Kirjoittaja Aihe: Pikku-Riku on kuollut  (Luettu 257 kertaa)

Apache

Pikku-Riku on kuollut
« : 10.05.2020 / 10:38:09 »
Media kertoo Little Richardin lopettaneen rokkaamisen lopullisesti. Eipä taida tulla keneltäkään kommentteja, ettei hän ollut mikään rock-laulaja. En koskaan nähnyt häntä esiintymässä muualla kuin televisiossa. Muistan kummastelleeni, miten niin raakaa ja svengaavaa musiikkia voi laulaa lähes paikallaan seisten.

Little Richard oli laulaja, joka ei tietääkseni koskaan itse yrittänyt nostaa omaa häntäänsä. Tällainenhan on hyvin tavallista 50-rokkareiden kyseessä ollessa. Tai jos häntää ei nosta laulaja itse, sen tekevät hänen ystävänsä tai dokumenttien laatijat.

Omistan dvd:n, jossa Bill Haley kuulutetaan lavalle Englannissa 70-luvulla "rockin kuninkaana". Olen nähnyt dokumentin, jossa Chuck Berryä kehutaan rockin kuninkaaksi. Jerry Lee Lewisin olen kuullut sanovan, että Elvis Presley ei ollut rock-laulaja, vaan rockabilly-laulaja, vaikkakin hän "popularisoi rockin" — eli teki siitä suosittua. Jotakin täytyy selittää. Lewisin levyt kun eivät käyneet kaupaksi samaan tapaan kuin Elviksen, joka oli USA:n singlelistan ykköspaikalla puoli vuotta vuosina 1956 ja 57.

Ehkä Little Richard ei ollut rockin kunkku, mutta jos ei ollut, niin ainakin hän vaikutuksensa näkyy ja kuuluu vielä nykyisinkin. Jäljelle jää näistä vanhoista parroista enää Jerry Lee, jonka eräälle konserttitaltioinnille annettiin jo vuosia sitten nimi The Last Man Standing, vaikka mm. Little Richard ja Chuck Berry olivat yhä elossa.

Kun viimeksi katselin Lewisin esiintymistä YouTubesta, hän laahusti pianonsa ääreen muiden avustamana kepin kera kävellen, joten kauan ei taida enää hänkään rokata.
"I have travelled the world through my ability to play three chords." - Bruce Welch