No, KooPeellä oli kans sellaset perkeleenmoiset Ampegit jotka se oli vaihtanu Lindholmin Daven kanssa marshalleihinsa. Kuultiin et Hanoi Rocksit tarvii stydimmät bassokamat. Mentiin jonnee itä helsiinkiin niiden jäbien kämpille ja siellä Sami smyygas niitä Ampegeja ja epäröi. Siihen tuli Andy ja se hiffas sellasen snadin badgen sieltä styrkkarin takaosasta missä luki englanniksi et tätä laitetta ei saa laittaa täysille koska se voi tuhota kuulon. Andy lätkäs Samia selkään ja sanoi, Sami nää on sun kamat.

Noissa kuvissa on kolme pientä vahvistinta ja Blaubunktin putkiradio. Arvatkaas missä on paras soundi. Oikein vastanneiden kesken arvotaan palkinto : patikkaretki Karkkilaan, perillä vapaa oleskelu. Juu, jäät lähti Äkäsrannasta ja eiku uimaan, kylmää oli, pemppu sinertää vieläkin.

Valppautta jäbät, kyltäätästäHä Terv. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #37 : 28.06.2020 / 16:40:22 »
Terve

Päivää että pätkähti porukat. Melkein alkoivat keikat ja sitten eivät alkaneetkaan. Koko tälle viikolle sovittu neljän päivän tapahtuma Teiskon raviradalla on peruttu. Tietysti harmittaa mutta minkä teet. Kitarat ja vahvistimet studiolla pölyyntyy ja muistikirjapino pöydällä kasvaa.
Tästä huolimatta hyvää kesää kaikille. ps. EP & MrBeen kymppituumainen vinyyli "Happy Rokkenrol" ilmestyy elokuun puolella.
Terv. esa

(fb lainattu)

speedy

« Vastaus #38 : 05.07.2020 / 22:16:30 »
spöne vs. kaupunki

Ahoi kaikki. Oli kiva käydä välillä kaupungissa, vaihtelua kuulkaas, sanoi kissa ku akalla pöytää pyyhki.
Kyllä kaupungissa on puolensa, olen ehdottomasti kaupunkilainen ja liputan aina kaupunkiasumisen puolesta. Kampin poika, syntynyt vanhalla kättärillä, Neitsyt polulla,justennen ku se yhty happeen ja näin lehmän ja hevosen livenä vasta kuusivuotiaana mummolassa. Silloin loppui muuten mun maidonjuonti kun selvisi mikä on tämä omituinen lempeäsilmäinen alihankkija. Hevosta (Perho) en aristellut yhtään vaan dyykkasin suoraan sködään, Perho ei edes tainnut huomata kun pikkujäbä tuli selkään. Asemani luomakunnan kruununa oli selkiö, olihan smyygannut telsasta ponantsat ja haitsapparallit. Hienoja spönekokemuksia tuonajan kivipihan kaupunkilaiskloddille.
Parasta spönellä on mun mielestä hiljaisuus, kun olen tällainen audioherkkä hermoraunio. Kaupungissa puretaan meidän naapuritaloa ja leka alkaa heilua seitsemältä aamulla. Siinä alkaa vituttamaan hiljaisempaakin seppoa. Kerran oltiin ravintolakeikalla ja siinä sitä humppaa vedeltiin, tuli selanen staili oldtimeri puhuttelemaan snadisti hiilenä, että voitteko jäbät pistää vähän sordinoa kun hän on ollut sodassakin eikä sielläkään ollut tällaista meteliä. Meni potikat het pienemälle , ei puolta sanaa.
Tämä tapahtui arvatenkin lapissa jonne meidän Brita lähti eilen. Pikkumuija valitti kun on tuo laukun pakkaaminen niin työlästä, en voinut sanoa muuta kuin että neljässäkymmenessäviidessä vuodessa siihenkin jotenkin tottuu kun joka luojanarmaan viikonloppuna sen joutuu tekemään keikalle lähtiessä.
Britahan sitten otti Kasperinsa kanssa meidän auton ja me jouduttiin ottamaan vuokrabilika että päästiin takasin tänne satakunannan guantaamoon. Kerranki skujas Mape rajoituksien mukaan kun ei tollasella japanialaisella kaljapurkilla pääse kovempaa. Ei tarvinnu studaa päädytäänkö skuugeniin tai ollaanko perillä ennen ensilunta. Itsehän olen kortiton polkupyörämies, mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että autot on luotu kulkemaan eikä stondaamaan tulppina baanalla olen senverran elämässäni erinnäissä bilikoissa saanut istua.tana.
Näin sanoi Saima ja hyvää kaikkea kaikille T. esa

(fb lainattu)

anything