Kirjoittaja Aihe: Kotiäänittely mikityksestä  (Luettu 32301 kertaa)

Renegade

Vs: Kotiäänittely mikityksestä
« Vastaus #45 : 01.01.2018 / 19:46:52 »
Esa Kuloniemen monen vuoden työn alla ollut projekti "The Renegades - Luopiotarina" (Like) kertoo, kirjan takakannen tekstin mukaan "yhtyeen alkuhistorian, sen hurjat menestysvuodet ja myöhemmin ajat kaunistelematta ja suoraan. Yhtyeen ura pitää sisällään järkyttäviä ihmiskohtaloita, rajuja kusetuksia, uskomattomia nousuja ja aallonpohjia."

Luettuani kirjan voin todeta että Esan teksti tempaisee lukijansa vauhdilla mukaansa .Kirjan lukuisista henkilöhaastatteluista nivoutuu, Reneiden tarinan myötä, myös  osa kotimaisen äänilevystudioiden aikalaisvaikuttajien tarina. Nostalgisena huomiona, siis ennen digiaikaamme, edustakoon Alppi-studion äänittäjän Jouko Aheran haastattelu

Oli hyvä kirja, kiitos vinkistä. Youtubestakin löytyi paljon uusia Renegades biisejä, nyt kun tiesi mitä etsiä!

The Girl Can't Help It - and I was There

Renegade

« Vastaus #46 : 02.01.2018 / 23:03:48 »
Luettuani kirjan voin todeta että Esan teksti tempaisee lukijansa vauhdilla mukaansa .Kirjan lukuisista henkilöhaastatteluista nivoutuu, Reneiden tarinan myötä, myös  osa kotimaisen äänilevystudioiden aikalaisvaikuttajien tarina. Nostalgisena huomiona, siis ennen digiaikaamme, edustakoon Alppi-studion äänittäjän Jouko Aheran haastattelu
 .
Esa kirjoittaa, "Määrätietoinen Ahera seurasi tarkasti alan kehitystä ja päätti päivittää studiokalustoa. Alppi-studion nauhuriksi ostettiin Tanskasta käytettynä Lyric TR50-4, markkinoilla vuonna 1962 tullut neliraituri, joka käytti puolen tuuman nauhaa.
Alppi-studiossa oli käytössä myös EMT:n stereokaikulaite, joka on puukehikon sisälle asennettu sängyn kokoinen peltilevy ja asetettu sivuttain pituussuunnassa lattialle.
Merkittävimmän lisähankinnan Ahera teki tilatessaan amerikkalaisen Fairchild 670 - stereokompressorilimitterin suoraan valmistajalta. Ilman sitä Ahera ei omien sanojensa mukaan olisi koskaan voinut äänittää The Renegadesin sessioita."

"Kyseinen studiokompressorien Graalin malja oli Suomessa aikanaan ainoa alkuperäinen. Hankintana tämä Fairchildin lippulaiva oli niin hintava, että sitä ei ollut edes Lontoossa EMI:n Abbey Roadin studiossa. Esimerkiksi The Beatlesin Sgt. Pepper`s Lonely Hearts`Club Band on äänitetty Fairchildin monoversiolla."

Edellen, tarinan jatkuessa voi lukea miten Scandia-musiikin 1970-luvun alussa tapahtuneen myynnin yhteydessä myös studiotoiminta kalustoineen siirtyi Musiikki-Fazerin ja sen tytäryhtiön Finnlevyn omistukseen.
Uuden ajan äänittäjät astuivat kehiin. Jouko Aheran custom-tehdylle äänipöydälle ja huippukalliille limitterille ei ollut käyttöä. Mitä kotiäänittäjän unelmalaitteille on tapahtunut/tapahtui ? Se selviää vain lukemalla kirjan osiolta "Graalin malja".

Tämän Alppi-studion innoittamana testasin nauhoittaa kitaraa perinteisesti kelamankalla. Ja perinteiseen malliin ketjussa vain kitara-kaiku-vahvistin. Ei ollut ihan helppoa eikä edes vintagesaundiautomaatti. Mutta äänen sain kuuluviin. Ja ymmärrän paremmin miksi Ahera halusi hyvän kompuran. Liiankin helppo on piikittää kattoon, näinkin.

Tuo kompura pitäisi ilmeisesti olla ennen kelamankkaa tuohon alppi-tyyliin jos nauhottaa? Signaali on siinä vaiheessa jo ollut linjatasoista, vai mitenkähän tuo ja muut sen aikaiset pöydät oli rakennettu, missä järjestyksessä esivahvistus jne moduulit ja levykaiku ja kompura?

Mitään rajua renegades meininkiä en edes yrittänyt nauhalle saada, tällainen oli helpommin hallittavissa:
https://youtu.be/L36VOdVXDY0
En nyt vaan ole varma onko tuossa mitään orastavaa ideaa kuultavissa, että kannattaako testailua jatkaa? Pitäisi vähän parempi kelamankka sitten hommata ja edes jonkunlainen kompurakin kai..

F-Jag

« Vastaus #47 : 10.01.2018 / 12:02:45 »
En nyt vaan ole varma onko tuossa mitään orastavaa ideaa kuultavissa, että kannattaako testailua jatkaa? Pitäisi vähän parempi kelamankka sitten hommata ja edes jonkunlainen kompurakin kai..
,
Olen kaikkea muuta kuin äänittämisen asiantuntija, mutta; nauhuri itsessään jo muodostanee jonkilaisen kompression nauhasaturaation vuoksi, ja jos siinä on edessä nauhakaiku ja putkivahvistin, kompressiota tulee vielä niistä kummastakin. Käsittääkseni tuo nopea Farchildin kompressori oli kaiketikin alunperin ajatelut vinyylilevyä silmällä pitäen? Niiden valmistuksessa kai piti aika tarkkaan rajata kaiverrusura. Johtuiko se sitten itse kaiverrusprosessista, vai oliko syynä toistoon tarkoitettujen äänirasioiden/neulojen seurantakyvyn rajallisuus, siitä en mene sanomaan mitään. Ei myöskään harmainta aavistusta menneiden aikojen kitaraäänitysten teosta. Laulua itse äänittäisin niin, että (kokeilujen jälkeen) mikkietusen ja kompuran kautta vasta pöytään. Tämä näin perusjätkän ajatteluna.

« Viimeksi muokattu: 10.01.2018 / 12:04:28 kirjoittanut F-Jag »
"Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."

The V i n c e n t s

« Vastaus #48 : 10.01.2018 / 19:18:49 »

Jostain vanhasta opuksesta voisi löytyä 60-luvun studiotyöskentelyn abc. Netistäkin varmaan löytyy oikealla hakusanalla. Googlesta Lyric TR50-4 antoi pintaraapaisulla huonosti osumia.

Mitään rajua renegades meininkiä en edes yrittänyt nauhalle saada, tällainen oli helpommin hallittavissa:
Onhan tämä karvalankamattostudiossa tehdyksi aika pätevä.

Renegade

« Vastaus #49 : 12.01.2018 / 21:30:33 »
,
Olen kaikkea muuta kuin äänittämisen asiantuntija, mutta; nauhuri itsessään jo muodostanee jonkilaisen kompression nauhasaturaation vuoksi, ja jos siinä on edessä nauhakaiku ja putkivahvistin, kompressiota tulee vielä niistä kummastakin. Käsittääkseni tuo nopea Farchildin kompressori oli kaiketikin alunperin ajatelut vinyylilevyä silmällä pitäen? Niiden valmistuksessa kai piti aika tarkkaan rajata kaiverrusura. Johtuiko se sitten itse kaiverrusprosessista, vai oliko syynä toistoon tarkoitettujen äänirasioiden/neulojen seurantakyvyn rajallisuus, siitä en mene sanomaan mitään. Ei myöskään harmainta aavistusta menneiden aikojen kitaraäänitysten teosta. Laulua itse äänittäisin niin, että (kokeilujen jälkeen) mikkietusen ja kompuran kautta vasta pöytään. Tämä näin perusjätkän ajatteluna.

Jostain vanhasta opuksesta voisi löytyä 60-luvun studiotyöskentelyn abc. Netistäkin varmaan löytyy oikealla hakusanalla. Googlesta Lyric TR50-4 antoi pintaraapaisulla huonosti osumia.

Onhan tämä karvalankamattostudiossa tehdyksi aika pätevä.

Kiitokset kommenteista ja vinkeistä! Abbey roadista on ainakin kirja tehty, sitä voisi joskus metsästää. Toivottavasti siitä tai jostain muusta löytyy myös jotain tylsiä perusasioita vehkeiden käytöstä ja että millaiselle nauhalle on mihinkin aikaan nauhoitettu. Sellainen tuntuma tuosta testistä jäi että nauhalaatu merkkaa aika paljon, ehkä jopa enemmän kuin itse mankka.

Pitäisi innostua myös tuota omaa kelamankkaakin tutkimaan tai hommata uusi. En saanut sitä nauhoittamaan kuin toista raitaa. Joko se on jotenkin sökö tai sitten tuo minun tekemä din-piuha on väärin kytketty.

Mankastakin tulee mieleen että ei välttämättä kannata liian hyvää ja uuden aikaista osta, jos ja kun tavoittelee vanhaa hytinää. Mielessä vaan painaa joku kääriäisen aikainen agents levy jossa luki jotain että no computers used tms, mutta se silti valitettavasti kuulosti ihan yhtä tylsälle kuin kaikki muutkin..

jkarha

• **
« Vastaus #50 : 26.01.2018 / 10:45:55 »
Tämä menee hiukan ohi aiheesta mutta kertokaapa miten basso kannattaisi tallentaa kotiäänittelyssä jos ei ole vahvistinta sille?
Olen aina kytkenyt basson suoraan digitaaliraituriin, ja ongelmana on että se on todella herkkä niille kolmen potikkansa (mikkivoluumit ja tone)
asennolle,  basso kuullostaa helposti diskanttiselta ja "vieterimäiseltä" eikä sitä oikein EQ:lla enää saa korjattua. Jotain varmaan tarttis väliin?

Maza

« Vastaus #51 : 26.01.2018 / 11:07:53 »
Tämä menee hiukan ohi aiheesta mutta kertokaapa miten basso kannattaisi tallentaa kotiäänittelyssä jos ei ole vahvistinta sille?
Olen aina kytkenyt basson suoraan digitaaliraituriin, ja ongelmana on että se on todella herkkä niille kolmen potikkansa (mikkivoluumit ja tone)
asennolle,  basso kuullostaa helposti diskanttiselta ja "vieterimäiseltä" eikä sitä oikein EQ:lla enää saa korjattua. Jotain varmaan tarttis väliin?

Itse olen aina äänittänyt suoraan mikseriin Hi-Z inputtiin. Sitten äänitysohjelmassa olen laittanut vahvistin simulaatioplugarin kautta. Toimii minusta hyvin... jopa paremmin kuin hyvin.

lissu

« Vastaus #52 : 26.01.2018 / 16:26:02 »
Vieläkö Maza notkut kampuksella vai joko olet saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;D :D ;) :)

Tämä siis off-topic  8)
Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni.

Maza

« Vastaus #53 : 26.01.2018 / 19:15:15 »
Vieläkö Maza notkut kampuksella vai joko olet saanut kultaisen kädenpuristuksen  ;D :D ;) :)

Tämä siis off-topic  8)

Kyllä se lähtö tuli 2016 kesällä.

F-Jag

« Vastaus #54 : 26.01.2018 / 19:51:21 »

Itse olen aina äänittänyt suoraan mikseriin Hi-Z inputtiin. Sitten äänitysohjelmassa olen laittanut vahvistin simulaatioplugarin kautta. Toimii minusta hyvin... jopa paremmin kuin hyvin.

Mazan neuvo on varmaan oikein hyvä. Perus-eq ei ole bassolle mitenkään kovin järkevä, kun pitäisi olla aika tiuha jaotus sinne bassoalueelle. Sen vahvistinmallinnuksen voi saada paitsi äänitysohjelmalla, niin myös itse raiturilla, jos siinä on sisäänrakennettuja mallinnuksia, kuten mulla tuossa Zoom R24:ssä. R16:ssa on varmaan mallinnukset myös. Tuo Hi-Z, eli korkeaohminen sisäänmeno on tietysti järkevä, kun kitaraa tai bassoa tyrkytetään mikserille/raiturille. Matalaohminen syö korkeampia ääniä veks, ja sitäkin tietty voi käyttää, jos hakee yläpäästään valmiiksi dempattua soundia. Vanhoissa putki-Fendereissäkin oli kanavilla 2 sisäänmenojakkia, toinen 1M, toinen 140k impedanssilla. Mikserien/raiturien matalaohmiset sisäänmenot toki voivat olla luokkaa alle 1 kilo-ohmin.
"Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."

lissu

« Vastaus #55 : 26.01.2018 / 20:52:34 »

Tämä siis off-topic  8)

Kyllä se lähtö tuli 2016 kesällä.

Niimpä niin,  siinä aallossa lähti monet kamut ja mylly sen kus vaan jatkuu  8) kesällä sitten Esakalliolle  ;D
Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni.

Renegade

« Vastaus #56 : 09.04.2018 / 08:38:53 »
Viikonlopun kevätaurinko antoi sen verran virtaa että tuli vähän soitettua kitaraa. Kokeilin Meazzin hännätöntä kaikua, eli pelkkä "Halo" päällä, näin tulee siis vain yksi delaytoisto per äänipää, ei yhtään enempää. Ihan oli hauska, sopii varmaan joihinkin juttuihin, mutta vähän orpo olo oli kyllä. Ääni on poimittu Zoom H2:lla.

https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ

F-Jag

« Vastaus #57 : 09.04.2018 / 09:32:39 »
Viikonlopun kevätaurinko antoi sen verran virtaa että tuli vähän soitettua kitaraa. Kokeilin Meazzin hännätöntä kaikua, eli pelkkä "Halo" päällä, näin tulee siis vain yksi delaytoisto per äänipää, ei yhtään enempää. Ihan oli hauska, sopii varmaan joihinkin juttuihin, mutta vähän orpo olo oli kyllä. Ääni on poimittu Zoom H2:lla.

https://youtu.be/Y1jjdHvFlfQ

Minulta ainakin peukut tälle. Ihan hienosti vedetty ja omanlaisensa autenttinen soundi :)

Renegade

« Vastaus #58 : 15.12.2018 / 21:09:56 »
Mielenkiintoinen juttu "Recording '50s style":
https://youtu.be/_Q-scxybnp0

magnetman

« Vastaus #59 : 16.12.2018 / 13:44:17 »
Mielenkiintoinen juttu "Recording '50s style":
https://youtu.be/_Q-scxybnp0

Tosi kiinnostava dokumentti yhden tai useamman mikrofonin liveäänityksestä 👍 Pari prinsiippiä: Himotuimmatkaan moulineksit vaikuttavat yllättävän vähän lopputulokseen verrattuna siihen, mitä akustisessa tilassa tapahtuu ja miten soittajat ja mikit tilassa on sijoiteltu. Toiseksi tällaisessa soittajien täytyy osata studiossa asiansa ja bändin toimia akustisesti: rumpalin osata soittaa hiljaa mutta hyvin, basistin (läskibasso) kaivaa soittimestaan parasta mahdollinen saundi jne. Itsellä on kauan ollut haaveena kokeilla yhden mikin analogiäänitystä, vartokaas vain...
Mika Jämsä - Eldanka

anything