Kirjoittaja Aihe: Mikrofonit Stratocasteriin??  (Luettu 191 kertaa)

Osku08

• *
Mikrofonit Stratocasteriin??
« : 13.02.2019 / 20:52:43 »
Moi
Rakentelen Oulu Opistossa Stratocaster mallista kitaraa, runko leppää, kaula vaahteraa ja otelauta ruusupuuta. Varsin perinteinen kampe, mutta tuo mikkivalikoima on sellainen viidakko etten oikein tiedä millaiset laittaisin. Kyselenkin teiltä suosituksia, ei nyt ihan halvimmatkaan mutta ei kuitenkaan hullutella niidenkään kanssa. Itse en oikein osaa päättää.. Soittelen, tai siis yritän, vähän kaikenlaista itsekseni. Vahvistin on VOX AC15C1 ja VOX Tonelab ST (josta kyllä voisin luopua jos jotakin kiinnostaa). Kiitos jo etukäteen rakentavista ehdotuksista.

En meinaa lakata kitaraa vaan olen jo vahannut kaulan 3x Osmo Color värittömällä ja body on vielä mietinnässä mutta siinäkin on pohjalla tuo väritön Osmo Color. Onko tuo ihan päätön ratkaisu?

Ossi
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019 / 22:00:41 kirjoittanut Osku08 »

F-Jag

Vs: Mikrofonit Stratocasteriin??
« Vastaus #1 : 13.02.2019 / 21:38:43 »
Moi
Rakentelen Oulu Opistossa Stratocaster mallista kitaraa, runko leppää, kaula vaahteraa ja otelauta ruusupuuta. Varsin perinteinen kampe, mutta tuo mikkivalikoima on sellainen viidakko etten oikein tiedä millaiset laittaisin. Kyselenkin teiltä suosituksia, ei nyt ihan halvimmatkaan mutta ei kuitenkaan hullutella niidenkään kanssa. Itse en oikein osaa päättää.. Soittelen, tai siis yritän, vähän kaikenlaista itsekseni. Vahvistin on VOX AC15C1ja VOX Tonelab ST (josta kyllä voisin luopua jos jotakin kiinnostaa). Kiitos jo etukäteen rakentavista ehdotuksista.

Ossi

Hei Ossi ja hienoa, että olet päättänyt itse rakentaa kitaran. Itselläni ei ollut taitoa eikä koneita moiseen, joten annoin yhden oppilaan tehdä kitaran Ikaalisissa aikanaan. Siitä tulikin hänen opinnäytetyönsä. :) Itse en ole mikään erityinen mikkiasiantuntija, mutta karkea neuvo tässä. Riippuu vähän, mitä soitat, eli mieti sitä. Jos tarvitset ALKUPERÄISEN Fenderin perkussiivista ja kellomaista sointia, jossa ei ole kovin pitkää sustainia, mikkiin Alnico V (5) -magneetit. Tämä sopii mielestäni sellaiselle selkeällä esim 60-luvun rautalankamusiikille, sen aikaisella soinnilla. Jos tarvitset pidenpää sointia (sustain) valitse Alnico 2 -magneeteilla olevat mikit tai jonkin sortin humbucker-tyyppiset tms, joissa magneetti on mikin alla ja mikin napapalat "patarautaa". Itselläni on käsin tehdyssä hyvin alkuperäistä Fenderiä matkivat DiMarzion Blue Velvetit Alnico 5 magneetein. Toisessa taas bluesiin enemmän sopivat Alnico 2 magneettiset. Näissä vähemmän perkussiivinen sointi pidemmällä sustainilla, mutta soundissa ei ole sitä alkuperäisen Fenderin "kellosointia". No, mikkejä on luvaton liuta, kaikki omiansa kehuvat. Tuossa tuli nyt vain jotain yleisperiaatetta. Hyvää onnea kitarasi rakenteluun! :)
"Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."

Zoni

« Vastaus #2 : 14.02.2019 / 00:15:00 »
Tuosta löytyy kaikennäköistä vaihto-ehtoa linkki lisätty- ;)

http://www.rautalanka.org/forum/index.php?topic=2026.msg16443#msg16443
Sahtia ja Rautalankaa

PS

• puuhastelija
    • Harrastuksia..
« Vastaus #3 : 14.02.2019 / 13:01:40 »
Moi
Rakentelen Oulu Opistossa Stratocaster mallista kitaraa, runko leppää, kaula vaahteraa ja otelauta ruusupuuta. Varsin perinteinen kampe, mutta tuo mikkivalikoima on sellainen viidakko etten oikein tiedä millaiset laittaisin. Kyselenkin teiltä suosituksia, ei nyt ihan halvimmatkaan mutta ei kuitenkaan hullutella niidenkään kanssa. Itse en oikein osaa päättää.. Soittelen, tai siis yritän, vähän kaikenlaista itsekseni. Vahvistin on VOX AC15C1 ja VOX Tonelab ST (josta kyllä voisin luopua jos jotakin kiinnostaa). Kiitos jo etukäteen rakentavista ehdotuksista.

En meinaa lakata kitaraa vaan olen jo vahannut kaulan 3x Osmo Color värittömällä ja body on vielä mietinnässä mutta siinäkin on pohjalla tuo väritön Osmo Color. Onko tuo ihan päätön ratkaisu?

Ossi
näistä on paljon keskusteltu ja omat kokemukset on sillä kannalla, että myös vahvistin kuuluu mukaan tähän keskusteluun ja mikit on osa sitä kokonaisuutta.
Nuo kiinan-voxit on aika kireitä soundeiltaan ja siihen kireä mikki, niin ei tule hyvää.
Nyt vaan ei enää muista, johonkin olen varmasti kirjoittanut, mitkä mikit minulla on yhdessä kitarassa, joku alnico se oli mutta niitä on juuri useampia vaihtoehtoja. Kiinan AC15:n kanssa liian kireä kokonaisuus. No möinkin sen voxin pois jo vuosikausia sitten.
Tuossa toimii vähän tummempikin mikki, toki riippuu hiukan soittotyylistä myös.
Ei siis ole yhtä ja oikeaa vaan se on vähän hakuammuntaa mutta alnico-puolelta kannattaa ehkä katsoa niitä vähän perinteisiä kuumempia malleja eikä niitä 57/62 linjaa. Ja sanoisin, että texas specialia ei kannattane oikein rautalankaan hankkia ellei nyt satu erityisesti pitämään sellaisesta hiukan tyhjän oloisesta äänestä.

anything