Kirjoittaja Aihe: Pikkusormen käyttö  (Luettu 4337 kertaa)

pepe

• Vieras
Pikkusormen käyttö
« : 25.09.2006 / 20:10:34 »
Eräs tunnettu kitaristi(soittaa vaaleansinisellä kitaralla useimmiten)on sanonut,että hän ei käytä lainkaan vasemman käden pikkusormea.
Mä en pystyisi soittamaan esim.Emmaa ilman pikkurilliä.
En ole kuitenkaan kuullut tämän kitaristin soittavan Emmaa,vaikka ihannoikin Henrik Granöä suuresti.

Miten on,hyvät kitaristit,käytättekö te pikkusormea?

echo66

• Vieras
Re: Pikkusormen käyttö
« Vastaus #1 : 25.09.2006 / 21:02:14 »
Lainaus käyttäjältä: "pepe"
Lainaus

Jep! Kaikki sormet aina pelissä.... :D jotkin surf-biisit vaativat vikkeliä sormia ja kolmella ei pärjää...

istwan

• Vieras
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #2 : 25.09.2006 / 21:33:00 »
Kyllä käytän kaikkia sormia. Soitonopettaja muistutti aikoinaan sen verran usein asiasta että jäi mieleen.

beat

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.09.2006 / 21:45:30 »
Eräs tunnettu kitaristi(soittaa vaaleansinisellä kitaralla useimmiten)on sanonut,että hän ei käytä lainkaan vasemman käden pikkusormea.
En ole kuitenkaan kuullut tämän kitaristin soittavan Emmaa,vaikka ihannoikin Henrik Granöä suuresti.

Pikkusormea käytän ainoastaan soinnuissa, varsinaisessa soolosoitossa pikkusormella ei meikäläiselle ole virkaa. Kyllähän tuo opettaja aikoinaan kovasti muistutti, että kaikki sormet peliin ja että sitä on vaikea ellei mahdotonta myöhemmin enää korjata, ja näin se tuntuu kyllä olevan...

Mitä tohon Pulliaiseen tulee, niin minulle ihan yhdentekevää käyttääkö kyseinen ukko pikkusormea vai ei. Olen kyllä kuullut Pulliaisen vetävän Emmaa, tosin ilman sooloa, mutta tuskin se soolokaan sitä pikkusormea vaatii (en ole ite ainakaan huomannut), vai mikä tässä oli aloittajan pointti? Kyllä tossa Pulliaisen Granö-ihannoinnissa on vähän ajan kultaamaa hohtoa, vaikka kieltämättä 16-vuotias jannu hyvin sen Emman ja muut levylle soitti.

SinglehandedSailor

• **
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #4 : 25.09.2006 / 23:18:16 »
Koskaan en oppinut pikkurilliä sointuja lukuunottamatta käyttämään ja nykyään sen opettelu tuntuu aivan toivottomalle -> jätin sikseen.

Kyllä kolmella pärjää vikkelyyttäkin vaativissa paikoissa, kun soveltaa :)
kahta en vaihda....
..-sukkia!

Albert

• Vieras
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #5 : 26.09.2006 / 10:29:19 »
Täytyi ihan aamulla ottaa kitara kouraan ja koittaa käytänkö vai en - ei pystynyt muuten sanomaan.. mutta totesin että käytän pikkurilliä ja yllättävänkin paljon. Raavin vähän Emmaa, kahta kitaraa, sydänsuruja jne ja aina oli pikkurilli mukana, siis soolopätkissä.

mappe

• ♪♫ ♪♫♫ ♪♫ ♪
    • Buona Sera
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #6 : 26.09.2006 / 11:54:42 »
Tulis kusi sukkaan jos menis pikkurilli esim. poikki. Muuten kyllä "tekniikassani" on rutkasti parannettavaa...

Iltsu

• In The Mood
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #7 : 26.09.2006 / 14:43:12 »
Kyllä jäis noi vikkelät sambat soittamatta, jos ei pikkusormea olisi.....tosin, eihän Djangolla pelannu kun kaks sormee ja aika pahoja soitteli...
COVS n:o 4 "Voi sen noinkin soitaa"

SinglehandedSailor

• **
Pikkusormen käyttö
« Vastaus #8 : 26.09.2006 / 15:38:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Iltsu"
Kyllä jäis noi vikkelät sambat soittamatta, jos ei pikkusormea olisi.....tosin, eihän Djangolla pelannu kun kaks sormee ja aika pahoja soitteli...

...jos tutkiskelee mustalais-kitaran soittoa sekä "gipsy-soinnutuksia" ja tekniikoita, voi löytää hyviäkin vinkkejä mikäli sormi joskus nuorena jäi sirkkeeliin tai mopon eturattaan väliin :) ...Luultavasti Djangokin joskus tutkiskeli aihetta.... muusikista päätellen ainakin....

En nyt tarkoita, että minä osaisin mitään noista jutuista, mutta niillä tyypeillä on aika erilainen näkemys soittotekniikkaan kuin keskiverto pop/rock -kitaristilla ja siitä lukeminen ainakin on aika mielenkiintoista.
kahta en vaihda....
..-sukkia!

pepe

• Vieras
« Vastaus #9 : 26.09.2006 / 19:29:57 »
Lainaus käyttäjältä: "beat"

Olen kyllä kuullut Pulliaisen vetävän Emmaa, tosin ilman sooloa

Nyt tyhmänä kysyn:"Mikäs se soolo Emmassa on?Mun mielestä se on yhtä sooloa koko kappale.

beat

• Vieras
« Vastaus #10 : 26.09.2006 / 19:52:30 »

Nyt tyhmänä kysyn:"Mikäs se soolo Emmassa on?Mun mielestä se on yhtä sooloa koko kappale.

Kyllä sää tiiät.

echo66

• Vieras
« Vastaus #11 : 26.09.2006 / 22:05:15 »
Lainaus
[/quote]
kappaleet(biisit,rallit) rakentuvat yleensä siten (myöskin instrumentaalikappaleet), että niissä on intro, melodia sekä soolo ja se soolo yleensä sijoittuu sinne kappaleen puoliväliin...Kyllähän sinä sen tiesitkin... :lol:

Salainen Akentti

• http://www.salaisetakentit.com
« Vastaus #12 : 01.10.2006 / 23:25:10 »

Katselin juuri äsken kyseisen tunnetun kitaristin konserttivideota - kyllä käyttää pikkusormea MOT.

Vanha sananlaskuhan sanoo - kun antaa pahalle pikkusormen ... 8)
Kolmea en vaihda - Audia, Stratocasteria ja Fenderiä

tomukka

• http://www.rkone.tk
« Vastaus #13 : 03.10.2006 / 02:34:09 »
Eräs tunnettu kitaristi(soittaa vaaleansinisellä kitaralla useimmiten)on sanonut,että hän ei käytä lainkaan vasemman käden pikkusormea...

Juuri katsoin Kaurismäen elokuvan Arvottomat vuodelta 1982 ja siinä oli tansseissa Rauli laulamassa taustaorkesterinsa kanssa ja em. tunnetulla kitaristilla oli pikkurilli pelissä...

Hulaman

• **
  • Where is the elektrisiteet?
    • Kaikupartio
Vs: Pikkusormen käyttö
« Vastaus #14 : 10.12.2018 / 12:43:37 »
Pikkusormi on mukana enenevässä määrin. Helpottaa soittamista huomattavasti, kun voi käyttää kaikkia vasemman käden sormia...kyllä, myös peukaloa.

anything