Kirjoittaja Aihe: Kuinka moni kuuntelee äänikirjoja?  (Luettu 487 kertaa)

Rautalankaa-YES!

Kuinka moni kuuntelee äänikirjoja?
« : 08.02.2019 / 18:15:06 »
Älykännykauteen siirtymisessä oli sekin hyvä puoli, että nyt ei välttämättä ole kiirutta ehtiä kirjastoon perjantai-iltana ennen ovien sulkeutumista, kun voi lainata e-äänikirjan silloin kun itselle sopii - vaikka keskellä yötä.

Olen vasta tänään ladannut  Play-kaupasta kännyyni tarvittavan lukuohjelman, käynyt tsekkaamassa tarjontaa ja  testannut ensimmäisen äänikirjan toimivuutta. Hyvin toimii.

Tämä on varmaan mainio viihdyke sellaisina öinä, kun "vesikello" herättää aamuyöllä klo 02 eikä sitten uni tule silmään ei sitten millään. Toimii varmasti hyvin myös pitkillä ajomatkoilla - kuuntelen paljon mieluummin hyvää kirjaa kun mitäänsanomattomia musamössöohjelmia radiokanavilta. Eikä todellakaan tarvitse hankkia mitään erillistä kuuntelulaitetta, vaan älykänny riittää. Eikä äänikirjoja todellakaan tarvitse ostaa, vaan ne voi lainata ja laina-ajankin voi itse valita 2-14 vuorokauden väliltä.

Kovin runsaalta ja monipuoliselta ei e-äänikirjojen tarjonta vielä vaikuta - ainakaan näin himolukijan näkökulmasta katsottuna - mutta varmaankin tarjonta kysynnän ja käytön myötä laajenee ja monipuolistuu.

Vielä en tiedä, toimiiko systeemi esim. etelänmatkoilla - olisikin kätevää, kun ei tarvitsisi raahata omaa lukemista iltojen iloksi tai uima-altaalla lojuessa ;) Tähän asti on tapanani ollut käydä ostamassa kirpparilta matkalukemista, jonka olen sitten jättänyt hotellin aulassa olevaan Ota-tästä-hyllyyn toistenkin matkalaisten iloksi.

Olisi hauska tietää, kuinka moni foorumilaisista harrastaa äänikirjoja tai ylipäätään lukemista? Toimiiko systeemi etelän uimarannalla?

- musiikin maailma on suuri ja avara -

speedy

• suomi tanssii ja kitara soi.
Vs: Kuinka moni kuuntelee äänikirjoja?
« Vastaus #1 : 09.02.2019 / 03:02:23 »
Älykännykauteen siirtymisessä oli sekin hyvä puoli, että nyt ei välttämättä ole kiirutta ehtiä kirjastoon perjantai-iltana ennen ovien sulkeutumista, kun voi lainata e-äänikirjan silloin kun itselle sopii - vaikka keskellä yötä.

Olen vasta tänään ladannut  Play-kaupasta kännyyni tarvittavan lukuohjelman, käynyt tsekkaamassa tarjontaa ja  testannut ensimmäisen äänikirjan toimivuutta. Hyvin toimii.

Tämä on varmaan mainio viihdyke sellaisina öinä, kun "vesikello" herättää aamuyöllä klo 02 eikä sitten uni tule silmään ei sitten millään. Toimii varmasti hyvin myös pitkillä ajomatkoilla - kuuntelen paljon mieluummin hyvää kirjaa kun mitäänsanomattomia musamössöohjelmia radiokanavilta. Eikä todellakaan tarvitse hankkia mitään erillistä kuuntelulaitetta, vaan älykänny riittää. Eikä äänikirjoja todellakaan tarvitse ostaa, vaan ne voi lainata ja laina-ajankin voi itse valita 2-14 vuorokauden väliltä.

Kovin runsaalta ja monipuoliselta ei e-äänikirjojen tarjonta vielä vaikuta - ainakaan näin himolukijan näkökulmasta katsottuna - mutta varmaankin tarjonta kysynnän ja käytön myötä laajenee ja monipuolistuu.

Vielä en tiedä, toimiiko systeemi esim. etelänmatkoilla - olisikin kätevää, kun ei tarvitsisi raahata omaa lukemista iltojen iloksi tai uima-altaalla lojuessa ;) Tähän asti on tapanani ollut käydä ostamassa kirpparilta matkalukemista, jonka olen sitten jättänyt hotellin aulassa olevaan Ota-tästä-hyllyyn toistenkin matkalaisten iloksi.

Olisi hauska tietää, kuinka moni foorumilaisista harrastaa äänikirjoja tai ylipäätään lukemista? Toimiiko systeemi etelän uimarannalla?
ite ei tuu   kuunneltua  kun silloin tällöin ainostaan esa pulliaisen ja tapio liinojan vampula pop cd 1 & 2 levyjä. muuten ei tuu kuuneltua. =)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2019 / 03:06:28 kirjoittanut speedy »
"Kun kansi pannaan kiinni, sitten ollaan eläkkeellä"

Johnny

• Lakeuden Kuu
« Vastaus #2 : 09.02.2019 / 09:58:06 »
On tullut kuunneltua jonkin verran autossa päivittäisellä työmatkalla. Lähinnä muusikoiden elämänkertoja. Mm. Bruce Springsteen, Neil Young ja Johnny Marr ovat olleet mukavaa kuunneltavaa kun artisti itse on lukennut nuo. Viimeksi kuuntelin Andy McCoyn kirjan.

jahvetti

• **
« Vastaus #3 : 09.02.2019 / 12:35:47 »
Simpauttaja äänikirjana odottaa kuuntelua nytkin. Vaikka elokuvana hyvinkin tuttu, silti äänikirjana piti lainata. Olen huomannut, että äänikirjana täytyy olla sellainen, että pitää otteessaan. Muuten lähtee ainakin minulla ajatus harhailemaan ja juoni eri poluille. Perinteistä kirjaa lukiessa joutuu keskittymään eri tavalla. Autossa en pysy yhtään tarinan mukana. Pohjois-suomen ja etelä-karjalan väliä seilatessa on mieluisinta kuunneltavaa kyllä muuten puheohjelmat. Yle Puheelta vähemmän tyhjänpäiväistä renkutusta tulee. Toki se mikä tulee, se on just sitä. Toisinaan on paras, kun on radio kiinni kokonaan.

Vampula Popit on kierrossa aika ajoin. Niistä kun saisi ne pelkät taustat poimittua! Tuolla Rockway youtube kanavallahan E.P. Tuumaili, että jos joskus levyttäisi Metsäkukat, Kuolleet lehdet jne. ihan valssiversioina. Sellaisina kun on kuulemma niitä nuoruudessaan soittanut paljon. Kannatan kyllä ajatusta.
" muuten kävis, mutta kun ei käy".

lissu

« Vastaus #4 : 09.02.2019 / 13:41:34 »
Kyllä ne äänikirjat toimii hotellissa ja uima-altaallakin, kun hotellissa on kunnon netti, joka pelittää  :D
En ole itse kokeillut muuta kuin musiikkijuttuja ja ne on pelittäneet ainakin ihan hyvin meidän hotelleissa Puerto Ricossa  ;)
Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni.

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #5 : 10.02.2019 / 12:17:33 »
Kyllä ne äänikirjat toimii hotellissa ja uima-altaallakin, kun hotellissa on kunnon netti, joka pelittää  :D
En ole itse kokeillut muuta kuin musiikkijuttuja ja ne on pelittäneet ainakin ihan hyvin meidän hotelleissa Puerto Ricossa  ;)

Tuo oli hyvä tieto, kiitos Lissu :-* Hyvä ystäväni on parast´aikaa kolmen viikon lomalla PuertoRicon lomaosakkeessaan ja on varmaan ilahtunut tästä mahdollisuudesta.

Äänikirjan toimivuus viihdyttäjänä tuli viimeyönä kokeiltua. Kun Roni Rompottia piti käyttää ulkona vaille viisi aamuyöstä, ei  uni tullutkaan joten kaivoin älykännyn esille ja kuuntelin E.Mustosen äänikirjaa Paimentyttö pari tuntia, kunnes alkoi taas nukuttaa. Lee Childen, Peter Jamesin tai Tess Gerritsenin jännäreitä ei tosin uskalla öiseen aikaan kuunnella, sitten ei ainakaan nukuta ;D. Usein käyn sudentunneilla valvoessa nappaamassa puolikkaan nukahtamispilleriä, vaan nyt ei tarvinnut.   Hieno juttu, tälle toiminnolle tulee käyttöä ;)

lissu

« Vastaus #6 : 10.02.2019 / 13:17:39 »

Tuo oli hyvä tieto, kiitos Lissu :-* Hyvä ystäväni on parast´aikaa kolmen viikon lomalla PuertoRicon lomaosakkeessaan ja on varmaan ilahtunut tästä mahdollisuudesta.

Äänikirjan toimivuus viihdyttäjänä tuli viimeyönä kokeiltua. Kun Roni Rompottia piti käyttää ulkona vaille viisi aamuyöstä, ei  uni tullutkaan joten kaivoin älykännyn esille ja kuuntelin E.Mustosen äänikirjaa Paimentyttö pari tuntia, kunnes alkoi taas nukuttaa. Lee Childen, Peter Jamesin tai Tess Gerritsenin jännäreitä ei tosin uskalla öiseen aikaan kuunnella, sitten ei ainakaan nukuta ;D. Usein käyn sudentunneilla valvoessa nappaamassa puolikkaan nukahtamispilleriä, vaan nyt ei tarvinnut.   Hieno juttu, tälle toiminnolle tulee käyttöä ;)

Ulkomailla netin toimivuutta pitää kokeilla, ei niistä muuten tiedä.  Me käytetään kalliimpia aikuisten hotelleja ja niissä kaikki on priimaa.
Loma-osakkeen netti riippuu sielläkin siitä taloyhtiön/hotellin netistä, joissakin se on tosi hyvä ja toisissa taas ihan onneton  ;)
Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni.

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #7 : 25.02.2019 / 22:50:34 »
Ei ainakaan Kuopion alueen kirjaston Ellibs-ohjelman kautta äänikirjan lainaaminen, lataaminen ja kuunteleminen ole ongelmatonta, ainakaan vielä. Usein ei onnistu lataaminen ollenkaan (vaikka olen saanut viestin lainausajan alkamisesta), kirjat latautuvat vain osittain, latautuvat järjettömän hitaasti tai joudun odottamaan kiinnostavaa kirjaa viikkokausia. Lisäksi e-äänikirjavalikoima on kovin suppea, ilmeisesti äänikirjakin voi olla lainassa vain yhdellä henkilöllä kerrallaan.

Olisi hyvä systeemi, jos toimisi kunnolla. Tänäänkin tein äänikirjaa kuunnellessani melkein huomaamatta yli 30 uusiokynttilää ;).