Kirjoittaja Aihe: Luhtalan biisit timantteja  (Luettu 43507 kertaa)

Rautalankaa-YES!

Luhtalan biisit timantteja
« : 08.07.2006 / 17:28:55 »
Meillä kun on talven ja kevään mittaan Mustangs ollut tehokuuntelussa ja sen myötä noussut ykkösbändiksi, niin enpäs malta olla kysymättä teiltä tietävämmiltä syytä siihen,  mikseivät huikean hienot Luhtalan omat biisit kuulu muitten kitaristien ja rautalankabändien ohjelmistoon? :shock:

Luhtalalla on tosipaljon upeita omia biisejä, joita ainakin itse mieluusti kuulisin muittenkin kotimaisten bändien keikoilla - ja levyilläkin - , vaikkapa niitten iänikuisten Shadowsraitojen asemesta. :wink:

Itse antaisin melkein taivasosuuteni, jos saisin kuulla esim. Janne Oravan, E.P:n, Mika Maijalan tai Kari Talaslahden tulkinnan vaikkapa Luhtalan 13th Ridestä, Original Country Sinisteristä, Emikosta tai Jumpista.  Kalajoen & Telilän tulkinnat saattaisivat olla aikas makoisia, tai Saarion & Virtasen, tai... :wink:

Toki Mustangsien ja Matti Luhtalan omat tulkinnat levyillä ovat niin taivaallista nannaa, että kuulijan musiikillinen orgasmi on varma. :D  :wink:  :D  Ei se Luhtalan taitavuuden ylivertaisuus kuitenkaan ole este sille, etteivätkö muutkin näitä ihanuuksia voisi ohjelmistoonsa ottaa.

Mitäs mieltä te muut olette ehdotuksesta :?: Eikös siinä olisi jännittävää haastetta toisillekin?
- musiikin maailma on suuri ja avara -

speedy

• suomi tanssii ja kitara soi.
Re: Luhtalan biisit timantteja
« Vastaus #1 : 09.07.2006 / 12:26:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Rautalankaa-YES!"
Meillä kun on talven ja kevään mittaan Mustangs ollut tehokuuntelussa ja sen myötä noussut ykkösbändiksi, niin enpäs malta olla kysymättä teiltä tietävämmiltä syytä siihen,  mikseivät huikean hienot Luhtalan omat biisit kuulu muitten kitaristien ja rautalankabändien ohjelmistoon? :shock:

Luhtalalla on tosipaljon upeita omia biisejä, joita ainakin itse mieluusti kuulisin muittenkin kotimaisten bändien keikoilla - ja levyilläkin - , vaikkapa niitten iänikuisten Shadowsraitojen asemesta. :wink:

Itse antaisin melkein taivasosuuteni, jos saisin kuulla esim. Janne Oravan, E.P:n, Mika Maijalan tai Kari Talaslahden tulkinnan vaikkapa Luhtalan 13th Ridestä, Original Country Sinisteristä, Emikosta tai Jumpista.  Kalajoen & Telilän tulkinnat saattaisivat olla aikas makoisia, tai Saarion & Virtasen, tai... :wink:

Toki Mustangsien ja Matti Luhtalan omat tulkinnat levyillä ovat niin taivaallista nannaa, että kuulijan musiikillinen orgasmi on varma. :D  :wink:  :D  Ei se Luhtalan taitavuuden ylivertaisuus kuitenkaan ole este sille, etteivätkö muutkin näitä ihanuuksia voisi ohjelmistoonsa ottaa.

Mitäs mieltä te muut olette ehdotuksesta :?: Eikös siinä olisi jännittävää haastetta toisillekin?

sama kun törmälän & fbi beatin keikalla toivo ja pojat soittaa, ehkä nuokin biisit, joku bändi vetäsis keikoilla. kun joku mainitsis kyseisille yhtyelle noista biiseistä ja antas vinkin. :)
"Kun kansi pannaan kiinni, sitten ollaan eläkkeellä"

Rautalankaa-YES!

Re: Luhtalan biisit timantteja
« Vastaus #2 : 10.07.2006 / 11:54:39 »
Ei ottanut tulta.  :? Ilmeisesti kohdistin ensimäisen aihetta koskevan viestin liian epämääräisesti. :oops:  Yritetäänpäs uudelleen herättää keskustelua aiheesta tuonticoverit vastaan uusi, raikas, kotimainen tuotanto.

Teistä muista en tiedä, mutta meillä ollaan enemmän tai vähemmän kyllästyneitä esimerkiksi Shadows-biiseihin, joita kaikki eurooppalaisbändit veivaavat loputtomiin, ainakin levyillä, joita meidän levyhyllystämme löytyy vinot pinot.  :evil:

Erityisesti ihmettelen sitä, mikseivät omat rautalankabändimme soita näitten iänikuisten Shadows-covereitten asemesta uutta, raikasta, kotimaista rautalankaa - siis muutakin kuin kansanlaulupohjaista perinnerautalankaa.  :shock:   :?  Aivan varmasti sitä olisi tarjolla vaikka kuinka.

Siitä ei voi olla kyse, etteikö meillä olisi osaavia biisien tekijöitä. Näyttöä on, jos joku sitä epäilee. :wink:  Luulen että Luhtalaltakin löytyy pöytälaatikosta paljon valmista, vielä julkaisematonta materiaalia. Köyhien hieno ensijulkaisu Tähdet on mun tieni toi julkisuuteen monia hienoja, raikkaita biisejä joitten tekijän, nuoren Mikko Huuhtasen taidot on tuhlausta jättää hyödyntämättä. Nastolassakin kuultiin ainakin Sleepwalkersien  ja Puppe & The Boysien seteissä hienoja omia biisejä. Muistanko ihan väärin kuulleeni myös Ben Engblomin oman biisin?

Ex-Agents J. Takanen on myös hyvä esimerkkitapaus. Minkä voimavaran Agents menettikään, kun ei osannut arvostaa Takasen taitoja biisien tekijänä.  :?  (Olisiko ollut niin, etteivät Takasen ja maestro E.P:n musiikilliset näkemykset olleet samansuuntaisia.  :roll: ) Zephyreitten uusin julkaisu, Salasanoja, sisältää monta hienoa Takasen biisiä. :D

Outo luonteenpiirre meissä suomalaisissa tuntuu olevan se, että emme osaa arvostaa sitä osaamista, mitä meiltä löytyy. (Tämä väittämä kelpaa valitettavan monilla alueilla, aina ruokakulttuurista lähtien. :cry: ) Tuontitavara kyllä kelpaa, etenkin sellainen, jonka joku muu, ULKOMAINEN ja arvostettu bändi on tehnyt tunnetuksi.

Haluaisinkin herätellä kotimaisia rautalankabändejä - erityisesti niitten kitaristeja - ainakin miettimään, eikö olisi jo korkea aika heittää kulahtaneet shadowscoverit jo *iin ja ottaa ohjelmistoon kotimaista, uutta tuotantoa. :roll:  Uskon, ettei yleisökään asiaa panisi pahakseen. :wink:

Kuka meitä ja meidän osaamistamme arvostaa, jos emme me itse sitä osaa tehdä :?:

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #3 : 10.07.2006 / 15:29:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari"
.................Matti Luhtala on biisintekijänä loistava ja arvostan The Mustangsin tuotantoa todella paljon ja kuuntelen niitä edelleen mieluiten heidän omina esityksinään. On niitä toki levyttänyt
muutkin bändit, mutta useimmiten lopputuloksen kuultuani olen miettinyt miksi.  :x

:shock:  :?   :shock:

Tuota" killeriasennetta" muunmuassa tarkoitin.  8) Jos Jarin mielestä muut bändit joutuvat kysymään Mustangs-biisien levyttämisen/ohjelmistossa esittämisen oikeutusta, niin eikö sama periaate koske muutakin musiikkituotantoa?  :wink:

Tuskin löytyy montaa bändiä, jotka pystyisivät panemaan rakastetuimpia ns. Shadowstulkintoja, tai kautta maailman Ventures-tulkintoja paremmiksi. Silti sitä kiitettävän monet uskaliaasti yrittävät ja joittenkin mielestä jopa paremmalla menestyksellä kuin suuret esikuvansa.  Musiikkikokemuksethan ovat tunnetusti hyvin henkilökohtaisia. :wink:

Näkemyksiä ja tulkintoja voi olla monia, jotkut jopa toisistaan hyvinkin poikkeavia. Rikkauttahan se vaan on ja osoittaa, miten eritavalla asiat voi nähdä/kuulla. Eikös vaan olekin, veliveikkonen? :wink:

Mocha

• Vieras
« Vastaus #4 : 10.07.2006 / 16:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari"
Matti Luhtala on biisintekijänä loistava ja arvostan The Mustangsin tuotantoa todella paljon ja kuuntelen niitä edelleen mieluiten heidän omina esityksinään. On niitä toki levyttänyt muutkin bändit, mutta useimmiten lopputuloksen kuultuani olen miettinyt miksi.  :x

Yhdyn tähän mielipiteeseen. Shadows/Ventures-"kopiointi" ei nimittäin ole ainakaan kotimaisten bändien osalta sama asia, RAUTALANKA kun on oma alalajinsa ja näinollen nuo coverit eivät ole soundimaailmaltaan alkuperäisten kaltaisia, toisinaan myös positiivisessa mielessä.

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #5 : 10.07.2006 / 17:51:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Mocha"

........RAUTALANKA kun on oma alalajinsa ja näinollen nuo coverit eivät ole soundimaailmaltaan alkuperäisten kaltaisia, toisinaan myös positiivisessa mielessä.

Tuo oli oivaltavasti ilmaistu ja siitä ollaankin samaa mieltä. :D  :)  :D  Mustangsit ovat oman kuuntelukokemukseni mukaan huippuja siinäkin, että ovat onnistuneet tekemään jopa shadowscovereista Mustangsien oloisia herkkuja, muista Mustangsien coverjulkaisuista puhumattakaan.

Tästä mainio esimerkki on vaikkapa Ajoen Ajoen, joka on satakertaisesti alkuperäisversiota sykähdyttävämpi. Toinen hyvä esimerkki on Cruel Sea 8)

Joku Mustangsit livenäkin nähneistä/kuulleista tietäisi ehkä valistaa, missä piilee Luhtalan omaperäisen soundin salaisuus. Kaiussako?  Hänen tulkinnassaan on hyvin persoonallinen soundi ja huikean hieno kaiku, jonka kaltaiseen en ole muualla törmännyt.

echo66

• Vieras
« Vastaus #6 : 10.07.2006 / 22:59:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Mocha"

........RAUTALANKA kun on oma alalajinsa ja näinollen nuo coverit eivät ole soundimaailmaltaan alkuperäisten kaltaisia, toisinaan myös positiivisessa mielessä.

Tuo oli oivaltavasti ilmaistu ja siitä ollaankin samaa mieltä. :D  :)  :D  Mustangsit ovat oman kuuntelukokemukseni mukaan huippuja siinäkin, että ovat onnistuneet tekemään jopa shadowscovereista Mustangsien oloisia herkkuja, muista Mustangsien coverjulkaisuista puhumattakaan.

Tästä mainio esimerkki on vaikkapa Ajoen Ajoen, joka on satakertaisesti alkuperäisversiota sykähdyttävämpi. Toinen hyvä esimerkki on Cruel Sea 8)

Joku Mustangsit livenäkin nähneistä/kuulleista tietäisi ehkä valistaa, missä piilee Luhtalan omaperäisen soundin salaisuus. Kaiussako?  Hänen tulkinnassaan on hyvin persoonallinen soundi ja huikean hieno kaiku, jonka kaltaiseen en ole muualla törmännyt.

Luhtalan vermeitä on pitkään olleet mm.  Fender Stratocaster vm ´76 VAAHTERA-otelaudalla sekä Roland Space Echo RE-201 ja VOX AC 30... Mutta näpeistä se soundikin tulee... :D

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #7 : 17.07.2006 / 17:45:47 »
Lainaus käyttäjältä: "echo66"

Luhtalan vermeitä on pitkään olleet mm.  Fender Stratocaster vm ´76 VAAHTERA-otelaudalla sekä Roland Space Echo RE-201 ja VOX AC 30... Mutta näpeistä se soundikin tulee... :D

Siis ne kuuluisat taikasormet, niinkuin yleisesti ottaen laajemmin arvostetulla E.P:lläkin? :wink:

Arvostan E.P:tä kovasti, kuten kaikki tietävät.  

Silti en Mustangsien ja erityisesti Luhtalan tuotantoon ja taitoihin paneuduttuani voi olla ääneen ihmettelemättä sitä, miksi ei kukaan puhu Luhtalan soundista? :shock:  

Aihetta kyllä olisi, minun mielestäni ainakin. Luhtalan soundi minun mielestäni on vähintäänkin yhtä persoonallinen, moni-ilmeinen, teknisesti täydellinen ja kaunis kuin E.P:llä. E.P:llä ja Agentseilla on jäljittelijöitä pilvin pimein, mutta en ole kenenkään kuullut tavoittelevan Luhtalan soundia. :shock:  

Olenkohan ihan tyhmä, kun en käsitä miksi ei?  :roll: Minä kun alan nykyään olla sitä mieltä, että Luhtala itseasiassa päihittää E.P:n, puhumattakaan siitä että hän on E.P:tä monipuolisempi. Siitä todisteena lukuisa määrä omia, hienoja biisejä. Esimerkkeinä vaikkapa huikean kaunis Original Gountry Sinister, 13th Ride, Hydromatic, Emiko, Jump, Glass Radio, Haystack ja monet muut. :wink:  Mitäs te muut näistä biiseistä olette mieltä? Vai olisiko niin, että ette oikein tunne Mustangseja ja Luhtalan tuotantoa?

Sorry, nyt tulee varmaan taas turbiin :oops:

niskel

• Vieras
« Vastaus #8 : 17.07.2006 / 18:03:53 »

Ahdasmieliset ne lähinnä lyö. Oikea meininki että tuodaan mielipiteet rohkeasti julki :!:

beat

• Vieras
« Vastaus #9 : 17.07.2006 / 18:49:13 »

Minä kun alan nykyään olla sitä mieltä, että Luhtala itseasiassa päihittää E.P:n, puhumattakaan siitä että hän on E.P:tä monipuolisempi. Siitä todisteena lukuisa määrä omia, hienoja biisejä.  :wink:

Ei tule turpiin, kyllä tosiasioista pitää saada puhua. Suomesta löytyy sata teknisempää ja "taitavampaa" rautalankakitaristia kuin EP. EP on mestari sovituksissa ja ideoissa, sekä luonut tavoitelluimman suomalaiskitaristin soundin.

telstar

• **
« Vastaus #10 : 18.07.2006 / 19:54:16 »
Kyllä Luhtalan kuten muidenkin kovien tyyppien kitaroinnilla varmasti vaikutuksensa on, vaikkei näitä välttämättä monikaan tarkoituksellisesti opettele ulkoa ja kopsaa. Vaikkei foorumilla tabloja ym. kikkoja kyseltäisikään, ei se tarkoita etteikö soittoa kuunnteltaisi isolla korvalla. Siinähän sitä haastetta riittää kuuntelijoillekin kun ihmettelee keneltä lienee muusikot vaikutteensa saaneet, jos kopsaus ei olekkaan niin ilmiselvää.  
 Agents vaan sattuu olemaan se bändi, jonka musasta suuri osa rautalankakitaristeista aloittaa uransa joten aiheetkin on taattuja.

echo66

• Vieras
« Vastaus #11 : 19.07.2006 / 12:33:46 »
Eikös mainio The Wanglers ole levyttänyt Luhtalan biisejä..jopa erään levynkin nimi on Glass Radio.. Itsekin olen kyllä aina pitänyt Luhtalan soundimaailmasta ja jopa aikoinaan tuli valittua sama kaikulaitemerkkikin....

Nakkisormi

• http://www.theregents.info
« Vastaus #12 : 19.07.2006 / 16:58:01 »
Ei niitä Matin omia oikein uskalla soittaa ite kun kummittelee kuitenkin se alkuperäinen ja täydellinen versio päässä.Tokkopa osaisinkaan koska osa biiseistä on teknisesti liian vaativia. Toisekseen meitsillä on abauttirallaa keskimäärin 5 senttiä lyhyemmät sormet kuin Matilla niin ei taitas kaikkiin sormituksiin edes mitta riittää.Ja onhan Matti meitsin esikuva nro. 1 jonka kyllä ajoittain omissa soittojutuissa kuulee.

Mistä sitten tulee Matin oma tyyli ja soundi. Sormistahan se johtuu ja mitä olen kattellut soittoa niin suht voimallinen plektran kosketus kieleen ja omaperäinen vibran käyttö, yhtaikaa kampea ja sormea.Niin ja rytmillisesti tarkkaan taimissa. Siis tämä on minun näkemykseni.
Kyllä se kohta lakkaa helpottamasta-

beat

• Vieras
« Vastaus #13 : 19.07.2006 / 17:25:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Nakkisormi"
Ei niitä Matin omia oikein uskalla soittaa ite kun kummittelee kuitenkin se alkuperäinen ja täydellinen versio päässä.Tokkopa osaisinkaan koska osa biiseistä on teknisesti liian vaativia

Näin se on, mutta kyllä teikäläinenkin komeesti vetelee niitä teknisempiäkin juttuja.

Iteltä ei varmasti onnistuisi Luhtalan biiseistä esim. vaikka "Track-tor", ei sorminäppäryys riitä sujuvaan soittoon, sen verran puusormi olen.

Rautalankaa-YES!

« Vastaus #14 : 20.07.2006 / 18:49:30 »
Lainaus käyttäjältä: "beat"
Lainaus käyttäjältä: "Nakkisormi"
Ei niitä Matin omia oikein uskalla soittaa ite kun kummittelee kuitenkin se alkuperäinen ja täydellinen versio päässä.Tokkopa osaisinkaan koska osa biiseistä on teknisesti liian vaativia

Näin se on, mutta kyllä teikäläinenkin komeesti vetelee niitä teknisempiäkin juttuja.

Iteltä ei varmasti onnistuisi Luhtalan biiseistä esim. vaikka "Track-tor", ei sorminäppäryys riitä sujuvaan soittoon, sen verran puusormi olen.

Ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että Jannellakin riittää tätänykyä niin tekniikkaa, nopeutta kuin herkkyyttäkin. Esimerkiksi Säkkijärven polkka ei varmasti "nakkisormilla" irtoa, niinkuin Jannella lähtee. Näminami.  :D Eikähän tulkinnan tarvitsekaan olla 1:1 suoraa plagiointia, en sitä tarkoittanutkaan. Olen varma, että Janne varioisi Luhtalan biiseistä omat juttunsa. Esimerkiksi 13th Rider sopisi mielestäni Jannelle hyvin, samoin Original Country Sinister  :wink:

Niin, oikeastaan en tuolla ylempänä tarkoittanutkaan ihan sitä, että kukaan yrittäisi soittaa Luhtalan biisejä JUST TÄSMÄLLEEN NIINKUIN LUHTALA ITSE NE SOITTAA.  8)  Itseasiassa ajattelin enemmänkin sitä, että Luhtalan hienot biisit jäävät varmemmin elämään jos niitä aktiivisesti soitetaan keikoilla. Ainestahan niissä on vaikka millaiseksi huippuvientituotteeksi.  :wink:

anything