Rautalanka.org
05.09.2010 / 10:42:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Viikinsaaren maihinnousu 2010  (Luettu 2295 kertaa)
surfin´n´rockin-info

« Vastaus #15 : 12.07.2010 / 10:51:05 »

^^ ...heh eräs tuttu rautalanka/surf-kaveri Tampereelta oli samaan aikaan Ruuhijärven festareilla... Iskee silmää Hymyilee

Viikinsaari on kyllä paikkana mitä parhaimpia/upeampia ja mielellään sinne vielä soittamaan menisin... Hymyilee leveästi

T; JJ
tallennettu

maradona
**

« Vastaus #16 : 12.07.2010 / 11:21:33 »

Joopa...joo,kyllä tässä vähän oli lopunajan tunnelmat.Kummallista kun järjestäjä vaihtui,alettiin tapahtumaa heti näivettämään.En silti vielä tällä syönnillä anna periksi, koska olen melkein joka maihinnousun nähnyt.
Parempia aikoja ja järjestelyjä odotellessa kuuntelen Tubesta vaikkapa Clifftersien Djangon! Hymyilee leveästi
tallennettu

Elän RAUTAISTA aikaa...
Rautalankaa-YES!

« Vastaus #17 : 12.07.2010 / 12:06:52 »

............... ja kun järjestäjä vaihtui, alettiin tapahtumaa heti näivettämään. ..............

Järjestäjä vaihtui? Pyörittää silmiään  Siis mikä se Viikinsaaren tapahtuman taustaorganisaatio on nykyään ja mikä se oli ennen? Anteeksi tietämättömyyteni, minä kun olen täältä itärajan tuntumasta.

Onko RAMYllä ollut tapahtuman kanssa jotain tekemistä ennen ja onko nyt?
tallennettu

Lyhyemmin Rly -
maradona
**

« Vastaus #18 : 12.07.2010 / 12:19:52 »

............... ja kun järjestäjä vaihtui, alettiin tapahtumaa heti näivettämään. ..............

Järjestäjä vaihtui? Pyörittää silmiään  Siis mikä se Viikinsaaren tapahtuman taustaorganisaatio on nykyään ja mikä se oli ennen? Anteeksi tietämättömyyteni, minä kun olen täältä itärajan tuntumasta.

Onko RAMYllä ollut tapahtuman kanssa jotain tekemistä ennen ja onko nyt?

En täysin tunne systeemiä,mutta kai Ramy on mukana.Kaupunki on käsittääkseni tullut mukaan ja sitä on hyvä syyttää jähmeydestä!
tallennettu

Elän RAUTAISTA aikaa...
mra
*

« Vastaus #19 : 12.07.2010 / 13:01:16 »

Hei!

Viime vuonna tälle palstalle joku kirjoitti kaupungin kulttuuritoimen vastaavan Viikinsaaren järjestelyistä. RAMY olisi konsultoimassa yhtyevalinnoissa. Kuulostaa uskottavalta, mutta varma tieto tuo ei ole.  Tuossa aiemmassa krjoituksessani en niinkään halunnut olla negatiivinen, vaan paremminkin heittää järjestelyistä kehittävää kritiikkiä. Mainittakoon kuitenkin vielä yksi huononnus entiseen. Ennen - järjestäjästä riippumatta - sai lipun lisäksi käteensä pienen ohjelmalehtisen. Parhaimmillaan (silloin vanhoina hyvinä Mandshurian Emman Taikayön aikoina) lehtisessä oli aika hyvätkin esittelyt esiintyjistä. Ehkä taas ensi vuonna...

mra
tallennettu
Rautalankaa-YES!

« Vastaus #20 : 12.07.2010 / 13:48:28 »

Hei!

Viime vuonna tälle palstalle joku kirjoitti kaupungin kulttuuritoimen vastaavan Viikinsaaren järjestelyistä. RAMY olisi konsultoimassa yhtyevalinnoissa. Kuulostaa uskottavalta, mutta varma tieto tuo ei ole. ........ mra

Tuo tuntuisi hyvin järkeenkäyvältä minustakin.  Kulttuuritoimi tarjoaa tapahtumapaikan ja järjestelyt, RAMY:n vastuu tai osuus lienee tosiaankin lähinnä suunnitella tapahtuman ns. taiteellinen sisältö ja mahdollisesti hoitaa bändijärjestelyt.

Kulttuuritoimen jähmeys niukkojen taloudellisten resurssien puitteissa lienee syy siihen, ettei tapahtumaa ole enemmän kehitetty yleisöä palvelevaan ja miellyttävään suuntaan. En tosin Nastolassakaan havainnut missään olevan tarjolla aikataulua bändien soittoajoista, mutta enpä erityisesti sitä hakenutkaan. Minä kun tulostin soittoajat jo kotona.

Minusta on ihan asiallista kritisoida, mieluiten rakentavassa hengessä, jos siihen on aihetta. Fiksu tapahtumien järjestäjä ottaa palautteesta opikseen ja kehittää tapahtumaa toivottuun suuntaan.  Ja oikein fiksu järjestäjä osaa poimia ilmaisista ideoista hyödynkin Iskee silmää

Yleisön vähyys antaisi aihetta olettaa, että monet ovat edellisinä kesinä olleet tyytymättömiä, joten kehittämisen saumaa ilmeisesti olisi.

Tiedän että sekä Nastolassa että Savonlinnan musiikkitapahtumissa käytetään paljon talkootyövoimaa sekä erilaisissa järjestely- että järjestyksenvalvontatehtävissä. En tiedä, miten lienee Viikinsaaren tapahtumassa Pyörittää silmiään.

Mitähän varten minunkin pitää aina olla äänessä, vaikken koko Viikinsaaren tapahtumasta mitään tiedä? Virnistää Minä vaan innostun ja olen mahdottoman tohkeissani aina, kun on kyse rautalangasta Hymyilee leveästi

tallennettu

Lyhyemmin Rly -
TheWhenChurch
*

« Vastaus #21 : 12.07.2010 / 16:53:22 »

Tässä hieman faktaa Viikinsaaren Maihinnoususta:

Siitä lähtien kun tapahtuman nimenä on ollut "Viikinsaaren Maihinnousu", niin järjestäjänä
on ollut Rautalankamusiikin Ystävät RAMY ry.
Tampereen kaupunki on hoitanut mainospuolen. Syystä, että samalla rahalla enemmän
mainostilaa. Ramy on maksanut tapahtuman jälkeen mainoskulut takaisin kaupungille.
Koska Ramy ry on rautalangan asialla, niin tänä vuonna ravintola oli varattu kokonaan
rautalangalle, surffille ja muulle instrumentaalimusiikille. Neljän bändin voimin käytiin
kaikki tyylisuunnat läpi.
Tanssipaviljonki oli tarkoitettu nimensä mukaan ns. tanssimusiikille.
Mitään mahdottoman massiivista tapahtumaa ei voida järjestää, koska tapahtumalle
on varattavissa vain 18.00 - 23.45.

Koska Ramy ry vastaa tapahtumasta sekä ohjelman että talouden puolesta, niin on
tehtävä sellainen paketti joka pystytään myös esim. yleisökadon johdosta itse kantamaan.

Eli pyrkimys oli koota suomalaista rautalankaa parhaimillaan ja monipuolista.

Tarjoilut hoitaa laivayhtiö, joten niihin en ota mitään kantaa.
Levymyynnin puuttuminen oli harmillista.

Vaikka olenkin Ramyssa mukana, niin Viikinsaaressa olin vain turistina.

Käytännön järjestelyt hoitivat Arja et Risto todella mallikkaasti.
Kiitos!
tallennettu
Katri

« Vastaus #22 : 12.07.2010 / 19:37:01 »

Viime vuonna tälle palstalle joku kirjoitti kaupungin kulttuuritoimen vastaavan Viikinsaaren järjestelyistä. RAMY olisi konsultoimassa yhtyevalinnoissa.

Taisin olla minä  Pyörittää silmiään  Ja kirjoitin vaan siten, kuten mun on annettu asia ymmärtää. Vaikka Ramyn toiminnassa olinkin monta vuotta mukana, en sen paremmin juuri tuosta Maihinnoususta tiedä...

Itseltä tuo tapahtuma jäi tänä vuonna ensimmäistä kertaa (jos otetaan Taikayötkin mukaan) todella moneen vuoteen väliin. Niin se vaan on, että jossain vaiheessa elämässä pistetään arvot uusiksi enkä mä vielä henno jättää pienokaistani kenellekään pitkäksi aikaa hoitoon. Rautalankaa meillä toki kuunnellaan, mutta yhä vähenevässä määrin kun aikaa ei tahdo olla ja meidän perheen miehet on enemmän rokkaripuolen ihmisiä (myös tämä uusi tulokas joka ei voi sietää hitaita tahteja). Katsotaan jos sitä tänä vuonna vielä jollekin keikalle kerkeisi.

Mutta kiva jos on kivaa ollut, sää suosi ainakin taas kerrankin!
tallennettu
maradona
**

« Vastaus #23 : 13.07.2010 / 08:53:31 »

Hyvä,että asiasta tietävät antavat oikeaa faktaa! Tässä on nyt järjestäjillä vuosi aikaa tehdä parannuksia!
Laivayhtiön tarjoilulleko ei voi tehdä mitään? Vähän järkeistämällä myynti nousisi puolella!
Muuten tavallaan pidin siitä,että bändit eivät vaihtaneet soittopaikkaa-ravintola-lava-oli helpompi päättää missä oli.Kaikesta huolimatta;kiitos taas kerran ja jatkoa toivon hyvälle tapahtumalle! Hymyilee leveästi
tallennettu

Elän RAUTAISTA aikaa...
Potikat kaakkoon
*

« Vastaus #24 : 13.07.2010 / 10:29:09 »

Olin itse paikalla Viikinsaaressa tällä kertaa ja olen ollut muutamassa "Taikayössäkin".   Viimevuotisessa maihinnousussa en ollut, joten sitä en voi kommentoida. Aiemmin (siis Taikaöissä)esiintyjät vaihtelivat paikkoja pitkin iltaa ja se aiheutti kyllä pientä hämmennystä aikataulujen hah-mottamiseen sekä melkoista vaeltelua. Silloin oli toki oluttelttakin auki ja täynnä väkeä. 
  Ylesön määrään vaikuttaa niin moni seikka, ettei niiden yhteisvaikutusta pysty kukaan varmuudella
tietämään. Olihan siellä ainakin tilaa! (HEH HEH) Vertaileminen Nastolan festariin taas ei ole perus-teltua, koska tilaisuudet ovat luonteeltaan täysin erilaiset.   Olen käynyt molemmissa.
  Joku kaipaili levykauppiaita paikalle, mutta eihän ne mitään tunnelmaa tee. Lopuksi vielä yksi tär-
keä asia: Älkää arvostelko sellaista,mitä ette ole itse kokenut!

tallennettu
TheWhenChurch
*

« Vastaus #25 : 13.07.2010 / 10:31:20 »

Tästä tarjoilusta sen verran, että itse en jonottanut kuin kerran saadakseni juotavaa. Se oli kun
saavuimme klo 17 laivalla. Jonotusaika oli muutama minuutti. Sen jälkeen sai mennä suoraan tiskille
ja juotavat tulivat heti. Se grilli on sitten oma juttunsa. Varsin erikoinen tapa tehdä makkaraperunoita,
hidas ja perunat ehtivät kylmetä. Lisäksi perunoissa on jokin ihme mausteseos. Normaali suola riittäisi.
Tietysti ketsuppia, sinappia ja kurkkusalaattia mukaan.

Hienon asiallista keskustelua tapahtumasta!
« Viimeksi muokattu: 13.07.2010 / 10:34:35 kirjoittanut TheWhenChurch » tallennettu
leiska
*

« Vastaus #26 : 13.07.2010 / 20:24:55 »

Kovat kiitokset myös minulta järjestäjille. Olin nyt kolmatta kertaa mukana ja taitaa olla minun listoillani tälläkin kertaa kesän paras yksittäinen tapahtuma. Yhtyeet olivat hyvät, vaikka bändien useamman esiintymiskerran kannalla olenkin ja toivoisin molemmille lavoille samanaikaista soittoa. Edellisvuosista kävijämäärän selä vähentyminen ja etenkin nuorten osalta oli mielestäni harmillista. Tässä omia veikkauksiani: yleisesti nuorten keskuudessa rautalanka rinnastunee vähän liiankin suoraan iskelmään ja live-elämyksenä kesäillan valssi-ohjelman antamaan kuvaan, vaikka todellisuus esim. Waikiki kuksin keikalla on hyvin päinvastaista. Ja täytyyhän tuonne Viikinsaareen ihan vasiten matkustaakin (laivalla), ei riitä että kävelee ovesta sisään tai telttaan. 

Lavatanssien vauhdikkaamasta kitaravetoisen musan yms. tarjonnasta innostuneet eivät ehkä tiedä tai ovat ainakin epätietoisia onko tuossa tapahtumassa mahdollisuutta ollenkaan tanssia vai onko se ns. lavanedessä seisoskelutapahtuma. Tanssi.net ei tapahtumaa oman kokemukseni perusteella huoli edes tanssitapahtumaksi jos ei sitä juuri järjestä itse sellaiseksi sinne ilmoita (toisaalta sinne kelpaavat tanssitapahtumiksi kahden miehen hanuripartioilla järjestetyt kesäajan latotanssit!). Pelkäämpä että osa tapahtumaan osallistuvaksi potentiaalisesta  nuoremmasta rokuosastosta voi myös kuvitella, että bändien ohjelmistot ovat kappaleiden tyylisuunnaltaan hitaampaa beat-linjaa Valoa ikkunassa, Moskovan valot, Illan varjoon himmeään jne Hymyilee leveästi.

Toivoisin kovasti ettei tapahtuma jää vain pienempien rautalangasta tyylisuuntana ymmärtävien huviksi vaan sinne saataisiin muitakin asiasta kiinnostuneita kävijöitä, jotka eivät musiikkityyliin ole vielä kerenneet perehtyä. Tunnelmaltaan, järjestelyiltään, musiikkitarjonnaltaan yms. Viikinsaaren maihinnousu on vain niin hieno tapahtuma tuoda rautalankaa esille uusillekin kuulijoille. En osaa tähän hätään heti sanoa mitään kummempaa yksittäistä niksiä millä tiedotusta voisi seuraavia vuosia varten tehostaa, mutta jos sellaisia löytyy ne voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Tuli kuitenkin mieleen, että jos pelkästään edellisvuosien tapaan tapahtumalla olisi joku "nimekäs" juontaja, mahdollisesti rautalankaan tms. jollakin tavalla liittyvä "julkkis", se voisi nostaa ennakkotiedotuksessa tapahtuman profiilia: "on tuokin sentään tulossa paikalle, ei kai se ihan huono tapahtuma voi olla" Hymyilee leveästi
tallennettu
TheWhenChurch
*

« Vastaus #27 : 14.07.2010 / 09:25:00 »

Rautalangan ja ns tanssimusiikin eriyttäminen oli täysin tietoinen valinta.
Ns. rautalankafriikit ja diggarit saattoivat olla samoilla sijoilla koko illan.
Näin halutessaan. Tanssipaviljonki nimensä mukaisesti oli enemmän tanssijoille.

Sama juontaja on hoitanut Viikinsaaren Maihinnousua joka vuosi. On sitten ollut
enemmän tai vähemmän väkeä.

Rautalanka tulee olemaan perusjuttu. Onhan tapahtuma Rautalankamusiikin Ystävät
RAMY ry:n järjestämä.

Ns. tähtiesiintyjänä oli Ernos. Ainakin paviljonki oli tupaten täynnä, joten valinta
oli oiva.

Rautalanka on pitänyt pintansa jo liki 50 vuotta. On ollut suosiota ja hiljaisempia
aikoja. Uusista sukupolvista on aina osa löytänyt rautalangan. Niin tänäkin päivänä.

Bändejä on tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Suurin haaste on saada heille
esiintymismahdollisuuksia.

Levyjä on julkaistu viime vuosina enemmän kuin koskaan.

Suomi-iskelmässä rautalankasoundi on itsestään selvyys.

tallennettu
Jari

« Vastaus #28 : 14.07.2010 / 15:28:41 »

Levyjä on julkaistu viime vuosina enemmän kuin koskaan.

Tänä vuonna julkaistuja kotimaisia instrulevyjä on tietääkseni seitsemän kappaletta. Onneksi ainakin muutamia on vielä tulossa. Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 14.07.2010 / 15:30:12 kirjoittanut Jari » tallennettu
mra
*

« Vastaus #29 : 19.07.2010 / 12:23:06 »

Hei!

Kun tämän säikeen aikanaan aloitinkin, sallittakoon vielä pieni yhteenveto näin lomilta palattuani.

Hyvän keskustelun saimme aikaiseksi Viikinsaaren maihinnoususta, tapahtumasta joka minulle ja ilmeisesti monelle muullekin on kesän kohokohtia.

Pääosin muutokset aiempiin maihinnousuihin olivat oikeaan osuneita. Kahden esiintymisareenan käyttö tämän vuoden tapaan on edellä hyvin perusteltu. Kattava kattaus rautalankaa ravintolan puolella ja pääesiintyjä ja tansittavampi (no, onhan rautalankakin tansittavaa) musiikki suuremmalle tanssilavalle. Molemmilla estradeilla huolehditaan äänentoistosta ja korjataan virheet pikaisesti. Ja soittoaikataulun suunnittelussa vältetään sellaisten tilanteiden syntyminen, jossa rautalanka kaikuu vain etäisenä heijastuksena Pirkkalan rannasta...

Kannattaa harkita vielä päivän palauttamista perjantaiksi ja välttää, mikäli mahdollista, yhteensattumat saman tyyppisen musiikin tilaisuuksien kanssa.

Ennakkotiedotukseen ja markkinointiin panostetaan hieman enemmän. Kerrotaan selvästi, että ennakkolippuja ei saa enää kisapäivänä, jos näin on edelleen käytäntö. Laaditaan vaikka vaatimatonkin esittelylehtinen yhtyeistä ja soittoaikataulusta lipun oston yhteydessä jaettavaksi.

Laivayhtiön kanssa skarpataan tarjoilupuolta. Pihan olutteltta on aiemmin palvellut mainiosti. Satamassa ohjataan lähtöruuhkan aikana paremmin laivajonoihin.

Säätilan kanssa käytetään samaa yhteistyötahoa kuin tänä vuonnakin.

Tärkeintä on kuitenkin, että saadaan riittävän monipuolinen ja korkeatasoinen esiintyjäjoukko paikalle. Uskon, että rautalanka höystettynä 60-luvun beat/rock-musiikilla kyllä vetää jatkossakin.

Näillä keinoin tämän vuotinen jää vain tilapäiseksi notkahdukseksi yleisömäärässä.

Ja lopuksi RLY.lle: ei Viikinsaari kovin paljon kauempana ole kuin Nastola. Olisihan se hienoa kun molemmat madamet, se peltikuorinen ja se muuten vaan rautainen, antaisivat navigaattorin opastaa ensi kesänä Tampereelle!

Hyvää kesänjatkoa kaikille!

mra

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!