Kirjoittaja Aihe: Sounditko liian samanlaisia?  (Luettu 6220 kertaa)

Orbitson

• Vieras
Sounditko liian samanlaisia?
« : 27.02.2004 / 14:03:14 »
Jatkuvasti törmää väitteeseen, että kaikki rautalankabändit kuulostavat nykyään samalta (Pulliaissoundit ja niin edespäin...).

Kysynpä vaan että entäs sitten?

Ottakaa melkein mikä tahansa musiikkityyli, ja verratkaa sen tyylin bändejä keskenään. Onko soundeissa eroa, häh?
Entäs klassinen musiikki?
Soundaako toisen orkesterin viulut ihan erilaiselta kuin toisessa?

Miksei soundit saisi saman musiikkilajin piirissä olla samanlaiset?

Sitten alan ymmärtää asian jos jokainen bändi kopioi keikkasetit 1:1 toisiltaan.

Rautalangassa on loppujenlopuksi aika paljonkin erilaisia soundeja, pitkälti siitä kiitos nauhakaikujen eroille.

Mitä "Pulliaissoundiin" tulee, niin jostakin syystä tuntuu olevan päällä asenne, että ei saisi tehdä mitään mitä Pulliainen tekee.
Täytyisikö odottaa että Esasta aika jättää, ennenkuin sen soundin käyttö on oikein virallisesti "piireissä" sallittua?

Squierrel

• Squierrelin soitantoa
Re: Sounditko liian samanlaisia?
« Vastaus #1 : 27.02.2004 / 14:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Orbitson"
Jatkuvasti törmää väitteeseen, että kaikki rautalankabändit kuulostavat nykyään samalta (Pulliaissoundit ja niin edespäin...).
Kysynpä vaan että mitä sitten?

Rautalangassahan on kyse nimenomaan siitä soundista. Jotain samankaltaisuuttahan on pakko olla, että voidaan puhua genrestä.

Tästä seuraa se, että asiaatuntemattomat maallikot luulevat, että rautalankabändit kaikki kuulostavat samalta. Mehän täällä kaikki olemme tietenkin sellaisia kultakorvia, että pystymme sanomaan soundista tarkkaan, millä vehkeillä on soitettu kielimerkkiä ja plekun asentoa myöten.

Aivan vastaavasti asiaanperehtymättömät pitävät kaikkia samanrotuisia koiria samannäköisinä, mutta asianharrastajat tuntevat hauvayksilöt kasvonpiirteistä.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #2 : 27.02.2004 / 14:57:07 »
Monesti tuntuu, että tuo brittien (ja muidenkin) käyttämä laajempi termi instro olisi parempi...vältyttäisiin samalla turhalta pipon kiristykseltä, ja sitä tässä maassa tuntuu kyllä riittävän vaikka muille jakaa.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.02.2004 / 15:43:32 »
Olen Orbitson kanssasi aika pitkälti samoilla linjoilla, mutta välillä kuitenkin tuntuu, että monet vasta rautalankaharrastuksensa aloittavat eivät tiedä, että maailmassa on muitakin hyvältä saundaavia ja tutustumisen arvoisia rautalankakitaristeja kuin Pulliainen. Toki se on ymmärrettävää, koska Agents on ylivoimaisesti eniten rautalankatyyppisiä levyjä myynyt bändi Suomessa ja joka on vielä viime vuosinakin keikkunut myyntilistojen kärjessä. Myös muita hyviä nauhakaikuja ja kaikuohjelmia on olemassa kuin Echo Orbit ja sen kuutosohjelma.

Itselleni ovat Pulliaisen ohella olleet todella suuria vaikuttajia Hank Marvin ja kotimaisista mm. Sam Saarva. Kaikuohjelmista aika kivoja juttuja löytyy mielestäni tuon Echo Orbitin kuutosohjelman lisäksi mm. noista Hank Marvinin käyttämistä "rullaavista" putkinauhakaikuohjelmista, joita on noissa Voxin ja Meazzin putkinauhakaiuissa.  

Itse ainakin koen niin, että soitossani ja musiikkiharrastuksessani olisi valtava aukko, jos en olisi tutustunut em. kitaristien soittoon koskaan. Tämän lisäksi kuuntelen valtavasti muunkinlaista musiikkia, josta koen olevan hyötyä myös rautalankamusiikissa. Tätähän eivät tietysti muutamat tällekin palstalle kirjoitelleet puristeiksi itseään nimittävät henkilöt hyväksyisi, mutta mitäs väliä sillä on.

Orbitson

• Vieras
« Vastaus #4 : 27.02.2004 / 19:02:19 »
Itselläni taas on monen muunlaisen musiikin kuuntelu ikäänkuin kuollut pois. Ehkä se johtuu populaarimusiikin nykytilasta. Radiosta ei kuule oikeastaan koskaan mitään omaa korvaa miellyttävää, joten ei synny halua ostaa jotakin musiikkia.  Itse olen aikalailla kyllästynyt kaikkeen rautalankaa "rankempaan" musiikkiin, noh rokkenrolli menee sopivassa olotilassa toisinaan.
Lähinnä ei ole oikein mitään uutta musiikkia, mitä huvittaisi kuunnella. Täytyy vaan veivata niitä vanhoja Olavi Virran levyjä (siis rautalangan ohella. Tänään on muuten Olan syntymäpäivä. Jessus mikä ääni sillä miehellä oli!) ja satunnaisesti tutustua johonkin muihin vanhoihin jutskiin.
Hiljattain vasta hokasin, että tykkään jossakin määrin Uriah Heepistä.

Itelläni se Pulliaissoundin ihannointi oli ehkä se tekijä joka laittoi lähtemään bändihommiin. Kesti pitkään saada se haluamanlaisekseen, ja nyt sitten soittotyylikin on rakentunut sen soundin päälle, että ei tässä oikein enää viitsisi lähteä toisenlaiseen juttuun. Se soundi on paras herkistelyyn, ja tykkään enemmän soittaa itkuvirsiä. Toki minulla on kotona muitakin nauhakaikuja, kuten esim. Dynacord Echocord super, ja myös muita vahvistimia kuin Vox, esimerkkinä itse rakennettu 50-luvun Fender Champ.
Niillä soittelen yleensä "vaihtelu virkistää"-mielessä kotona, ja olenpa leikitellyt ajatuksella, että ottaisin mainitun yhdistelmän keikoillekin joskus instareita varten. Pitäisi vaan rakentaa joku kätevä floorboardi, että soundin vaihto kävisi tarvittaessa vaikka lennossa.  :wink:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #5 : 27.02.2004 / 19:41:07 »
Maailmassa, jopa Suomessa on lukuisa joukko taitavia rautalankakitaristeja joiden soitossa on enemmän tai vähemmän myös "omaa juttua". On aivan selviö, että joku nousee "vaikuttajana" muiden yläpuolelle ja tähän on monta syytä, yhtenä myös hyvä tuuri tai/ja se, että oli oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Pulliaisen vaikutusta on turha vähätellä tai aliarvioida mutta tähänkin pätee tuo em., tilanne voisi olla toisinkin jos pojilla olisi ollut varteenotettavia kilpaveljiä aikanaan. Ja vaikuttajaksi ei ihan marginaalitouhulla päästä, ainakaan laajemmassa mittakaavassa. Esim. Sam Saarva ja Matti Luhtala ovat merkittäviä tekijöitä rautalangan saralla mutta laajemmalti vaikuttaneita kitaristeja he eivät ole, niin hyviä kuin muutoin ovatkin. Instrurautalangan markkinat ovat maailmallakin pienet, Agents-osastolla yksin Suomessa suurempi kysyntä, piti siitä sitten tai ei. Itse pidän molemmista suuntauksista.  :wink:

aimoplieksa

« Vastaus #6 : 27.02.2004 / 21:34:59 »
Oletteko huomanneet kitaristin nimeltä Janne Orava, soittaa Regents yhtyeessä, Ei ole Shadows, eikä Mustangs, eikä Agents soundia, soittaa omalla soundillaan! Ei minun mielestäni matki ketään, on aivan oma soundinsa! Miksi pitäis olla aina joku esikuva minkä mukaan mennä? Janne on Suomen, Sanotaanko ykkös kitaristeja,, Minun mielestä paras,, mielipiteitä on monia, mutta tämä on minun mielipiteeni jonka takana olen enkä muuta voi,, :D
" Coveria ei jätetä "

Orbitson

• Vieras
« Vastaus #7 : 27.02.2004 / 22:29:26 »
Välttämättä ei seurata esikuvia. On vaan tiettyjä mieltymyksiä.  :)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #8 : 04.03.2004 / 19:41:36 »
[ Esim. Sam Saarva ja Matti Luhtala ovat merkittäviä tekijöitä rautalangan saralla mutta laajemmalti vaikuttaneita kitaristeja he eivät ole, niin hyviä kuin muutoin ovatkin. Instrurautalangan markkinat ovat maailmallakin pienet, Agents-osastolla yksin Suomessa suurempi kysyntä, piti siitä sitten tai ei. Itse pidän molemmista suuntauksista.  )

Niin, rautalangan/instron harrastajia maailmalla on kuitenkin yhden pienen valtion verran kunhan ne tavoittais vaan samaa sakkiin... Ja mitä tulee laajempaan tietoisuuteen, Luhtala kävi Japanissa -85 tilattuna muusikkona sikälisen ison staran (Eichi Ohtaki) levylle vetäisemässä kitararaidat. Ko sinkku oli muutaman viikon Japanin listalla kakkosena..
Samoin Matin bändi Mustangs oli 2000-2001 vaihteessa viikon turneella Tokiossa-> 6 keikkaa, mistä sitten viikoksi Hollantiin keikalle ja studioon.
Eikä se ole ainoa ulkomaan retki bändillä.
Eikös toi nyt jollain lailla ole edes vähän laajemmalti levinnyttä?!?! ;)
Se mistä täällä ei tiedetä, ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa.. :D

Anonymous

• Vieras
Hmm..
« Vastaus #9 : 05.03.2004 / 13:03:55 »
Mihkähän se edellinen meni?!?! :=0

Niin siis eihän se kai monen mielestä ole rautalankaa mutta onhan Luhtalan & bändin kilkuttelua esiintynyt mm. Reijo Taipaleen "Virran Rannalla" CD/LP:llä joka myi aikoinaan yli 140.000 kappaletta-> triplaplatinaa. "Soita Kitara Kaipaustani" meni sitten huonommin, "vain" 20.000 kpl tietääkseni?!?
Siihen lisäksi Matin taustailut muutaman muun jonkinlaisen nimen omaavien artistien takana ja omat äänitteet päälle nostanevat äänitteillä esiintymisen jonnekin 200.000:n myydyn kopion nurkille, luulisin..
Ja sitten noi Jaappanin myyntiluvut, missä Matti mukana, päälle. Niistä ei varmaa tietoa mutta aika paljon..