Kirjoittaja Aihe: Kotiäänittely mikityksestä  (Luettu 28874 kertaa)

Renegade

Vs: Kotiäänittely mikityksestä
« Vastaus #15 : 15.10.2011 / 01:06:46 »

PS Tietääkö muuten kukaan tästä levyn takannen kuvasta enempää, aito studiotilanne vai jotain muuta ?

Valokuvan on ottanut Norman Nicols, Iskelmä-lehden usein käyttämä valokuvaaja. Valokuva on julkaistu keväällä 1965. Lehden toimittaja Kaukokalevi (Erkki Pälli) kirjoitti kuvaan liitetyn jutun "Valloittavat Luopiot - The Renegades -ovat jälleen Suomessa. Siteraan alkuososasta..

"Tuttu Renegades-auto studion ulkopuolella on kuin majakka. Se kertoo kaikille asioista kiinnostuneille, että "Luopiot" ovat jossain lähistöllä.

Mutta itse studiota outo ei löydäkään aivan noin vain. Se sijaitsee entisessä elokuvateatterissa, joka joutui lopettamaan toimintansa kannattamattomana yrityksenä ja jonka tilat valtasi sitten muuan äänilevyyhtiö itselleen. Ovia on mahdoton määrä, mutta vain yksi niistä on auki. Sitten on edessä mystilliset portaat, jotka johtavat jonnekin alas. Portaiden puolivälissä on 90 asteen käännös oikealle ja entinen pääsylippukassa, joka palvelee nykyisin jonkinlaisena vartiokojuna. Vartijaa ei näy, mutta kuiskaamme kuitenkin varmuuden vuoksi tunnussanan. Se on tänään "kenkä".

Kun on päässyt sisälle ulko-ovesta, ei tarvitse pelätä eksyvänsä. Kulkee vain musiikin mukaan, niin löytää varmasti perille. Soolokitaran nau`unta, basson yksitoikkoinen jumputus ja rumpujen kumina kielivät, että jossain tehdään musiikkia miljoonille.

Studiona toimii melko jyrkästi alaspäin viettävä sali, jonka alapäähän on rakennettu sivusuunnassa seinästä seinään ulottava esiintymislava. Lavalla on monenmoisia puomeja, vahvistimia, johtoja ja nuori mies, joka näppäilee kitaraa. Kun katsoo maisemaa ylhäältä käsin, erehtyy helposti luulemaan, että tämä nuorukainen on keksinyt kitaran, joka vastaa yksinään kokonaista yhtyettä. Lähemmäksi ehdittyään löytää teknillisen välineistön takaa kuitenkin kolme muutakin soittajaa. Siinä he ovat kaikki: Ian, Kim, Denys ja Graham."

Mahtavaa

Kiitos Amme !  :o

Tuo oli paljon enemmän kuin vain vastaus kysymykseen!

- entinen elokuvateatteri - siis Scandia ? Siellähän on nauhotettu aikalailla muutakin hyvää kamaa, ei sentään emmaa/m-beattiä ? mutta muuta saundsia, johnnyä, strangersia, needlesiä jne jne ?

Jep, entinen elokuvateatteri Bio Alppi.  Siitä juontuu tuo nimitys jonka Scandia levy-yhtiö omaksui, ns. "Alppi-studio".

Ajankohtainen aihe.. R.I.P Kim.
[/quote]

:'(

Kahdesta syytä, se toinen on että tuo kuvan kotelo on nyt tyhjä. Olen onnistunut hukkaamaan PARHAAN levyni.

Mutta asiaa, mikä on tuo bassokitara ? Noita näkee juutubessa jostakin syystä vain ihan parhailla 60-l bändeillä??
The Girl Can't Help It - and I was There

Ho Dad

« Vastaus #16 : 15.10.2011 / 08:34:24 »
Bassosta on vaikea sanoa kun minun silmään tuo kuva on siltäosin osaksi pimennossa. Gibsonilla oli se legendaarinen lyhytskaalainen EB-0, ja saman tapaisia puoliakustisia. Niistä on pidemmän skaalan versioita. Saman tyyppinen kaula oli monessa muussa tuon ajan bassossa. Höfnereissä saattoi olla pienemmät koneistot mutta en ole varma. Yks risa tuontapainen kaula on mulla varastossa, on vaan vähän murtunut lavan ja kaulan yhtymäkohdasta, pitäis liimata... 2000-luvulla tuli nähtyä Luopiot Lavalla, mutta eihän sitä jaksa muistaa bassosta mikä silloin oli, alkuperänen basisti kyllä lauteilla...

Mikrofonirintamalla jotain uutta

Zoomilla olisi taas mielenkiintoinen uutuus H2n jossa on kuulemma parhaat kapselit tähän saakka ja äänittää vaikka ortoperspektaa tai surround soundia, stereoinformaatiota voi lopputulokseen säätää kun sen saa erikseen talteen. Nauhamikrofonit on halventuneet kun Kiinassa tuotetaan. Niihin ei saa puhaltaa nimimerkki kokemusta on, purukumipaperilla paikkasimme sen.

http://www.thomann.de/fi/nauhamikrofonit.htmlhttp://

edit alkuaikojen levynkansikuvassa Gretsch PX 6070 basso...
« Viimeksi muokattu: 15.10.2011 / 08:51:33 kirjoittanut Ho Dad »

Orbitson

• Vieras
« Vastaus #17 : 30.10.2011 / 04:04:15 »
Kiinalaisella SE Electronicsilla on hinta-laatu aika hyvin kohdallaan. Itellä http://www.thomann.de/fi/se_electronics_se_2000.htm ja kotiäänittelyyn ainakin vähintään riittävä. Käytän tota behringerin putkietusen kanssa Line-6 GX USB äänimuuntimen kanssa. Toistaiseksi ei ole tarvetta kun äänittää yksi instrumentti kerrallaan, niin tuo riittää, mutta voi sitä pian joutua keksimään jotain parempaakin.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2011 / 04:10:37 kirjoittanut Orbitson »

Tatu

• Must Twang!
« Vastaus #18 : 06.04.2012 / 11:43:22 »
Kysytääs nyt tässä, että minkälaisia mikkejä käytätte kitaran äänittämiseen vahvistimesta.
Mikä mikki olisi hyvä hinta-/laatusuhteeltaan ??? Eli ei tarvii olla mikään Pro tason mikki...

Pistäkää jotain linkkejä...

Tarkoitus olisi hommata ZOOM R16 ja perehtyä tuohon äänittelyyn vähän enempi... :)
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."

Smurffistrato

« Vastaus #19 : 06.04.2012 / 13:17:03 »
Shure SM57 on luottomikki, toimii niin harrastelijalla kuin ammattilaisellakin, satasen hintaluokkaa... ei paha!
On niitä halvempiakin harrastekäyttöön, mutta jos harrastus on vähäkin vakavammalla puolen, kannattaa hommata hyvä ja kestävä.
Hinta/laatusuhdehan myös tulee siitä, kauanko mikki kestää ja millainen jälleenmyyntiarvo sillä tarvittaessa on.
Olen soittanut about 35 vuotta, enkä ole nähnyt matkallani yhtään rikkonaista SM57 mikkiä.
'Se on taas yks keikka vähemmän'
-Joku tuntematon kitaristi keikan jälkeen-
'Kyllä mulla oli muutama oikeekin sävel tos biisis'
-Joku alkoholisoitunu basisti treeneissä-
'Mite nii sä et kuule mitä sää soitat'
-Kysyy rumpali kuulosuojaimet päässä kitaristilta -
'Mitä nää mustat on'
-Kosketinsoittaja-

PS

• puuhastelija
    • Harrastuksia..
« Vastaus #20 : 06.04.2012 / 13:42:16 »
Kysytääs nyt tässä, että minkälaisia mikkejä käytätte kitaran äänittämiseen vahvistimesta.
Mikä mikki olisi hyvä hinta-/laatusuhteeltaan ??? Eli ei tarvii olla mikään Pro tason mikki...

Tarkoitus olisi hommata ZOOM R16 ja perehtyä tuohon äänittelyyn vähän enempi... :)

No jos dynaamiset mikit kelpaa, niin se on melkein sama mikä. Tuon 57:n lisäksi Sennheiserin 606 tai vastaava on yleisesti käytetty. Meidän joskus ehkä valmistuvalla studiolevyllä äänittäjä otti ääntä talteen 606:lla ja laajakalvolla.
Mutta omasta mielestäni selkeästi parempi ääni saadaan talteen laajakalvokonkalla. Yleensä kun itsekin omaksi huvikseni jotain tallentelen niin mitään kallista ei ole SE Electronicsin putkilaajakalvo, sE2200T, löytyy ja sitten t.Bone SC1100 laajakalvo, millä on noita videojuttuja äänitelty myös. Ei ihan huipputasoa mutta melko kelvollista. Eron kyllä huomaa oikein kunnon mikkiin mutta eron huomaa myös tuollaisen dynaamiseen.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2012 / 11:36:59 kirjoittanut Mr.Galaxie »

Tatu

• Must Twang!
« Vastaus #21 : 06.04.2012 / 14:12:30 »
Thomanilla olisi tuollainen Shure SM57 LC, onko noita eri mallisia vai onko tämä oikeanlainen...
http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm

Tami

• Youtuubissa
« Vastaus #22 : 06.04.2012 / 18:19:40 »

1) Mikkiasiaa:
Mä olen tykästynyt noihin sennheisereihin.
http://www.thomann.de/fi/sennheisere_906.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e606_instrumentenmikrofon.htm

Molempiin törmää soittopaikoissa. Tuon E606 on halpa, se on kätevä ripustaa roikkumaan piuhasta kajarin eteen ( hyödyllistä pienissä paikoissa), eikä ole yhtä tarkka sijoituksesta kuin SM57. Soundi vähintään samaa luokkaa. Tuo 906 sitten hiukan kalliimpi, isoimpana erona kytkin jolla pääsee kiinni taajuustoistoon.

2) Zoomista kommentti:
Itse kun tykkään nauhoitella enimmäkseen itekseen, en ole jaksanut syventyä noihin erillisiin raitureihin. Jotenkin musta on simppelimpää nauhoitella suoraan tieskarille ja käsitellä raidat siinä koneella.
Ilmaisia ohjelmia on netissä ja mahdollisuuksia monia.

USB- pohjaisia äänikortteja on miljardi, eivätkä maksa paljoa. Itsellä on tuommoinen http://www.stpaulssound.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=2892  ja thomannilla mikin kanssa: http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc_x2u_bundle.htm.

http://www.youtube.com/watch?v=htlmIgxQNS0

Toi on pieni, mutta kätsä monelaisten mikkien kanssa silloin kun nauhotellaan vain yhtä kanavaa kerrallaan. Isommat jutut sitten adatin kautta...

« Viimeksi muokattu: 06.04.2012 / 18:21:15 kirjoittanut Tami »
En ole kynekolooki, mutta voinhan minä vilkaista....
https://www.youtube.com/channel/UCdH6AGKliFcmkaXpRFemGfQ

plastic badding

« Vastaus #23 : 06.04.2012 / 21:59:46 »
Mä en hirveesti tykkää 57.sta kitaraäänityksissä. Oon saanu parempaa jälkeä (omasta mielestä)ihan 58.lla ilman grilliä Mutta isokalvonen konkka on ihan selkeesti parempi kun dynaaminen. Nauhamikkiäkin on kokeiltu ja sillä saa vintagesaundia kyllä. MUTTA se on erinomainen rumputilamikkinä...Kylläpä basari jytkyy ja pellit EI kihise kun ylätaajuudet ei juurikaan tallennu, Reilusti putkikompuraa vielä niin sehän on siinä..
"Duoda,duoda kun kaikki muud olivad pessimisdejä, minä yksin olin suuri onanisdi"! Legendaarinen Maj. Nikke Pärmi Erp.21 1941-1942

Smurffistrato

« Vastaus #24 : 07.04.2012 / 07:25:56 »
Jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta oletinkin että haetaan perusedullishyvää mikkiä.
Sm58 on hyvä, mutta siinä on preesensalueen korostus, mitä ei taas 57 omaa, joten 58 on enempi laulajien valinta.
Mutta jos pöydässä on parametriikka keskialuella... nou hätä, sillä saa halvallakin mikillä hyvää jälkeä... halpojen runkoäänet vaan haittaa joskus jos mikkitelineen/lattian kautta tulee meteliä.
'Se on taas yks keikka vähemmän'
-Joku tuntematon kitaristi keikan jälkeen-
'Kyllä mulla oli muutama oikeekin sävel tos biisis'
-Joku alkoholisoitunu basisti treeneissä-
'Mite nii sä et kuule mitä sää soitat'
-Kysyy rumpali kuulosuojaimet päässä kitaristilta -
'Mitä nää mustat on'
-Kosketinsoittaja-

Tami

• Youtuubissa
« Vastaus #25 : 07.04.2012 / 09:50:52 »
Jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta oletinkin että haetaan perusedullishyvää mikkiä.
Sm58 on hyvä, mutta siinä on preesensalueen korostus, mitä ei taas 57 omaa, joten 58 on enempi laulajien valinta.
Mutta jos pöydässä on parametriikka keskialuella... nou hätä, sillä saa halvallakin mikillä hyvää jälkeä... halpojen runkoäänet vaan haittaa joskus jos mikkitelineen/lattian kautta tulee meteliä.

Juu ja noilla shureilla ei mene metsään, itse nuukana miehenä tuli heti ajatus nauhoituksen lisäksi livekäytöstä.. :o

Vielä näkökulmaa mikin valintaan:
Jos ajatuksisssa on sijoittaa abaout satanen mikkiin, niin itsellä siintäisi mielessä sen monikäyttöisyys... Voiko samaa mikkiä käyttää livenä, sopiiko se myös muuhun kuin kitaran sieppaamiseen...

Jos sijoittaisin kotistudioon yhteen mikkiin, valkkaisin yhden laajakalvoisen konkan. Käytettynä Röden NT1A on linkkarityyppinen monitoimimikki jolla ollaan laulettu kansanmusaa livenä, siepattu rumpuja OH:na ja kotona nauhoiteltu kaikkea.
Toinen hyviä sanoja saanut halpis on tuo: http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm... Muusikoiden.netin studiopalstalla on kokemuksia melkoisen monesta mikistä

Tatu

• Must Twang!
« Vastaus #26 : 07.04.2012 / 10:17:15 »
Tallennin tulee olemaan todennäköisesti se ZOOM R16, se tuntuu jotenkin selkeältä pidemmälle ajateltuna... :)

Mutta mites on tarvitaanko noihin äänityksiin vielä muita laitteita(dynaaminen vs. laajakalvo), vai onko se vaan että mikki+piuha kiinni raituriin ja äänittämään  :)

Tyhmiä kysymykiä, mutta nämä on ihan "uusi" juttu mulle ;)

plastic badding

« Vastaus #27 : 07.04.2012 / 11:29:40 »
Periaatteessa toi riittää mutta äänityshommathan on loputon suo. Eli tavaraa markkinoilla riittää jokalähtöön ja makuun. Ehkä joku kunnollinen etuaste olis seuraava hankinta? Noissa raitureissahan ei taida olla mitenkään ihmeelliset. Zoomista ei ole tosin kokemuksia.
"Duoda,duoda kun kaikki muud olivad pessimisdejä, minä yksin olin suuri onanisdi"! Legendaarinen Maj. Nikke Pärmi Erp.21 1941-1942

F-Jag

« Vastaus #28 : 07.04.2012 / 12:16:29 »
Periaatteessa toi riittää mutta äänityshommathan on loputon suo.

Jep, ja ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksia loppukäyttäjä, eli tavallinen tossunkuluttaja ei löydä mitään eroa siinä, millä mikillä tms. on äänitetty. Tämä koskee mitä suurimmilta osin myös itseäni.   :(

Laajakalvomikeissä on huomioitava, että ne tarvitsevat lähes poikkeuksetta +48 voltin jännitesyötön mikille, ja jos on vielä putkietusen sisältävä mikki, niin siinä tarvitaan dedikoitu virtalähde sitä varten, ja myöskin mikkipiuha on 7-napainen. Jos tuolle tielle lähtee, pitäisi oikeastaan olla jonkin sortin kiinteä "studio".

Zoomilla ja hyvällä äänikortilla mennään pitkälle muutaman satkun kustannuksin.  

Laajakalvomikki (alkaen $200-500) + kohtuullinen etunen (vaikkapa LA-610 MK II kompuralla $1500) + hyvä A/D muunnin ($ ?) nostavat kustannukset useille tuhansille. Hyvä mikki menee hukkaan, jos ei perässä seuraa samantasoista kamaa.

Sähkökitaran äänityksessähän ei kovin kummoista mikkiä tarvita, ja S/N suhde on huono jo alunperinkin. Akustiset jutut ovat sitten oma maailmansa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012 / 12:21:44 kirjoittanut F-Jag »
"Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."

Tami

• Youtuubissa
« Vastaus #29 : 07.04.2012 / 15:59:52 »

Jep, ja ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksia loppukäyttäjä, eli tavallinen tossunkuluttaja ei löydä mitään eroa siinä, millä mikillä tms. on äänitetty. Tämä koskee mitä suurimmilta osin myös itseäni.   :(

Laajakalvomikeissä on huomioitava, että ne tarvitsevat lähes poikkeuksetta +48 voltin jännitesyötön mikille, ja jos on vielä putkietusen sisältävä mikki, niin siinä tarvitaan dedikoitu virtalähde sitä varten, ja myöskin mikkipiuha on 7-napainen.

Zoomilla ja hyvällä äänikortilla mennään pitkälle muutaman satkun kustannuksin.  

Laajakalvomikki (alkaen $200-500) + kohtuullinen etunen (vaikkapa LA-610 MK II kompuralla $1500) + hyvä A/D muunnin ($ ?) nostavat kustannukset useille tuhansille. Hyvä mikki menee hukkaan, jos ei perässä seuraa samantasoista kamaa.
Sähkökitaran äänityksessähän ei kovin kummoista mikkiä tarvita, ja S/N suhde on huono jo alunperinkin. Akustiset jutut ovat sitten oma maailmansa.

No mie olen sillai eri mieltä ja samaa mieltä...
Oiskohan se kuitenkin ennemmin niin, että tuolla etusella ei ole niinkään suurta vaikutusta soundiin kuin mikillä. Eli itse sijoittaisin enempi mikkiin kuin noihin etusiin ja ad-muuntimiin. Hyvällä mikillä pääsee pitkälle. Nuo nykyiset "äänikortit" (eli siis joku laite joka muuttaa äänen tieskarin ymmärtämään muotoon) tarjoavat jo melkoisen hyvää tasoa. S/N suhteet sinne ja tänne. Luulempa, että suurin ongelma on siinä lähtöäänen saamisesta kuosiin (soundit kohilleen) ja sitte oikean mikin asettamisesta oikealle kohdalle... ???