Kirjoittaja Aihe: Nastolan Rautalankafestarit 2019  (Luettu 1369 kertaa)

Hanutaas

• *
Vs: Nastolan Rautalankafestarit 2019
« Vastaus #15 : 08.07.2019 / 08:55:23 »
Ei minullakaan ole moitteen sijaa yksittäisestä bändistä. Kaikki tekevät temppunsa paremmin ja huomattavasti paremmin kuin minä. Kritiikkini kohdistuu festarikokonaisuuden kokoamiseen. Mikä tahansa bändi, joita kuulin, sopi kyllä festareille, mutta kokonaisuudesta jäi vaisu kuva. Kaikki ovat tehneet varmasti paljon työtä ja arvostan sitä.

Basisteista hyvää kommentointia Apachelta. On ilo kuulla rautalanka(kin) bändiä, kun basisti on taitava. Moni bändi rautalankabändi on soolokitaristivetoinen ja muu porukka ympärillä vaihtelee. Luonnollista tietenkin, mutta hyvä basisti on kruunu hyvälle bändille. Minä myös pidän ammattitaitoisen bändin merkkinä sitä, että biisit alkavat ja loppuvat särmästi. 

Johnny

• Lakeuden Kuu
« Vastaus #16 : 08.07.2019 / 13:28:49 »
Kyllähän tuolla mun mielestä aivan kohtuullinen määrä instrua kuultiin. Muutama bändi pelkkää instrua ja toisilla puolet/puolet ja osalla sitten vähän vähemmän. Sen bändin rivistössä, missä olin tuuraamassa tehtiin tietoinen valinta asiakaspavelulähtöisesti soittaa puolet ja puolet. Tästä tuli myös kiitosta puolin ja toisin paikan päällä. Osa tykkäsi enemmän lauletusta ja osa sitten instrusta. Mitä tulee ammattitaitoon ym. niin yksi oleellinen tekijä mikä tuohon vaikuttaa on, että Suomessa ei ole keikkatilaisuuksia riittävästi pelkille instrubändeille. Muutama festari per vuosi ei riitä oikein pitämään soittorutiinia yllä, eikä treenikämpällä harjoittelu korvaa keikkatilannetta. Keikat ovat lähinnä tanssipaikoissa ja niissä pitää soittaa monipuolisemmin. Näin myös näilläkin festareilla ammattimaisimpina nousivat esiin bändit, jotka soittavat noissa jatkuvasti ja mausteena sitten muutama instru illan aikana. Itelle jäi ainakin hyvä maku ja fiilis näistä festareista.

Apache

« Vastaus #17 : 12.07.2019 / 01:03:08 »
Marko Haavisto & Poutahaukat oli sekin mielestäni yllättävän tasapaksu ja pliisu, jos vertaan aikaisempiin livekuuntelukokemuksiin ja levytyksiin.
Minä kuuntelin Haavistoa ja haukkoja vasta tänä iltana. Tasapaksuus johtuu mielestäni siitä, että useimmissa esitetyissä kappaleissa ei oikein ollut melodiaa, ja sovituksetkin olivat kovin ilmeettömiä. Melko puuduttavalta kuulosti, vaikka kaikkea en kuunnellut, ja parhaimpia olivatkin mielestäni loppupuolen instrumentaali Aaveratsastajat ja Se jokin sinulla on. Soittotaidoiltaan bändi pärjää tässä lauantain tapahtumassa oikein hyvin, kunhan ohjelmistoa vähän vaihdetaan.

Haavisto väitti viimeksi mainittua laulua Suomen ensimmäiseksi vuoden 63 lopulla levytetyksi lauletuksi rautalankakappaleeksi. Wikipedia väittää, että se levytettiin 31.1.1964. Jo keväällä 63 Timo Jämsen & The Strangers joka tapauksessa levyttivät ranskalaisperäisen Twist à Saint-Tropezin nimellä Yyterin twist.
"I have travelled the world through my ability to play three chords." - Bruce Welch

F-Jag

« Vastaus #18 : 12.07.2019 / 14:32:00 »
Minä kuuntelin Haavistoa ja haukkoja vasta tänä iltana. Tasapaksuus johtuu mielestäni siitä, että useimmissa esitetyissä kappaleissa ei oikein ollut melodiaa, ja sovituksetkin olivat kovin ilmeettömiä.

Niinpä niin, aivan oikein. Säveltäminen on taiteen laji, jossa toiset onnistuvat usein, toiset joskus, ja monet eivät konsanaan. Nuottien peräkkäin laittaminen on helppoa, jos silleen ajattelee, mutta se, että tuloksesta muodostuu korviin tarttuva ja miellyttävä, onkin sitten toinen juttu. Ja tietysti hyväkin sävellys voidaan ainakin osittain pilata huonolla sovituksella. Valitettavasti ylivoimainen enemmistö nykyisestä kevyen musiikin tuotannosta on täysin jonninjoutavaa soopaa melodisesti.   
"Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."

anything