Kirjoittaja Aihe: Nastolan Rautalankafestarit 2018  (Luettu 4408 kertaa)

Zoni

Nastolan Rautalankafestarit 2018
« : 20.06.2018 / 13:14:08 »
On sen aika taas  ;)   Taarasti Taidekeskus vääntöä rautalangasta! -Kieku -ja Kaiku tulee niillä on VOX:it ja Stratot!
-Kompuraa unohtamatta! 

https://www.rautalankaa.com/
Sahtia ja Rautalankaa

Hanutaas

• *
Vs: Nastolan Rautalankafestarit 2018
« Vastaus #1 : 02.07.2018 / 08:50:32 »
Taas tuli festarit nautittua. Alku ei ollut lupaava, kun järjestäjät ilmoittivat luvassa olevan entisten nuorten sävellahjan. Toki tämä on ollut tiedossa, että nimestään huolimatta kyseessä ei ole kovin kattava Rautalankafestari vaan enemmän nostalgiatrippi. Onneksi The Tones antoi usko tulevaisuuteen. Oli päivän parasta antia. Joka suhteessa. Jospa festareilla ymmärrettäisiin, että nuorissa on tulevaisuus eikä tuhlattaisi paukkuja vanhoihin parhaat hetkensä kokeneisiin esiintyjiin?

Danny varasti ison osan toisen tapahtuman valonpilkun eli Vaetun Salaisuuden soittoajasta, joka sai loppufestarin aikana sapen kiehumaan. On se kumma juttu, ettei järjetäjät saa pidettyä kellokuria koskaan. Aina sama laulu. Koko Danny ei tuonut mitään lisäasrvoa tapahtumalle. Eihän hänellä ole mitään tekemistä edes Rautalangan kanssa. Eikä ollut nytkään.

Kiitos kuitenkin järjestäjille, että tälläisiä järjestetään! Ehkä kannattaisi harkita halvempia esiintyjiä ja kohtuullisempia lipun hintoja?

Olli Kiiskinen

• **
« Vastaus #2 : 02.07.2018 / 09:33:50 »
Sanotaan nyt vaikka näin että merkittävän suurella todennäköisyydellä kyseisiä aikataulullisia eikä teknisiä ongelmia tule orkesterimme kohdalla tulevaisuudessa esiintymään kyseisessä tapahtumassa kolmatta kertaa.

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #3 : 02.07.2018 / 10:56:18 »
... The Tones antoi usko tulevaisuuteen. Oli päivän parasta antia. Joka suhteessa.

Jospa festareilla ymmärrettäisiin, että nuorissa on tulevaisuus eikä tuhlattaisi paukkuja vanhoihin parhaat hetkensä kokeneisiin esiintyjiin?

Samoilla linjoilla Hanutaasin kanssa. Minäkin olen aina ihmetellyt sitä, että tiettyjen esiintyjien osalta homma tuntuu olevan vuodesta toiseen jo valmiiksi lukkoon lyöty.

Danny varasti ison osan toisen tapahtuman valonpilkun eli Vaetun Salaisuuden soittoajasta, joka sai loppufestarin aikana sapen kiehumaan...

Käsittämätön moka, joka jälleen kerran osoittaa todeksi sen ettei tapahtumajärjestäjillä tunnu oikeasti olevan minkäänmoista käsitystä laadukkaasta rautalangasta.  Heille tuntuu olevan merkitystä ainoastaan sillä, että porukkaa tulee kuulolle riittävästi. Ja sitähän tulee aina - keskeinen tapahtumapaikka takaa sen, että porukkaa tulee aina, näitä rautalankatapahtumia kun ei ole Suomessa liikaa. Heillä tuntuu käsitykseni mukaan olevan systemaattisena tapana sekin, että yleensä jättävät päivän parhaan/vetovoimaisimman bandin illan viimeiseksi esiintyjäksi, jolloin aivan erityisesti pitäisi pitää huolta soittoaikakurista - tai sitten pitäisi viimeiseksi soittavan bandin soittoaikaa jatkaa sen verran, kun alusta jäi puuttumaan.

Minusta Danny & Islanders oli 60-luvulla kova sana.  Olisivat laittaneet Dannyn ensimmäiseksi esiintyjäksi  ;D

Ehkä kannattaisi harkita halvempia esiintyjiä ja kohtuullisempia lipun hintoja?

Minulla on ollut se käsitys, että bandit esiintyvät lähinnä kulu- ja kaljakorvauksella ja minusta tuo 30 euroa/lärvi on sangen kohtuullinen, ei missään tapauksessa kallis, vertaa sitä mihin tahansa yleisötapahtumaan.

- musiikin maailma on suuri ja avara -

Zoni

« Vastaus #4 : 02.07.2018 / 15:27:08 »
Jätin tämän kerran lähtemättä Nastolaan!    Niin teki moni muukin saman ratkaisun-Ei oikein napannut Festarit tällä kertaa
2019- Jos vain luoja suo siihen mahdollisuuden- ;)   
Sahtia ja Rautalankaa

TSK

!
« Vastaus #5 : 03.07.2018 / 00:46:55 »
Hei kaikille

Minä taas olin pitkästä aikaa alusta loppuun saakka. Näyttää että idea on esittää joko rautalankaa tai jotain muuta 60-lukuun (jollain tavalla) liittyvää. Pitää muistaa että homma on kaksisuuntainen eli myös esiintyjä saa yleisöltä jotain ja yleisö saa esiintyjältä jotain. Tuli mieleen että järjestäjä halusi starat kokemaan Nastolan innokkaan ja äänekkään yleisön. Mene ja tiedä. Molemminpuolista kunnioitusta. Jussi Raittinen tiemmä oli innokkaimpia vaikuttajia tuoda rock'n'rollia Suomeen. Danny ammattimaisti musiikkiviihteen. Perusti ohjelmatoimiston ja hankki muusikoille kunnon palkat, oli aikanaan isoimmat äänentoistot ja isoin show tanssityttöineen jne.

Nyt ovat pari vuotta yrittäneet pitää aikataulua että esiintyjille ei sallita ollenkaan encoreja. Alkupään bändeille tekivät poikkeuksen tällä kertaa. Vialliset mikki- tai monitoripiuhat aiheutti yhden viivästymisen. Jussi säesti itseään akustisella samalla kun bändi purki kamojaan taustalla että sai yleisölle encoren eikä aikataulu venynyt yhtään. Mun mielestä Dannykin lopetti siihen kun juontaja tuli lavalle eikä saanut encorea.

Kahdella ekalla bändillä oli keikat myöhemmin illalla muualla niin ymmärtää että heidät on pitänyt sijoittaa alkupäähän.

Onkohan lainsäädännön vika että aikataulu pitää ilmoittaa huvilupaa haettaessa niin ettei voi esim. laittaa tapahtumaa päättymään puoli tuntia viimeisen esiintyjän jälkeen niin että olisi se puoli tuntia ylimääräistä aikaa venyä vai mikä siinä on ?

Itse olen syntynyt 70-luvulla niin onhan se hienoa kun päässyt kokemaan esim. The Soundsin alkuperäisen kokoonpanon (herrat lopetti vuosikymmeniksi ennen minun syntymää) ja monta muuta ! Ainoastaan Shadowsia ei varmaan saada koskaan Nastolaan. Olisikohan Dick Dale mahdollista vielä saada.

Rautalangan yksi ongelma on että kaikki soittaa samat kappaleet samoilla soundeilla ja sovituksilla. Itse kun soittaa samoja kappaleita samanlaisilla soundeilla ja samankaltaisilla sovituksilla niin väkisin aina välillä meinaa kyllästyttää. :) ;)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2018 / 00:54:51 kirjoittanut TSK »

Hanutaas

• *
« Vastaus #6 : 03.07.2018 / 08:50:54 »
Jatkan ja yritän täsmentää itseäni: Siis arvostan suuresti niin Dannyn kuin Jussinkin pitkää uraa ja urien uurtamista. Siitä ei ole kyse. Odotin itsekin mielenkiinnolla kumpiakin, koska en ollut heitä ennen elävänä nähnyt. Ja sopivat hyvin "entisten nuorten sävellahja"-teemaan. Mutta sopiiko rautalanka-teemaan? Ilmeisesti ohjelmiston rakentajat elävät siinä 60-luvun maailmassa, jossa rautalankaa on kaikki, jossa esiintyy sähkökitaraa ja on 60-luvulta. Minulle nuoremman polven edustajana rautalankamusiikki on jotain muuta. Ja meillä Suomessa onneksi laji on elossa ja kehittynyt. Siksi toivoisinkin, että tälläiset tapahtumat tukisivat enemmän tulevaisuutta. Nyt tuntui, että tärkeintä on vanhan muisteleminen. Tietenkin järjetäjällä on itse oikeus valita tapansa toimia. Ja kiitos, että toimivat. 20 kertaa olen Nastolan festarit kokenut ja kivaa on ollut. Siksikin toivoisin, että katsetta olisi myös tulevaisuuteen ja samalla tapahtuman tulevaisuuteen.

Vaiettu salaisuus on yksi näistä tämän hetken huipuista. The Tonesilla on hyvin lupaava. Ja paljon muita hyviä uusia ja uudehkoja löytyy. Sopivalla sekoituksella jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain surffia syntyisi maukkaampi soppa.  :D

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #7 : 03.07.2018 / 10:45:47 »

...Vaiettu salaisuus on yksi näistä tämän hetken huipuista. The Tonesilla on hyvin lupaava. Ja paljon muita hyviä uusia ja uudehkoja löytyy. Sopivalla sekoituksella jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain surffia syntyisi maukkaampi soppa.  :D

Komppaan Hanutaasia, joka kirjoitti taas täyttä asiaa. Kannatan myös ehdottamaasi toimintamallia, johon itse lisäisin vielä jonkun hyvän rockabilibandin. Kyllä aito läskibasso sopisi hyvin tuomaan tunnelmaa myös Kukkaisjärven rannalle :D Siis sitä 60-lukulaista (kulahtanutta) saundimaailmaa mielellään vain ripaus ja loput tämän päivän ja huomisen raikasta ja pitkälle uutta rautalankaa, surfia, rockabillyä jne.

Vaikka en muutamaan vuoteen olekaan itse näin pitkästä matkasta päässyt livenä nauttimaan Nastolan festareista (onneksi olen kiitos Väinö Peltosen päässyt nauttimaan esityksistä YouTuben kautta), seuraan suurella kiinnostuksella sekä Nastolan, Viikinsaaren että Sumiaisten tarjontaa ja olen surukseni pannut merkille, että Nastola on musiikillisesti jämähtänyt sinne kultaiselle 60-luvulle.  Sekä Viikinsaaren että Sumiaisten tarjonta on selkeästi kunnianhimoisempaa ja enemmän tätä päivää, joka on minusta se tavoittelemisen arvoinen, kuulijallekin enemmän antava asia.

Ho Dad

« Vastaus #8 : 04.07.2018 / 03:07:19 »
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Tai siis eka kertaa meidän porukoissa oli yksillä koira mukana. Eikä nyt edes hirveesti haukkunut kuin yhden kerran jossain bändin vaihdon kohdassa ja taitaa tuosta pennusta tulla hyvä koira. Nää koiran omistajat käy vähän toisenlaisen musan festareilla eikä ikinä ennen ole Nastolan instrumentaalijuhlissa vierailleet, nyt kuitenkin ex tempore jonkun tunnin viihtyivät. Itse olisin ehkä lintsannut ja laiskotellut tämän vuoden mutta synttärilahjaksi mulle oli luvattu liput ja tuntui olevan tärkeää eräille että mennään ja ollaan. Ihan alusta vähän menetettiin ja Vaiettu Salaisuus jäi pariin biisiin kun väsy iski ja lähdettiin kotia kohti. Vähän liian hyvin soittavat näin lahjattomana harraste muusikkona voin sanoa. Olisin ottanut Pajulahdesta isomman majoituksen saunalla mutta liian myöhään aloin kyselemään niin ei vapaana ollut. Yhden kovan luokan soolokitaristin kanssa pääsin ohimennen sanomaan huomaamatta käsipäivää.

Pitkän ajan sääennusteet lupaili jossain vaiheessa melko masentavaa keliä mikä ei toteutunut vaan lähes kuivana selvittiin vaikka holotna meinasi ajoittain olla. Varustelekan kesävehkeillä pärjättiin ja autossa olisi ollut lisää vaatetta ja varustetta ja evästä. Makoilin kymmeneen asti seuraavana aamuna ja iltapäivän puolella aloin elpyä.

Palkinnot ja awardsit meni hyville tahoille ja tuollaista pitkän linjan juttua kunnioitan myös minä. Danny ei oikein rautalankaa puhtaasti viljellyt mutta kuitenkin erittäin erittäin kova veto ja bändi iski kybällä ja noin poispäin. Raittisella ei ollut nyt oma bändi mukana mutta onneksi kerran ei mahdottomat kauan sitten pääsin näkemään Boysit joskus kun viimeksi veli Eero oli palanneena rummuissa ja Lupari oli alkanut taas harrastaa rautalankaa, kaverini väitti että tuolloin Boys oli yksi kovimmista rautalnkabändeistä ja kyllä se piti paikkansa. Olisko sen ajan levyjä taltioitu nyt ehkä. Silloin oltiin ehkä rautalngan revivalin aallonharjalla, soittivat ja lauloivat toki paljon muuta

Apache

« Vastaus #9 : 08.07.2018 / 20:09:25 »
En ole muistaakseni aikaisemmin kirjoittanut lainkaan Nastolasta. Syy on, että en ole koskaan ollut paikalla — enkä ollut nytkään. SinäPutkilosta olen tälläkin kerralla kuunnellut useita esityksiä. Väinö Peltosen kuvaama materiaali on tarjolla olevasta teknisesti parasta, joten kiitokset hänelle. Tulen paikalle heti, kun tämä porukka laulaa ja soittaa: https://www.youtube.com/watch?v=BYZq64PJkEc

Monia bändejä kuuntelee ihan mielellään. Erityisesti korvaani jäi The Moments-yhtyeen basistin svengaava soitto. Mieleen tuli ihan Kari Bergström Strangerseista vuodelta 1963. Kuunnelkaapa bassokuviot Kolmesta kitarasta! Noh, tietenkään ne eivät kuulu kunnolla sadan euron stereoista. Osaava basisti lisäisikin monen Nastolassa esiintyneen bändin soiton tanakkuutta huomattavasti. Yksi basisti oli aivan soittotaidoton, ja FBI Beatillä ei ollut basistia lainkaan.

Rautalankafestareinahan tilaisuutta mainostetaan, mutta silti monella bändillä on joko laulaja tai bändin soittajista joku laulaa. En oikein osaa tehdä tästä isoa numeroa. Miksi Dannyn mukana oloa pitäisi paheksua enemmän kuin muita laulajia? Pitkäänhän hänen suosionsa on kestänyt, vaikka sävelpuhtaudessa onkin joskus puutteita. Hyvä esimerkki on hänen uransa alkuaikoina levytetty Olet kohtaloni. Kokonaan toinen juttu on, että itse en lähtisi kuuntelemaan esiintyjää, joka kiroilee yleisölleen.

Ilman laulajaa ei aina esiinny edes Antti Sarpila Swing Band.  :) Ja Soundsien Peter Ekmankin on sanonut, että vokalisti pitää bändillä olla! (Mutta eipä tällä hetkellä ole.)

Toinen laulava vanha konkari oli Jussi Raittinen. Olisin kuunnellut mielelläni enemmänkin häntä. YouTubessa on vain pari kappaletta Nastolasta. Palaa mieleeni tiistai-ilta 70-luvulta helsinkiläisessä Alibi-nimisessä opiskelijaravintolassa. Täällähän on soittoa jossakin joka ilta, ja Raittisen keikalle ravintolaan oli tullut keskellä viikkoa vain kourallinen yleisöä. Minä ja kaverinikin olimme siellä muistaakseni ihan vahingossa. Kun Jussi sai ensimmäiseen lauluunsa hyvin vaimeat aplodit, hän sanoi: "Kiitos aplodista." Se innosti muutaman muunkin taputtamaan, jolloin Jussi totesi: "Kiitos siitä toisestakin."  :D
"I have travelled the world through my ability to play three chords." - Bruce Welch

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #10 : 08.07.2018 / 22:12:20 »
En ole muistaakseni aikaisemmin kirjoittanut lainkaan Nastolasta. Syy on, että en ole koskaan ollut paikalla — enkä ollut nytkään...Tulen paikalle heti, kun tämä porukka laulaa ja soittaa: https://www.youtube.com/watch?v=BYZq64PJkE ...

Eipä taida meidän toiveemme toteutua :'(. Juttelin Luhtalan kanssa viimeksi vuosia, vuosia sitten. Tietooni oli tullut että Mustangsit olivat suostutelleet ex-Charades-kompparin Marko Rahikaisen komppariksi Aaltosen Jarin tilalle. Muutamat treenit pidettiinkin, mutta siihen se sitten jäi. Rahkonen on kyllä hyvä komppari, mutta muuten hänestä ei tainnut olla täyttämään Aaltosen saappaita - Aaltonen kun oli bandin primusmotor, joka hoisi kaikki keikkoihin ja esiintymisiin liittyvät käytännön järjestelyt.

Yritin useaan otteeseen houkutella Mustangseja keikalle Nastolaan, että minäkin ykkösbandini edes kerran livenä näkisin ja kuulisin.  Luhtala vastasi, että tuskinpa vaan - kun ei hänellä ole enää minkäänlaista soittamisen paloa - ei ole edes käteensä ottanut koko kitaraa vuosikausiin.

Pakko on kysyä sinulta Apache, miksi et ole koskaan ollut Nastolassa, kun kerran pidät rautalangasta ja asut niin lähellä?  Helsingistähän on Nastolaan vajaat 100 kilsaa. Nastolassa on sentään vuosien mittaan esiintynyt Mustangseista, Quietseista, Charadesista, Regentseistä, Yngerseista, Laikoista ja jopa Soundseista lähtien kaikki maan kärkibandit, Mustangsitkin muistaakseni viimeisen kerran vuonna 2003, harmittavasti juuri edellisenä vuonna kun itse pääsin Nastolaan ekakerran.

« Viimeksi muokattu: 08.07.2018 / 22:15:12 kirjoittanut Rautalankaa-YES! »

Apache

« Vastaus #11 : 08.07.2018 / 22:37:40 »
"miksi et ole koskaan ollut Nastolassa"

Tjaah... Ei vain ole tullut lähdettyä. En osaa oikein mitään erityistä syytä sanoa.
"I have travelled the world through my ability to play three chords." - Bruce Welch

TubeInfo

« Vastaus #12 : 11.08.2018 / 20:52:09 »
En ole muistaakseni aikaisemmin kirjoittanut lainkaan Nastolasta. Syy on, että en ole koskaan ollut paikalla — enkä ollut nytkään. SinäPutkilosta olen tälläkin kerralla kuunnellut useita esityksiä. Väinö Peltosen kuvaama materiaali on tarjolla olevasta teknisesti parasta, joten kiitokset hänelle.

Iso käsi Väinölle!
Mutta eivät nämä EJK:n ja K. Sallisen videotkaan hassumpia ole.

https://www.youtube.com/watch?v=h6m5pWIELcI

https://www.youtube.com/watch?v=cyk9Yfyns8A

https://www.youtube.com/watch?v=m51Gkx6lL-Y

https://www.youtube.com/watch?v=3_t5IpVvO8k

https://www.youtube.com/watch?v=4_MPeoj_9xY